Logo

AktualnościGadżety reklamowe

Tekstylia z „efektem WOW”

Niezwykłe bluzy z full printem, t-shirty z fluorescencyjnym nadrukiem czy koszulki z wzorem 3D. Technologie dostępne obecnie na rynku pozwalają znakować odzież i inne tekstylia na bardzo różne sposoby. Pozwala to realizować najśmielsze pomysły marketingowe i kreatywne akcje promocyjne. Tu ogranicza nas właściwie tylko wyobraźnia.

Szeroko rozumiane tekstylia z nadrukiem od lat stanowią nieodzowny element eventów i kampanii promocyjnych firm czy organizacji.
– Obserwując obecne trendy społeczne możemy również zauważyć jak istotną rolę, w tym komunikacyjną, ma koszulka z nadrukiem, choćby wśród młodego pokolenia. Grafika na t-shirtach wysyła komunikat do osób podobnie myślących, jest swoistą wizytówką. Odpowiedzią na to wysokie zapotrzebowanie, jest duży wzrost ilości polskich firm odzieżowych promujących swoje marki. Popularność koszulek z nadrukiem jest tym bardziej uzasadniona, kiedy przyjrzymy się ich wykonaniu. Nowoczesne technologie umożliwiają bowiem wykonanie nadruku będącego niemal dziełem sztuki – mówi Jerzy Słotwiński, prezes Major Art.

Od lewej: Przykład grafiki sitodrukowej z wykorzystaniem farby odblaskowej. Źródło: Bodman / Koszulka dla portalu motoryzacyjnego z wykorzystaniem specjalnej techniki puff. Bieżnik po oponie wykonany w 3D nadaje kompletnie nowy wymiar koszulce. Źródło: Agencja Goldenberry

Faktycznie, wystarczy rozejrzeć się po rynku, by zobaczyć najbardziej wymyślne propozycje. Oznakowana odzież funkcyjna dedykowana na event sportowy, świetnej jakości ubrania pracownicze czy pełnokolorowe bluzy z najmodniejszymi wzorami. Do tego możliwość personalizacji, którą z powodzeniem wykorzystują klienci końcowi na najróżniejsze okazje specjalne. Słowem, jest w czym wybierać.

Kreatywność na start!
Jeśli decydujemy się na stworzenie odzieży czy innych materiałów reklamowych, zacząć należy od tego, że znakowanie nie kończy się na naniesieniu logotypu na produkt. – Nawet bez stosowania efektów specjalnych możemy zaskoczyć naszego odbiorcę. Niektórzy zapewne wykonają kolejną partię t-shirtów z dużym logo, ale naprawdę nie tędy droga. Wystarczy odrobina kreatywności, modny wzór, jednak ciągle zgodny z brandingiem firmy, dyskretny logotyp, a czasem humorystyczne podejście, by sprawić, że odbiorcy chętnie będą pokazywać się publicznie w naszych produktach – tłumaczy Monika Lebryk, graphic designer z firmy Bodman.

Projekty nadruków można wykonać w przeróżnej stylistyce. Czasem warto postawić właśnie na humor, wykorzystać dowcip, innym razem odpowiednie będzie nawiązanie do konkretnego nurtu w sztuce jak np. pop-art czy abstrakcja. – Ważne jest to, gdzie i w jaki sposób będą wykorzystane nasze materiały, w osiągnięciu jakiego celu mają nam pomóc. Dla przykładu, gdy organizujemy nocny bieg, zamiast wykonać typowe koszulki z logotypem, stwórzmy motywującą uczestników grafikę, na przykład z wykorzystaniem hasła „możesz znacznie więcej, niż ci się wydaje”. Do tego wykonajmy nadruk farbą odblaskową lub świecącą w ciemności i bingo. Koszulki zostaną rozdane uczestnikom, a ci nie wyrzucą ich do kosza po skończonym biegu, tylko będą je zakładać podczas kolejnych treningów. Co więcej, nie dość że motywują, to dodatkowo dbają o ich bezpieczeństwo po zmroku – dodaje Monika Lebryk.

Od lewej: Projekt grafiki dla marki Red Bull. Piękny nadruk zaczyna się już na etapie projektowania – kluczem jest odpowiednie dobranie kolorów, zastosowanie rastrów czy położenia cieni. Źródło: Koszulkowo.com / Przykład wykorzystania technologii wywabu, plastizolu i efektu 3D. Źródło: Major Art.

Jak dodaje, Dariusz Nabywaniec z agencji Goldenberry, z biegiem czasu technologia przestała iść do przodu, a zamiast tego zaczęła pędzić. Nie inaczej jest również w świecie zdobienia tekstyliów (nie tylko) reklamowych. – Rozwiązania, na które lata temu pozwolić sobie mógł mało kto, teraz są powszechne i stały się standardem. Co więcej, techniki które swego czasu były możliwe do zaimplementowania tylko w Chinach, w tym momencie są dostępne nawet dla wielu początkujących firm. Dziś klienta ciągle można zaskoczyć, a zdobienia na tekstyliach są na to doskonały dowodem – podkreśla.

