Trade marketing Przyszłość POS design pod najlepszą opieką | Monika Woźny-Kroch i Piotr Stachura,...

Przyszłość POS design pod najlepszą opieką | Monika Woźny-Kroch i Piotr Stachura, BERKANO EXPO

0

Firma Berkano Expo jeden z liderów w obszarze designu materiałów ekspozycyjnych zdecydowała się na zmianę swojej komunikacji wizualnej. Monika Woźny-Kroch – executive director i Piotr Stachura – logistics director w Berkano Expo zdradzają genezę nowej identyfikacji oraz przybliżają wartości tworzące fundament Berkano. Wiele uwagi poświęcają empatycznemu podejściu do konsumenta oraz potrzebie opieki nad relacją z klientem. Tworzą w ten sposób obraz innowacyjnej przyszłości materiałów POS z ludzkim obliczem.

Głównym trzonem Waszej działalności jest tworzenie materiałów POS. Macie wieloletnie doświadczenie w tym obszarze. Czym dokładnie zajmujecie się w Berkano Expo? Czy aktualne zmiany wizerunkowe związane są też z modyfikacją Waszej oferty? Nową usługą?

Monika Woźny-Kroch: Tak. Uogólniając, w Berkano Expo specjalizujemy się w tworzeniu materiałów wspierających sprzedaż. Projektujemy, produkujemy, dostarczamy, montujemy, serwisujemy, jednak ilekroć używamy w tym kontekście słowa „tworzymy” to dochodzimy do wniosku, że nie wyraża to wszystkiego i mówi o jakiejś małej części procesu. Wolimy stwierdzać, że w Berkano Expo zajmujemy się “opieką”. Opieka to słowo, które lepiej opisuje to, co naprawdę robimy. Dbanie o klienta, opiekowanie się jego potrzebami, produktem, marką, sklepem, a także każdym elementem procesu oraz zapewnianie komfortu wszystkim jego uczestnikom to standard w naszej pracy.

To wszystko łączy się u nas z nieustannym poznawaniem szybko zmieniającego się rynku, trendów w projektowaniu, przewidywaniem zmian, rozumieniem potrzeb klientów i wizualną interpretacją marek. Nasi klienci wiedzą, że na etapie briefingu zadajemy wiele pytań. Otrzymane odpowiedzi zderzamy z naszą wiedzą o realiach przestrzeni sklepowych, zachowaniu konsumentów oraz wizjami estetycznymi.
Między innymi dzięki znakomitemu porozumieniu z klientem, często od pierwszych chwil rozmowy, nasze finalne projekty nie są standardowymi POS-ami, a unikalnymi touchpointami. „Touchpoint”, to nic innego, jak idea marki przełożona na fizyczne doświadczenie klienta, a co za tym idzie reakcję emocjonalną, pamięć i stosunek do prezentowanego produktu. Kiedy uświadomiliśmy sobie wyjątkowość oferowanej przez nas usługi, czyli przejście od projektowania typowych POS-ów do kreowania Touchpointów, uzgodniliśmy wewnętrznie czym jest to wszystko co nas wyróżnia. Wsłuchaliśmy się też uważnie w to, co mówią do nas nasi klienci. Po tym wszystkim zrozumieliśmy, że nasz „stary” wizerunek przestaje pasować do tego, kim jesteśmy teraz. A wychodząc poza schematy, jesteśmy przyszłością POS design.

Berkano EXPO

Czym podyktowana jest zmiana w ramach Waszego brandu? Czy to impuls wewnętrzny, czy wynik obserwacji otoczenia biznesowego oraz klienckiego?

M. W. K.: Zachodzące zmiany to zarówno wynik naszych wewnętrznych potrzeb, jak i obserwacji rynkowych. Praktycznie cała branża skupia się na aspektach technicznych i sprzedażowych.

Berkano Expo koncentruje się na ludziach, czyli na odbiorcach, ich uwarunkowaniach i potrzebach. Przy każdym indywidualnym projekcie staramy się zrozumieć, czym się kierują odbiorcy, podejmując swoje decyzje o zakupie. Nowe Berkano, dla którego od zawsze ludzie i relacje były na pierwszym miejscu, za pośrednictwem swoich projektów pokazuje, że tworzy narzędzia i miejsca sprzedaży, uwzględniając odbiorców, jako główną ideę i podstawowe założenie. Traktujemy człowieka jako kluczowy element projektu, pozostawiając go z pozytywnymi doznaniami na każdym etapie tworzenia produktu.

Jaki element w Waszej nowej komunikacji jest dla Was szczególnie istotny?

