Event marketing i marketing doświadczeń są pojęciami często uważanymi za tożsame. Jednak o ile nie zawsze marketing doświadczeń opiera się wyłącznie o event, o tyle dobrze, aby każdy event kształtował się przez pryzmat doświadczeń, których marka dostarcza swojemu nabywcy.
W praktyce marketing doświadczeń oznacza taki rodzaj działań, w którym klient odbywa żywą interakcję z marką. W pewnym sensie może poczuć ją wszystkimi zmysłami, doświadczyć i utożsamić się z nią. Skutkiem dobrze zaprojektowanych działań będą wrażenia budujące prawdziwe zaangażowanie, przywiązanie i pozytywne skojarzenia klienta z marką, także na długo po zakończonym evencie.
Choć jednym z podstawowych budulców eventów jest przestrzeń, w której ma się on odbyć, to myśląc o kluczowych elementach skutecznego wydarzenia, z pewnością jedną z ostatnich rzeczy, jaka przychodzi do głowy jest jej umeblowanie. Rzeczywiście do tej pory ta kwestia postrzegana była jako detal, o który najłatwiej ograniczyć eventowy budżet. Jednak w dzisiejszych czasach, gdzie odbiorcami zaczyna być coraz to młodsze pokolenie, a granica pomiędzy biznesem i przyjemnością rozmywa się znacząco, umeblowanie eventów odgrywa coraz większą rolę w ogólnym sukcesie wydarzenia. Dobrze wyposażony event wiąże się z przyjemnością przebywania na nim oraz znacząco zwiększa czas, w którym uczestnik pozostanie w miejscu naszego wydarzenia, a więc i w kontakcie z naszą marką. Świetnym przykładem stosowania takich praktyk, są przestrzenie tworzone pod konferencje firmy Google. Pomieszczenia kreowane są w sposób przyjazny i wyróżniający, poprzez zastosowanie różnych modeli kolorowych mebli i podzielenie ich na wyraźnie, ale i naturalnie wydzielone strefy. Przy projektowaniu takich przestrzeni warto odejść od klasycznej eventowej bieli, na rzecz szarości połączonej z kolorowymi akcentami. Całość przyjaznej atmosfery dopełniają kwiaty i nierzadko mobilna, stylowa kawiarenka. Ta aranżacja już na wejściu budzi pozytywne emocje i zachęca do pozostania w przestrzeni znacznie dłużej, a jej nieformalna i niewymuszona atmosfera sprzyja networkingowi i sprawia, że praca postrzegana jest bardziej jako zabawa. W przypadku dużych przestrzeni warto podzielić ją na mniejsze, bardziej intymne strefy, dzięki którym całość wyda się zdecydowanie bardziej przytulna.
Kolejnym przykładem możliwości zwiększenia roli doświadczeń na evencie za pomocą mebli jest zastosowanie elementów wyposażenia, które w jakiś sposób są mobilne. Ustawienie uczestników twarzami do siebie, czy w okręgu, sprzyja interakcjom i dyskusjom, zarówno jeśli chodzi o grupy, jak i spotkania 1 do 1. Jednocześnie zastosowanie małych mebli łatwych do przeniesienia, takich jak pufy, czy krzesła, pozwalają uczestnikowi w razie potrzeby na zmianę aranżacji, dzięki czemu czuje, że ma trochę własnej przestrzeni, którą może samodzielnie zarządzać. Mały element z łatwością można przesunąć i tym samym wydzielić nową przestrzeń na prywatną rozmowę, bądź nieco większą w wydzielonej grupie. Obserwujemy znaczne skierowanie się ku temu modelowi nawet na spotkaniach formalnych, z wysokim szczeblem zarządzającym w firmach. Kadra zarządzająca nie chce budować granicy pomiędzy sobą a pracownikami, a całość ma naturalnie się przenikać i sprawiać wrażenie wspólnoty a nie podziałów.
Niebagatelny wpływ na odbiór wydarzenia ma styl zastosowanych mebli. Często warunkowany jest on już samym tematem wydarzenia, jednak trendy mówią wyraźnie, że meble o prostej, czystej linii sprawdzają się najlepiej. Nie powodują zakłóceń z przestrzenią i współgrają z potrzebą wzbudzenia komfortu psychicznego i fizycznego u odbiorcy. Podobnie sprawa ma się z kolorem. Po tym, jak szarości podbiły rynek aranżacji wnętrz prywatnych, na stałe weszły również do palety kolorów eventowych, stając się niejako nową bielą eventową. To dlatego, że szarość świetnie rezonuje z różnymi teksturami i można mieszać ją w zasadzie z każdym innym kolorem, dodając świeżości całej aranżacji. Przestrzeń zaprojektowana w odcieniach szarości jest znacznie bardziej „miękka” i przytulna, niż aranżacja czarna bądź biała. Do tego świetnie współgra z kolejnym trendem eventowym i wnętrzarskim, jakim jest wprowadzanie organicznych elementów zielonych, jak kwiaty, trawy czy zielone ściany.
