Komunikacja marketingowa/ PR: Podsumowanie 2022, prognozy na 2023 r. | Kinga Brzezińska, Tutore Poland - OOH magazine
Logo

Marketing MIXFeaturedTylko w OOH magazine

Komunikacja marketingowa/ PR: Podsumowanie 2022, prognozy na 2023 r. | Kinga Brzezińska, Tutore Poland

Kinga Brzezińska, Head of Marketing w Tutore Poland przygląda się tegorocznym działaniom i trendom w komunikacji marketongowej i PR, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.

Trend roku w edukacji w komunikacji marketingowej / PR

STEAM. Czyli coś, co odkrył Steve Jobs już w latach 70., ale w edukacji to pojęcie zaistniało mocno dopiero teraz. W największym skrócie STEAM (skrót od angielskich słów Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) polega na łączeniu kompetencji z różnych dziedzin nauki, co z kolei pozwala na uzyskanie najlepszych rezultatów w procesie kształcenia. Bo matematyka jest wszędzie, czy to w analizie rezultatów kampanii marketingowej, czy w złotych proporcjach na obrazie Leonarda Da Vinci. Dlatego warto rozwijać w dzieciach pasję do matematyki czy programowania, nie zaniedbując ich edukacji artystycznej na kursach rysunku czy grafiki komputerowej.

Największy sukces roku 2022 w Twojej firmie

2022 to rok wielkich zmian w Tutore Poland. W połowie roku uruchomiliśmy zaawansowaną technologicznie platformę, która umożliwia rozszerzanie naszej oferty np. o zastosowanie gamifikacji czy lekcje online 1:1. Koniec roku zaś to połączenie Tutore z siecią szkół językowych ProfiLingua – kolejny krok milowy pozwalający oferować naszym klientom jeszcze więcej możliwości.

Największy kryzys/ wizerunkowa wpadka w mediach społecznościowych w 2022 w obszarze marketingu

2022 rok kojarzy się z ogromnym kryzysem wizerunkowym marek, które po napaści na Ukrainę nie wycofały się z Rosji lub wycofały się ze sporym opóźnieniem. Niemniej dla mnie rok 2022, ze względu na swój wpływ i skalę, to rok kryzysu w obszarze influencer marketingu.

Firmy bardzo chętnie podejmują współprace z gwiazdami i celebrytami, ale podstawą takiej współpracy musi być wiarygodność: zarówno podmiotu reklamowanego, jak i reklamującego. Pierwszy tego typu symptom kryzysu miał miejsce jeszcze pod koniec 2021 roku, kiedy to popularna blondynka z reklamy Play dosadnie wyraziła się o pracy straży granicznej. Posypały się na nią gromy za styl wypowiedzi, ale podstawą tego kryzysu był właśnie rozdźwięk między wizerunkiem sympatycznej, pogodnej, uśmiechniętej kobiety, a ostrym i najeżonym wulgaryzmami tonem prywatnej opinii.

Przy tym kryzysie nieco zabawna wydaje się wpadka Borysa Szyca, który na swoich social mediach wkleił nie tylko tekst reklamowy, ale również instrukcję do zamieszczenia tegoż wpisu. I niby nic wielkiego się nie stało, ale… jaka jest wiarygodność takiego przekazu reklamowego? Czy influencerzy reklamujący w zasadzie wszystko: od płatków śniadaniowych po posadzkę samopoziomującą potrafią szczerze zareklamować produkt?

Pomijam działania patoinfluencerów, których poczynania tropi Sylwester Wardęga na swoim kanale WATAHA – Krulestwo. Wardęga nagłośnił problem SCAMÓW, czyli oszustw polegających na wzbudzeniu u kogoś zaufania, a następnie wykorzystaniu go do wyłudzenia pieniędzy.

Wszystkie afery i kryzysy spowodowały zainteresowanie influencerami przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK przeprowadził postępowania w zakresie rynku influencer marketingu. Pod lupę wzięto wiele elementów powiązanych z nieprawidłowym oznaczaniem reklam, m.in. zatajanie charakteru treści sponsorowanych oraz powody takich zaniedbań. Jednym ze skutków zainteresowania UOKiK-u tą gałęzią marketingu jest wchodząca w życie od 1 stycznia 2023 roku nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych przewidująca kary do 2 mln złotych za złamanie zakazu reklamowania w Internecie niektórych rodzajów tych wyrobów.

Wyzwania na 2023 rok

Zapewne nie będę oryginalna, ale cała branża marketingowa zastanawia się, jak przystosować swoje komunikaty do zmieniającej się rzeczywistości kryzysowej. Żyjemy w świecie niepewności, zagrożenia, zmian klimatycznych, szalejącej inflacji i widma blackoutów. Jak dopasować komunikat marketingowy, aby był szczery, adekwatny i jednocześnie skuteczny? Branża edukacyjna wydaje się dość odporna na kryzys, bo nauka języków czy zdobywanie nowych kompetencji, które uatrakcyjnią nas na rynku pracy jest bardziej inwestycją niż zbytkiem. Mimo to zdajemy sobie sprawę, że nasze komunikaty marketingowe muszą być z jednej strony perswazyjne, a z drugiej szczere i rzetelne. W nadchodzącym roku klient będzie sprawdzał nas bowiem jeszcze dokładniej i dużo rozsądniej dysponował swoimi finansami.


Więcej newsów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.