Logo

Marketing MIX

Sportowcy w społecznej służbie – przegląd kampanii społecznych

Sportowcy angażują się nie tylko w marketingową współpracę ze znanymi markami, ale i w akcje o charakterze społecznym, wolontariat czy zbiórki dla potrzebujących. Niektórzy zakładają nawet własne fundacje i wykorzystując moc swojego wizerunku – pomagają. Przedstawiamy subiektywny ranking ciekawych inicjatyw z ostatnich lat ze sportowcami w tle.

Robert Lewandowski i UNICEF

Robert Lewandowski jest Ambasadorem Dobrej Woli UNICEF od 2014 roku. W ramach współpracy z UNICEF sportowiec zaangażował się w akcję „Głos Dzieci”, podczas której odwiedził syryjski obóz dla uchodźców w Zaatari w Jordanii. Inną akcją, którą wspierał sportowiec jest „Reszta w Twoich rękach” realizowana przez Mennicę Polską od 2014 r., polegająca na przekazaniu reszty z zakupów na cele charytatywne. Lewandowski wspierał również aktywnie działania prowadzone po trzęsieniu ziemi w Nepalu, jako kapitan Drużyny UNICEF. / Źródło: Facebook / Robert Lewandowski

FARE (Football Against Racism in Europe) i UEFA, „NO to racism”

W 2013 r. FARE (Football Against Racism in Europe) i UEFA zorganizowały kampanię przeciwko dyskryminacji rasowej w piłce nożnej. W wideoklipie stworzonym na tę okazję wzięli udział słynni piłkarze, m.in. Lionel Messi, Cristiano Ronaldo i Carles Puyol. W ramach akcji na meczach Ligii Mistrzów w październiku 2013 r. były wyświetlane banery nawołujące do tolerancji na stadionach, a kapitanowie drużyn założyli przepaski z napisem „NO to racism”. / Źródło: uefa.com

„Stop zwolnieniom z WF-u”

Polscy sportowcy mówią: „Stop zwolnieniom z WF-u” w akcji zainicjowanej we wrześniu 2013 roku. Ogólnopolska kampania Ministerstwa Sportu i Turystyki miała zapoczątkować dyskusję nad aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży. W telewizyjnych i internetowych spotach wystąpili utytułowani polscy sportowcy, m.in. Marcin Gortat, Paweł Korzeniowski, Anita Włodarczyk, Piotr Małachowski, Bartosz Kurek, zawodnicy siatkarskiej reprezentacji Polski, skoczkowie narciarscy czy Tomasz Majewski. / Źródło: (Facebook / Stop zwolnieniom z WF-u)

Kampania „Krewniacy”

Kampania Krewniacy jest jedną z największych kampanii społecznych w Polsce, której początek sięga 1997 roku. Ma na celu promocję Honorowego Krwiodawstwa w naszym kraju i przekazanie rzetelnej informacji o potrzebach systemu krwiodawstwa i krwiolecznictwa. Akcję promują tacy sportowcy jak: Sylwia Gruchała, Przemysław Saleta, Iwona Guzowska czy Leszek Kuzaj. / Źródło: (Facebook / Krewniacy)

Fundacja „Ludzki Gest” Jakuba Błaszczykowskiego

 

Jakub Błaszczykowski razem ze swoimi przyjaciółmi powołali w 2015 r. fundację „Ludzki Gest”, by działać na rzecz dzieci i młodzieży, które potrzebują pomocy. Siedziba fundacji mieści się w Opolu, w tym samym mieście znajduje się Centrum Rozrywki Kubatura, którego właścicielem jest także Kuba Błaszczykowski. Tam też fundacja organizuje turnieje ulicznej piłki nożnej dla dzieci pod nazwą „Letni Kuba Cup”. Logo fundacji – wyciągnięta dłoń – zostało zaprojektowane przez wybitnego polskiego grafika – Andrzeja Pągowskiego, który notabene, zaprojektował również logo OOH magazine. / Źródło: kubaiprzyjaciele.pl

„Pij mleko! Będziesz wielki”

„Pij mleko! Będziesz wielki” to jedna z najdłużej trwających polskich kampanii społecznych, była prowadzona cyklicznie od 2002 roku na zlecenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA w Polsce, w ramach programu „Marketing dla Przyszłości”. Jest to jednocześnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych akcji w Polsce, wedle badań Millward Brown SMG/KRC, 2016. Do udziału w projekcie zaproszono znanych polskich sportowców jak: Marcin Gortat, Jagna Marczułajtis, Krzysztof Hołowczyc, Piotr Gruszka, Otylia Jędrzejczak, Paweł Korzeniowski i Agnieszka Radwańska. / Źródło: kampaniespoleczne.pl 

Cristiano Ronaldo, BE THE 1TM

Cristiano Ronaldo, pochodzący z Portugalii piłkarz Realu Madryt, znany jest z częstego oddawania krwi. Sportowiec wspiera Światowy Dzień Krwiodawcy i jest ambasadorem organizacji BE THE 1TM. W jednym z wywiadów miał przyznać nawet, że właśnie ze względu na regularne wizyty w centrum krwiodawstwa nie ma na ciele ani jednego tatuażu. / Źródło: bethe1donor.com

Szlachetna Paczka

Wedle informacji Szlachetnej Paczki pierwszym znanym sportowcem, który zaangażował się w akcję był Tomasz Majewski – w 2009 roku pomógł młodej matce z dwójką dzieci. Rok później do zrobienia paczki zaprosił Monikę Pyrek i Piotra Małachowskiego. Rok 2010 to przełomowy moment – w Paczkę zaangażowali się piłkarze Realu Madryt z Cristiano Ronaldo i Jerzym Dudkiem na czele. Od tego momentu do Drużyny Szlachetnej Paczki dołączali kolejni mistrzowie sportu, a wśród nich m.in. Kamil Stoch, Ula i Agnieszka Radwańskie, Jakub Błaszczykowski, Rafał Majka, Mariusz Wlazły, Krzysztof Diablo Włodarczyk, Mariusz Czerkawski, Maja Włoszczowska, Anita Włodarczyk i inni. Wielu z nich przekazało Paczce swoje Symbole Zwycięstwa – przedmioty, które towarzyszyły im podczas największego sukcesu czy porażki, po której powstali do walki. / Źródło: szlachetnapaczka.pl. Fot.: Agnieszka Ożga-Woźnica

„7: The David Beckham UNICEF Fund”

David Beckham jest Ambasadorem Dobrej Woli UNICEF od 2005 roku. Aktywnie bierze udział w różnych akcjach i działaniach organizacji, odwiedza również dzieci w biednych krajach, założył „7: The David Beckham UNICEF Fund” – fundusz organizujący pomoc i zbierający pieniądze dla najbardziej potrzebujących dzieci. W 2016 roku były piłkarz wystąpił w kampanii przeciwko przemocy – w spocie „ożywiono” tatuaże Beckhama, które pokazywały różne formy przemocy psychicznej i fizycznej wobec dzieci. / Źródło: www.manutd.com 

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.