M. W. K.: Klient!! Klientocentryzm – tak, dokładnie [uśmiech]. Stawiamy na indywidualne podejście do każdego klienta. Dowodzimy tego w naszych projektach i chcemy, by to wybrzmiało na pierwszym miejscu z naszej komunikacji. Ważne jest też dla nas poszerzanie perspektywy, otwartość na nowe oraz stosowanie niestandardowych rozwiązań. Nowa komunikacja to tak naprawdę świadome odkrycie i nazwanie wartości, towarzyszących nam od zawsze. Bo od zawsze kompleksowo i z właściwą sobie empatią otaczaliśmy opieką klienta i angażowaliśmy się w prowadzony, dla niego projekt. Empatia, wrażliwość, odwaga to nasze, podstawowe i stałe elementy budowania relacji. Klienci często zwracają uwagę, że cierpliwość i wyrozumiałość są naszym ważnym wyróżnikiem. Praca bazująca na tych wartościach wzmacnia efekty naszych działań, a dzięki licznym i bezpośrednim komentarzom od naszych klientów, doceniających nasze podejście, wzmacnia również nas.

Berkano EXPO

Skąd czerpiecie inspirację w codziennej pracy? Czy bycie projektantem to nieustanna analiza, czy raczej kreacja – tworzenie czegoś namacalnego, fizycznego zaczynając od czystej kartki?

Piotr Stachura: Szkolimy się. Ciągły proces edukacji artystycznej i projektowej jest wpisany w nasz zawód. Jesteśmy uczestnikami konferencji branżowych, warsztatów projektowych, pojawiamy się na europejskich targach designu. Chłoniemy, inspirujemy, jednak wiemy, że świadomy reset w otoczeniu natury, joga, dobra książka czy ulubiony serial na Netflix jest równie ważny. Każdy z nas ma swoje własne obszary, które wyjątkowo stymulują go kreatywnie. Tym, co najbardziej nas w tym fascynuje to, jak połączenie różnych wrażliwości i sposobów postrzegania rzeczywistości, potrafi zaowocować spójną wizją. Chcemy jednak zaznaczyć, że „projektować” oznacza tworzyć świadomie, w oparciu o dane, nie poskramiając przy tym swojego talentu plastycznego oraz kreatywności. Wywołanie u odbiorcy zamierzonej reakcji jest wynikiem zarówno analizy, jak i kreacji. Zaczynamy jednak od poznania gruntu, klienta, marki, wyznaczenia celów. Nasze koncepcje kreatywne powstają też ze świadomością zakresu możliwości, jakie daje technologia produkcyjna. Niekiedy zdarza się też tak, że technologia stawia nam granice, a my te granice wciąż przekraczamy. To ciągły proces poszukiwania nowego, lepszego rozwiązania.

Na czym polega innowacyjność i wizjonerstwo w Waszej branży?

P. S.: Ważnym i jednym z naszych ulubionych etapów każdego projektu jest prezentacja scen, wizualizacji przedstawiających docelowy produkt. To wtedy można wykazać się znajomością nowych technik, innowacyjnym podejściem oraz poznać opinię klienta. Technologie 3D są bardzo ważnym obszarem rozwoju wśród twórców POS. Cały czas doskonalimy się w ich obszarze i testujemy nowe narzędzia. Myślimy, że innowacyjności oraz wizjonerstwa warto szukać też w samym procesie projektowym. W Berkano Expo analizujemy ścieżkę naszego użytkownika i szukamy punktów styku z produktem. Zwracamy uwagę na newralgiczne kwestie, które jednocześnie wyznaczają kierunki poszukiwań rozwiązań. Tworzymy też User Journey Map. Dzięki takiemu podejściu nasze produkty to właściwe odpowiedzi na potrzeby użytkownika.

Berkano EXPO

A jak teraz zachowuje się rynek i Wasi klienci? Czy obserwujecie dynamiczne zmiany w tym, jak teraz określają swoje potrzeby? Z jakimi oczekiwaniami do Was przychodzą? Czy zdarzają się wyzwania, których się nie podejmujecie?

M. W. K.: Nasi klienci określają swoje oczekiwania z perspektywy swoich potrzeb i swojej świadomości. Natomiast my staramy się zawsze tę perspektywę uzupełniać, poszerzać i wzbogacać o swoją wiedzę i doświadczenia. Każdorazowo konfrontujemy oczekiwania naszych klientów z wszystkim, co wiemy o ich odbiorcach. Niezależnie od wielkości projektu, najważniejsze są dla nas poczucie komfortu i obopólne zaufanie. Dobrze zbudowana relacja z klientem daje nam pewność, że każdy projekt przejdzie najlepszą drogę do celu i spełni wszystkie założenia. Bardzo rzadko zdarzają się wyzwania, których się nie podejmujemy – jeśli tak się dzieje to tylko z poczucia odpowiedzialności. Każde zapytanie jest przez nas rozpatrywane, każdy projekt jest dla nas ważny. Naszą dodatkową nagrodą są doświadczenia i emocje towarzyszące nam w drodze do celu, jakim jest zadowolony klient.

