Logo

Marketing MIX

Im trudniej, tym łatwiej | Ewelina Kwit-Betlej, Resibo

O stworzeniu od zera marki kosmetycznej, ekologicznym podejściu i działaniu w oparciu o zrównoważony rozwój oraz o kampanii wizerunkowej rozmawiamy z Eweliną Kwit-Betlej, twórczynią i właścicielką marki Resibo.

W zeszłym roku obchodziliście 5-lecie działalności. Jak na tym, wysoce nasyconym, rynku udało się odnaleźć Waszą drogę?

Kiedy zaczynaliśmy, mieliśmy tylko sklep internetowy. W ciągu kolejnego roku udało nam się samodzielnie stworzyć sieć współpracy z około dwustoma mniejszymi i większymi sklepami na terenie Polski. Duże sieci nas wtedy nie chciały, aż pewnego dnia same zaczęły się interesować Resibo. To był dla nas znak, że wszystkie nasze wcześniejsze działania, ciężka praca, trudne decyzje i czasem wiele stresu nie poszło na marne, a wszystko zmierza w dobrym kierunku. Był to też punkt zwrotny w rozwoju Resibo. Kolejny to pierwsze działania eksportowe. Na początku naszej drogi rynek nie był jeszcze tak nasycony w sektorze kosmetyków naturalnych, ale przez te lata pojawiło się na nim bardzo wiele marek naturalnych i ekologicznych. To oczywiście jest dla nas konkurencja, ale tak naprawdę mnie to bardzo cieszy. Uważam, że na rynku znajdzie się miejsce dla każdego, kto poważnie podchodzi do jakości kosmetyków i jest uczciwy wobec swoich klientów. A fakt, że jest wokół nas tak wiele produktów naturalnych, to dobra prognoza dla środowiska i dla człowieka. To powinien być naturalny kierunek całego światowego przemysłu.

Nie obyło się bez przeszkód, wzlotów i upadków? Z jakimi wyzwaniami musieliście sobie radzić?

Przeszkód było faktycznie wiele i nadal je napotykamy, co nie jest obce żadnej marce, która poważnie podchodzi do swoich działań, chce być uczciwa wobec klientów i dostarczać im produkty najwyższej jakości. Ale im trudniej, tym łatwiej. Pokonanie przeszkody bywa trudne, ale dzięki temu czegoś nowego się uczymy. Jeśli chodzi o upadki, raczej nie mieliśmy ich i mam nadzieję, że tak zostanie. Były to właśnie raczej przeszkody, które krok po kroku udawało nam się pokonać. A czasem trzeba było po prostu je obejść lub z czegoś zrezygnować. Co do wzlotów – dla mnie każda premiera nowego produktu jest takim wzlotem. Premiery i to, jak reagują na nie klienci, jak duże mają do nas zaufanie, upewniają mnie, że to, co robimy i co udało nam się przez te wszystkie lata osiągnąć, naprawdę ma sens. Jeśli chodzi o wyzwania, właściwie wszystko jest wyzwaniem, gdy chcemy dostarczać klientom kosmetyki skuteczne i najwyższej jakości, a jednocześnie zachować taki poziom cenowy, aby ich zakup nie stanowił bariery. Wyzwaniem jest zarówno poszukiwanie odpowiednich składników, jak też cały proces produkcji, a przede wszystkim – konfrontacja naszych kosmetyków z oczekiwaniami i potrzebami klientów. Ich satysfakcja i zaufanie są dla mnie najważniejsze.

Jaka jest misja Waszej firmy?

Naszą misją jest dostarczanie piękna płynącego z natury. Dlatego wszystkie kosmetyki Resibo są w co najmniej 95% naturalne, wegańskie, skuteczne i niezwykle wydajne. Szczególnie ważne jest dla nas każde, nawet najmniejsze działanie, które przyczynia się do ochrony środowiska. Kształtujemy świadomą konsumpcję, prowadzimy edukację ekologiczną i aktywnie działamy na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wszystkie te aspekty naszej misji prezentujemy jednocześnie na firmowym blogu, a także na naszych profilach w social mediach, takich jak Facebook czy Instagram.

Od blisko roku Resibo realizuje projekt edukacyjny #resibocares.

No właśnie, na Waszym koncie znajdziemy liczne certyfikaty, jak np. PETA CrueltyFree&Vegan, a także liczne nagrody branżowe.

To prawda. Nasze kosmetyki mają certyfikaty VeganSociety oraz PETA CrueltyFree&Vegan, a także Good Manufacturing Practice, który świadczy o spełnianiu najwyższych standardów w procesie produkcji. Część składników zawartych w naszych kosmetykach ma także certyfikaty Ecocert i Natrue. Cieszy nas również fakt, że zostaliśmy docenieni przez naszych klientów. Świadczą o tym chociażby przyznane nam nagrody, m.in. Glammies, Top Avanti czy Perły Rynku Kosmetycznego.

A jaką wagę przywiązujecie do opakowań produktów? Ograniczacie plastik? Jak przygotowujecie przesyłki do klientów?