Czy zatem inwestycja czasu i pieniędzy w kwestię umeblowania eventu jest konieczna? Zdecydowanie tak. Gdy otoczenie jest zachęcające i przyjazne, uczestnicy chętniej się uczą i są bardziej otwarci na doświadczenia. Dobrze zaprojektowana przestrzeń sprawi, że odbiorcy będą mieli znacznie więcej możliwości do zaangażowania i interakcji. W dogłębny sposób podziała na nich eventowy przekaz, a co za tym idzie będą mogli jeszcze mocnej zidentyfikować się z marką. W dzisiejszych czasach linia podziału pomiędzy pracą a zabawą została mocno zatarta, dlatego eventy, łączące w sobie element biznesu i zabawy, muszą budować maksymalnie przyjazne i niewymuszone przestrzenie, wzmacniając pozytywne doświadczenie klienta.
W tym roku w naszej działalności zanotowaliśmy dużą zmianę, jeśli chodzi o kreowanie przestrzeni eventowej. Coraz częściej punktem wyjścia nie jest już budżet, ale niestandardowe, wyróżniające się propozycje. Możemy więc puścić nieco wodze fantazji i proponować klientowi niecodzienne połączenia i wzory, wzmacniające jego doświadczenie. W Colors of Design rok 2017 należał do tych naprawdę pracowitych. Poszerzając z początkiem roku ofertę o serię sof modułowych SCANDIA nawet nie spodziewaliśmy się aż tak ciepłego jej przyjęcia. Dziś śmiało możemy powiedzieć, że to jeden z naszych ubiegłorocznych strzałów w dziesiątkę i colorsowa ikona roku 2017. Seria świetnie sprawdza się solo, jak i w bardziej urozmaiconych aranżacjach, gdzie jej prosta forma śmiało może zostać przełamana bardziej odważnym akcentem. W minionym roku nowości zagościły u nas zarówno w kolekcji siedzisk miękkich, stołów, jak i krzeseł, łącznie dla naszych klientów wprowadziliśmy 53 zupełnie nowe modele. Warto tu wspomnieć, że flagowy wzór krzeseł PRESTIGE przez cały ubiegły rok został wypożyczony aż w 24 669 sztukach! Tak duże liczby nie byłyby jednak możliwe do osiągnięcia, gdyby nie nasi klienci, którym w tym miejscu należą się szczególne podziękowania za zaufanie w dotychczasowej współpracy. To dzięki Wam w tym roku możliwe było zrealizowanie 1 280 niepowtarzalnych realizacji w 122 miejscowościach, dziękujemy! Coraz częściej zdarzają się nam również realizacje, gdzie budowa pozytywnego doświadczenia u klienta opiera się na niespodziewanej zmianie aranżacji eventu. Są to zazwyczaj spore konferencje dla kilkuset osób, po których uczestnicy zapraszani są na godzinną kolację, a my w tym czasie całkowicie przebudowujemy przestrzeń innymi meblami, które współgrają z przygotowanym programem wieczornym.
Na podstawie powyższych danych, doskonale widać rosnącą rolę designu w budowaniu marketingu doświadczeń, dlatego też ten rok planujemy równie aktywnie jeśli chodzi o wprowadzanie nowości i naszą obecność w eventowym świecie. Na dobry początek, jako partnerzy Forum Branży Eventowej Evential, przygotowaliśmy dużą strefę cateringową i chilloutową, gdzie znaleźć można kilka z naszych autorskich nowości. Żółte meble, świetnie uzupełniają dotychczasową ofertę i nawiązują do najnowszych trendów eventowych w 2018 roku. Do tego hokery ze sztucznej trawy, będące uzupełnieniem serii SPRING, nadające świeżości i przytulności aranżacji. Z biegiem roku nowości będzie jednak coraz więcej. Do regularnej oferty wprowadzone zostały usługi wizualizacji przestrzeni eventowych 2D i 3D z użyciem naszych mebli. Dobre zaplanowanie przestrzeni od strony wizualnej i funkcjonalnej, w znacznej mierze wpływa na powierzenie realizacji konkretnemu podwykonawcy oraz komfort i wrażenia uczestników podczas eventu.
Aneta Stojak, Brand Manager w firmie Colors of Design
Wywiad ukazał się w OOH event! Pobierz wersję online: TUTAJ.