Czy są kwestie, procedury, które definiują Waszą jakość usług? Czy macie „złoty przepis”, by zawsze gwarantować wysoki standard, o którym wspominacie?

P. S.: Nasz „złoty przepis” to zespół zbudowany w oparciu o mocne strony, będący grupą nieidealnych, ale utalentowanych osób. Berkano Expo to ludzie, których zdolności są doceniane i którzy potrzebują siebie nawzajem, aby realizować osobiste i zespołowe cele. Jest to praca w zgodzie z naszymi wartościami, jakimi są RELACJE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, ZAANGAŻOWANIE, ROZWÓJ, ŚWIADOMOŚĆ I SKUTECZNOŚĆ. „Procedury” to nie jest nasze ulubione słowo, szczególnie jeśli mają przełożenie na ograniczenia i obostrzenia. Ich minimalny zakres jest jednak konieczny przy tak dużej skali projektów. Równolegle staramy się bazować na zaufaniu, dobrych relacjach i kontroli, aby nie stracić elastyczności, mobilności, kreatywności, dostępności i naszego największego atutu, jakim jest praca na „sprintach”. Udało nam się wypracować pewne schematy i zasady, które gwarantują jakość obsługi i produktu. Wspomniana jakość usług jest dla nas niezwykle istotna, gdyż to właśnie ona pozwala nam pozyskiwać i utrzymywać klientów, którzy z czasem stają się naszymi bliskimi partnerami.

Berkano EXPO

Wybiegnijmy teraz w przyszłość, która została wspomniana na początku naszej rozmowy. Czy możecie zdradzić Wasze plany biznesowe na najbliższy rok i kolejne lata?

M. W. K.: PRZYSZŁOŚĆ to ulubione słowo zespołu naszych liderów. Patrzymy w nią z ogromną odwagą, ponieważ to właśnie odwaga i kreatywność są naszymi filarami. Mamy świadomość, że w dzisiejszych czasach przyszłość jest uzależniona od wielu, niespodziewanych czynników, dlatego nie mamy szczegółowego planu, równolegle przyglądamy się potrzebom, słuchamy intuicji, a najważniejsze decyzje podejmujemy pod wpływem instynktu, serca i gustu. Stąd właśnie zrodził się pomysł na Berkano Design, które zaistniało w minionym roku i jest ważnym elementem naszej przyszłości. Jest to jednostka skoncentrowana na przełamywaniu znanych do tej pory wzorców, stereotypów projektowych. Możemy teraz eksperymentować, doświadczać i tworzyć bez ograniczeń. Wiemy na pewno, że dzięki Berkano Design nie będziemy podążać za trendami tylko tworzyć własne. Obecnie tworzymy kolejny, nowy Brand, który jest jeszcze tajemnicą, jednak możemy zdradzić, że jego premierę planujemy w 2023 roku. Cieszymy się, że stworzyliśmy i ciągle poszerzamy przestrzeń do niczym nieograniczonych poszukiwań artystycznych, projektowych i produkcyjnych. Intensywnie myślimy o nowej siedzibie, która pozwoli nam na jeszcze większy rozwój.

Wizualizujemy jutro, inspirujemy się, marzymy i spełniamy marzenia kształtując przyszłość POS Design.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Monika Woźny-Kroch Berkano EXPOMonika Woźny-Kroch – Z zawodu hotelarz, z doświadczenia przedsiębiorca. Kreator i lider świata Berkano. Motor rozwoju firmy i jej Brandów. Nieustannie przemierza świat w poszukiwaniu inspiracji dla nowych realizacji i odważnych wizji. Wielbicielka designu i tropicielka piękna w każdej postaci. Wieloletni partner biznesowy czołowych międzynarodowych korporacji. Weteran branży POS. Właścicielka portfolio z dziesiątkami usatysfakcjonowanych klientów i setkami zrealizowanych projektów.

Piotr Stachura Berkano EXPOPiotr Stachura – Z zawodu inżynier, z doświadczenia lider usprawniania wszelakich procesów Berkano Expo. Pragmatyczno – logiczny współtwórca najważniejszych dla firmy realizacji. Architekt innowacji.

 

 

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.