Planując kampanię reklamową z użyciem np. koszulek, warto zastanowić się jakie są nasze wymagania, jaki cel marketingowo-wizerunkowy chcemy osiągnąć i w jakim kontekście chcemy osadzić całą akcję. – Szerszy kontekst jest niezwykle istotny, miał on znaczenie, gdy realizowaliśmy zamówienia dla grupy muzycznej Chicago Blues Brothers przy okazji serii jej koncertów w Polsce. Z góry odrzuciliśmy standardowe rozwiązania i dodaliśmy do projektu trochę „rock’n’rolla”. Jako że musical czy też rewia cechują się osobliwym klimatem, który wymaga większego zaangażowania i oryginalności, zastosowaliśmy tu wypukły żel w szałowym kolorze karnawału. Odzież z miejsca stała się bardziej rozpoznawalna, a zdobienie dodało produktowi zabawowego charakteru, co tylko podkreśla atmosferę i klimat koncertu – wyjaśnia Dariusz Nabywaniec.

Od lewej: Przykład zastosowania farby fluorescencyjnej, święcącej w ciemności. Źródło: Bodman / Koszulki wyprodukowane z okazji koncertów Chicago Blues Brothers. W realizacji wykorzystano wypukły żel w kolorze karnawału, który wpisywał się w klimat musicalowej rewii. Źródło: Agencja Goldenberry

Sprawdzone metody
Na rynek co roku wkracza wiele nowych technologii nadruków, jednak, jak podkreśla Michał Górecki z Koszulkowo.com, metodą, która nadal „króluje” w tym segmencie jest sitodruk. – Nie jest to jednak wbrew pozorom technologia łatwa do wykonania, oczywiście jeśli efekt ma być perfekcyjny. Tylko doświadczenie, staranność, dobry sprzęt i odpowiednio dobrane farby mogą gwarantować efekt na najwyższym poziomie – mówi Michał Górecki. Słowa te potwierdza Dariusz Nabywaniec, który podkreśla, że przy bogatej kolorystycznie i niepowtarzalnej grafice, wspaniały efekt można osiągnąć przy zastosowaniu „zwykłego” i dobrze nam znanego sitodruku.

Od lewej: Ciekawe efekty to nie tylko sitodruk. Na zdjęciu przykład zastosowania folii flex wgrzewanej prasą holograficzna, rozbłyskującą niepowtarzalnymi refleksami świetlnymi. Źródło: Koszulkowo.com  / Przykład wykorzystania nadruku full color. Źródło: Major Art

Sitodruk za najszlachetniejszy i najbardziej uniwersalny sposób druku na tekstyliach uważa również Jerzy Słotwiński. – Dzięki zastosowaniu tej metody nawet najprostszy projekt graficzny może wyglądać wyjątkowo na naszym t-shircie. Innowacyjne komponenty stosowane w drukarniach sitodrukowych pozwalają na wykonanie nadruków trójwymiarowych 3D, brokatowych, neonowych, fosforyzujących czy też wykonanych folią metaliczną. Standardowy napis naniesiony na koszulkę choćby w jednym kolorze przestanie być zwyczajny, kiedy zostanie wykonany farbą umożliwiającą druk puchnący lub zostanie ozdobiony w całości lub tylko częściowo specjalnym żelem, który nada mu blasku – tłumaczy Jerzy Słotwiński. Efektowny jest również druk pełnokolorowy czy też sublimacja zwłaszcza na odzieży sportowej. Fenomenalny efekt uzyskujemy wtedy, kiedy łączymy techniki nadając projektom różnorodności wizualnej, choćby poprzez zaakcentowanie detali odpowiednią fakturą nadruku np. imitującą efekt korka, kropli wody, skały czy zamszu. Niejednego zaskoczy również widok napisu na koszulce, który świeci w ciemności dzięki zastosowaniu farb fosforyzujących. – Możliwości jest wiele, natomiast wszystko zależy od naszego pomysłu, kreatywności projektanta i efektu, jaki chcemy uzyskać. Warto dodać, że nadruki wykonane metodą sitodruku cechują się wysoką trwałością. Dlatego wybierając tą metodę zdobienia odzieży mamy pewność, że nasza ulubiona koszulka posłuży nam na długo – dodaje Jerzy Słotwiński.

Niezależnie więc czy chcemy, by nasza koszulka świeciła w ciemnościach, zwracała uwagę metalizowanym nadrukiem czy przyjemnym w dotyku efektem pluszu warto śledzić nowości, które oferuje rynek. T-shirt, torba reklamowa czy bluza może być czymś o wiele więcej niż tylko „banalną koszulką z logo”.
Katarzyna Lipska-Konieczko

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 2/2017. Pobierz wersję online TUTAJ