Logo

Trade marketing

Mobilizacja – daj się zaskoczyć drukiem interaktywnym

Nasz świat się „zmobilizował” – zwiększyła się dostępność smartfonów, tabletów i innych przenośnych urządzeń, gdzie mamy dostęp do danych z Internetu. Użytkowników takich urządzeń przybywa z roku na rok, a także stopniowo rośnie ich świadomość, do czego można je wykorzystywać, poza dzwonieniem, odbieraniem e-maili czy wyszukiwaniem informacji. Ten fakt nie może zostać pominięty przez marketingowców większości branż. Klienci odnajdują się w cyfrowym świecie, kreując własne, cyfrowe kanały komunikacji: responsywne strony www, portale społecznościowe (np. Facebook, Pinterest, Twitter, itp.) czy platformy e/m- commersowe. Jednak ciągle dla większości firm papierowy nośnik to główne narzędzie komunikacji marketingowej.

W takim środowisku druk interaktywny to idealny sposób na połączenie informacji podawanych w tradycyjnych (papierowych) i cyfrowych kanałach. Odbiorca końcowy rozpoczyna swoją przygodę na stronie czasopisma, katalogu, opakowania i przy pomocy smartfonu przechodzi do miejsc w sieci internetowej, gdzie znajdują się dodatkowe informacje. Żeby skorzystać z druku interaktywnego wystarczy pobrać na smartfon lub tablet dedykowaną aplikację – np. Actable opracowaną przez firmę Quad/Graphics. Apka jest bezpłatna i znajduję się w sklepach AppStore i Google Play.
Po uruchomieniu aplikacji uruchamia się tylna kamerka w urządzeniu. Staramy się nakierować nią na stronę, która jest oznaczona jako obszar interaktywny. Po chwili na ekranie naszego urządzenia pojawiają się dodatkowe treści lub jesteśmy przenoszeni do innej lokalizacji w sieci.

Możliwości, jakie daje druk interaktywny
– Automatyczne przekierowanie do zasobów internetowych.
– Prezentowanie różnych wersji treści (także dobranych indywidualnie dla odbiorcy).
– Monitorowanie i analiza interakcji i zachowań konsumentów.
– Wzbogacenie materiałów o treści dostępne dotąd tylko w Internecie.
– Trójwymiarowy, interaktywny obraz na ekranie smartfonu lub tabletu.
– Dostęp do animacji, filmów, muzyki.
– Bezpieczne i wygodne zakupy przy użyciu urządzenia mobilnego – bez konieczności korzystania z dodatkowych aplikacji.
– Widzimy ogromne zainteresowanie drukiem interaktywnym wśród klientów naszej firmy, mówi Maria Ślesicka-Gęściak z Quad/Graphics. – Dla wydawnictw to możliwość wzbogacenia czasopisma o dodatkowe treści, które nie mieszczą się na stronie, przyciągnięcia uwagi większego grona czytelników oraz zaoferowania reklamodawcom innowacyjnych rozwiązań, które wyróżnią ich na rynku. Dla marketerów druk interaktywny to naturalny sposób na komunikowanie się ze swoim klientem, zaangażowanie go w swoją kampanię poprzez innowacyjność i prostotę. Jedną z ciekawszych realizacji z lokalnego runku to wspólny projekt z wydawnictwem „Charaktery” – od października 2014 każde wydanie miesięcznika jest wzbogacone o dodatkowe interaktywne treści. W innym segmencie – wydawnictw młodzieżowo-dziecięcych projekty interaktywne pojawiły np. jubileuszowym wydaniu magazynu „Kaczor Donald” (Wydawnictwo Egmont) czy też w magazynach „W siodle”, „MiniMini+” Wydawnictwa Media Serwis Zawada. Wydawnictwo Prószyński na jesieni ubiegłego roku przygotowało interaktywną okładkę książki Kinga „Przebudzenie” – po zeskanowaniu czytelnicy przenoszą się w świat powieści Kinga i mogą realistycznie odczuć jego mroczną atmosferę.

Technologie wykorzystywane w druku interaktywnym
QR (ang. quick response – szybka odpowiedź)
Technologia pozwala umieścić treści w kwadratowym, dwuwymiarowym kodzie, który można zeskanować dowolnym smartfonem lub tabletem. Dzięki temu czytelnicy mają dostęp do większej liczby informacji i usług, niezależnie od czasu i miejsca.

IR (ang. image recognition – rozpoznawanie obrazów)
Dzięki tej technologii możemy przenieść użyteczność kodów QR na drukowane strony, jednak bez utraty cennego miejsca. IR rozpoznaje charakterystyczne miejsca na stronie i pozwala cieszyć się użytkownikom dodatkowymi multimedialnymi treściami.

AR (ang. augmented reality – rozszerzona rzeczywistość)
Technologia ta, zwana też czwartym wymiarem (4D), łączy bardzo interaktywne i nowoczesne media ze skanowanym obrazem. Innymi słowy: łączy świat rzeczywisty z rzeczywistością wirtualną. Pozwala to zaangażować użytkowników w różnorodne treści, w tym np. filmy 3D, które pojawiają się na skanowanym obrazie. AR dostarcza też wielu konkretnych danych na temat użytkowników.

NFC (ang. near field communication – komunikacja bliskiego zasięgu)
Dzięki zastosowanym w druku mikroprocesorom możliwa jest bardzo szybka i płynna interakcja strony drukowanej z urządzeniem mobilnym wyposażonym w NFC. Wystarczy ustawić telefon odpowiednio blisko chipa, by uruchomić całą gamę interaktywnych możliwości, łącznie z inicjowaniem bezpiecznych transakcji. NFC to przyszłość zintegrowanego druku i technologii cyfrowych.
Quad/Graphics

 

Pokaż swoim odbiorcom nowe możliwości
Aplikacja Actable jest dostępna zarówno na platformie iOS jak i na urządzeniach z systemem Android. Actable umożliwia skanowanie kodów QR, rozpoznawanie obrazów, rozszerzoną rzeczywistość a także na dostęp do technologii NFC (urządzeniach do tego dedykowanych). Actable może występować także pod Twoją własną marką i logotypem.

Pobieranie aplikacji
1. Wyszukaj „Actable” w App Store na swoim iPhonie, iPadzie lub w Google Play
w przypadku urządzeń obsługiwanych przez system Android.
2. Pobierz bezpłatną aplikację na swój telefon lub tablet.

Jak zacząć?
1. Otwórz zainstalowaną aplikację, która automatycznie uruchomi aparat/kamerę w Twoim urządzeniu.
2. Skieruj aparat w urządzeniu w stronę obrazu, który jest oznaczony ikonką Actable. Skanowany obraz powinien mieścić się na ekranie.
3. Przytrzymaj urządzenie nad skanowanym obrazem i poczekaj na wyświetlenie dodatkowych, interaktywnych treści.

 

Artykuł ukazał się w OOH magazine, kwiecień – czerwiec 2015. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.