Historia SMS-a w SMS-owym skrócie
3 grudnia 1992 r. – pierwsza wiadomość SMS wysłana w Wielkiej Brytanii. Neil Papworth z Vodafone napisał do kolegów “Merry Christmas”
1993 – fiński operator Radiolinja jako wprowadza usługę przesyłania wiadomości tekstowych między użytkownikami sieci.
1994 – na rynek trafia Nokia 2010, pierwszy telefon komórkowy z klawiaturą pozwalającą na wygodne pisanie SMS-ów.
1999 – pojawia się opcja wysyłania SMS-ów także do abonentów spoza własnej sieci.
1999 – powstaje program SMS Express (późniejsze Gadu Gadu) który jako pierwszy pozwalał na na wysyłanie SMS-ów z internetu za darmo – wysłanie wiadomości z telefonu kosztowało wówczas kilkadziesiąt groszy.
2001 – po raz pierwszy w Polsce uruchomiono SMS Premium, za jego pomocą widzowie programu Big Brother mogą głosować na ulubionych uczestników.
2007 – powstaje SMSAPI – platforma komunikacji A2P, wykorzystująca SMS-y jako powiadomienia dla klientów sklepów internetowych.
2007 – na rynek wchodzi iPhone, który rozpoczyna erę smartfonów z dostępem do internetu. Dzięki nim SMS-y nie muszą już mieć 160 znaków, mogą zawierać linki i grafikę.
2008 – Unia Europejska rejestruje emotikonę “:-)” jako znak towarowy. Przez lata SMS-y mocno przyczyniły się do popularyzacji emotikon i skrótowców w języku.
2008 – w Polsce jest już więcej telefonów komórkowych niż mieszkańców, co znaczy, że praktycznie wszyscy mamy dostęp kanału SMS.
2010 – rekordowy rok dla SMS-ów. Na całym świecie wysłano ich 6,1 biliarda.
2013 – liczba wiadomości wysłanych przez mobilne komunikatory (np. WhatsApp , Messenger) po raz pierwszy przewyższa liczbę wysłanych SMS-ów.
2018 – “Uwaga! Dziś gwałtowne burze, silny wiatr i ulewny deszcz….” mieszkańcy czterech województw po raz pierwszy otrzymali drogą SMS-ową Alert RCB.
2019 – unijna dyrektywa PSD2 zmusza banki do potwierdzenia tożsamości klienta dodatkowym kanałem. Najpopularniejszym sposobem okazuje się SMS. Kod bezpieczeństwa w SMS-ie staje się standardem w rozmaitych usługach online.
2020 – w czasie pandemii drogą SMS-ową przesyłane są e-recepty, powiadomienia dla wracających z zagranicy, informacje dla osób na kwarantannie i potwierdzenia terminu szczepienia. SMS-staje się jednym z ważniejszych kanałów informacyjnych w kryzysowej sytuacji.
2021 – SMSAPI wysyła rekordowe 1,3 miliarda SMS-ów biznesowych.
2022 – według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, już co piąty SMS otrzymujemy “od maszyny”, czyli wysyłany jest nie z telefonu użytkownika a za pomocą systemu do masowej wysyłki (A2P). Udział takich wiadomości stale rośnie w Polsce i globalnie.