Dbamy o to, aby opakowania były w jak największym procencie biodegradowalne i umożliwiały niemal całkowite powtórne wykorzystanie, a także pozwalały na maksymalne zużycie kosmetyku, który jest w środku, tak aby nic się nie marnowało. Premierowe kosmetyki, które w ostatnim czasie ujrzały światło dzienne lub wkrótce trafią w ręce klientów, są pakowane w szklane opakowania. Dużą uwagę przywiązujemy także do pakowania przesyłek, które trafiają do naszych klientów. Do zabezpieczenia szklanych świec wykorzystujemy zużyte kartony, a bezpieczeństwo produktów w wysyłanych paczkach zapewniamy wykorzystując ekologiczny wypełniacz, który, co ciekawe, całkowicie rozpuszcza się w wodzie.

W 2019 roku ruszyliście z kampanią „Modern Nature is Calling”. Jakie są jej główne założenia?

„Modern Nature is Calling” odwołuje się do silnej potrzeby bliskości z naturą, która zwłaszcza w dzisiejszych czasach, w obliczu zmian klimatycznych, nabiera zupełnie nowego znaczenia. To otwarcie się na świat natury, która zachwyca skutecznością, daje ujście w niezwykłej, filmowej opowieści, którą chcemy kontynuować, odkrywając coraz bardziej świat naszych kosmetyków naturalnych. Silna, świadoma swego piękna kobieta, robiąca pierwszy krok w stronę natury, to nie tylko metafora dzisiejszego świata, ale historia naszej marki. Właśnie taką narracją chcemy przybliżać konsumentom markę, nasze wartości i wizję, którą wspólnie wyznajemy. Kampania jest zwieńczeniem pracy nad rozwojem marki, a dla mnie również pięknym podsumowaniem naszych wartości i pięciu lat Resibo na rynku, które świętowaliśmy właśnie w ubiegłym roku.

Projekt #ekowyzwania uczy, jak być bardziej eko – np. szyjąc wielorazowe woreczki na zakupy.

Na czym polega projekt #ekowyzwania, który realizujecie zarówno z klientami, pracownikami, jak i całym otoczeniem firmy?

Od początku istnienia firmy prowadzimy wśród klientów, pracowników i lokalnej społeczności edukację ekologiczną. Od blisko roku realizujemy projekt #resibocares. Chcemy zaszczepić w naszych klientach i nas samych chęć zmiany codziennych zachowań oraz dotychczasowego stylu życia na styl bardziej zrównoważony, oszczędny, a przede wszystkim przyjazny środowisku i zwierzętom. I to właśnie z tą myślą powstały #ekowyzwania. Co miesiąc w naszych mediach społecznościowych mówimy, jak dokonując drobnych zmian być bardziej eko, np. uczyliśmy, jak szyć woreczki wielorazowe na zakupy, zachęcaliśmy do picia wody z kranu, edukowaliśmy w kwestii segregacji odpadów. Zorganizowaliśmy charytatywną wyprzedaż ubrań, a za zebrane środki kupiliśmy potrzebne artykuły dla Domu Małego Dziecka w Wałbrzychu. Podpowiadamy także, jak przygotować domowe, naturalne środki czystości. Wszystkie te działania realizujemy też wewnątrz firmy, bo chcemy świecić przykładem i udowadniać, że małe kroki mają wielkie znaczenie. Planów w tym zakresie mamy jeszcze bardzo wiele, bo #resibocares.

Jakie inne działania CSR-owe prowadzicie?

Poza projektem #ekowyzwania angażujemy się w coroczne zbiórki Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na konto fundacji przekazujemy konkretny procent z weekendowej sprzedaży (w trakcie trwania finału). Przekazujemy też nasze zestawy kosmetyków na licytacje w lokalnych sztabach WOŚP, a także w ciągu roku na zbiórki dla chorych dzieci. Wielokrotnie razem z naszymi pracownikami braliśmy udział w świdnickiej akcji „Podziel się”, gdzie spełnialiśmy bożonarodzeniowe życzenia najbardziej potrzebujących rodzin. Cyklicznie pomagamy też bezdomnych zwierzakom z miejscowego schroniska. Tych działań jest naprawdę sporo, a każda, nawet najdrobniejsza pomoc, bardzo uskrzydla nas do dalszego działania w tym kierunku. Wiemy, że prowadząc biznes, możemy komuś pomóc.

Dokąd zmierzacie? Jakie są Wasze cele biznesowe?

Choć może zabrzmi to abstrakcyjnie, chcemy być marką pierwszego wyboru w zakupie skutecznych kosmetyków naturalnych. Dążymy do tego, aby w przyszłości ktoś, kto zechce sięgnąć po naturalne produkty do pielęgnacji twarzy i ciała, od razu pomyśli o Resibo. Nadal chcemy tworzyć najlepsze produkty w swojej kategorii. W dalszym ciągu będziemy edukować, zarówno w temacie pielęgnacji, jak i ekologii oraz dawać przykład w tym zakresie. Chcemy bowiem budować markę odpowiedzialną społecznie, przyjazną klientom, pracownikom i środowisku.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Wywiad ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.