Więcej niż 5 razy w ciągu ostatniego miesiąca zakupu w sieci dokonało aż 28% e-klientów (+12 p.p.). Spadł natomiast odsetek deklarujących zakup 2-5 razy w ciągu miesiąca (42%). Widać, że znaczna część konsumentów z tej grupy przesunęła się do grupy kupujących częściej, czyli ponad 5 razy w miesiącu. We wszystkich wskazanych, najpopularniejszych kategoriach, 7 na 10 konsumentów deklaruje, że ich koszyki zakupowe online są takie same lub wyższe niż w sklepach stacjonarnych. Do stałych najpopularniejszych kategorii e-commerce’owych, czyli mody, wyposażenia domu i kosmetyków dołączyły w tym roku produkty spożywcze. Ich zakup w sieci deklaruje 29% badanych konsumentów. To 2-krotnie więcej niż rok temu.
– Według naszego raportu w tym roku 100% badanych zadeklarowało, że dokonało kiedykolwiek zakupu przez Internet. Co więcej, wszyscy respondenci potwierdzili, że dokonali zakupu w sieci przynajmniej raz. Wzrosła również częstotliwość zakupów i średnia wartość koszyka zakupowego. Te wyniki wyraźnie wskazują, że polski e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, a rodzimy konsument docenia możliwości jakie dają zakupy online na tyle mocno, że możemy pokusić się o stwierdzenie, iż ten trend zakupowy pozostanie z nim już na zawsze – mówi, Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Biorąc pod uwagę ostatni zapamiętany zakup internautów, z użyciem urządzenia mobilnego zostało zrealizowanych 51% zakupów, a z użyciem laptopa bądź komputera stacjonarnego 50%. Widać zatem, że rola urządzeń mobilnych, w szczególności smartfonu w procesie zakupowym jest kluczowa. Podobne wnioski można wyciągnąć patrząc generalnie na wykorzystanie zakupowe różnych urządzeń. Na laptopie różne aktywności związane z zakupami, jak poszukiwanie inspiracji opiniowanie, śledzenie zamówienia czy dokonywanie płatności deklaruje 74% badanych, a z użyciem smartfonu – 80%. Zakupy na urządzeniu mobilnym deklaruje obecnie 62% badanych. Najpopularniejsze kategorie to aplikacje i gry, ale zaraz za nimi moda, rozrywka, uroda i elektronika, czyli top kategorie zakupowe e-commerce. 7 na 10 badanych deklaruje, że w przyszłym roku jego wydatki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych zwiększą się lub pozostaną na tym poziomie co w tym roku. Zakupy mobilne to dla konsumentów wygoda (25%), oszczędność czasu (20%) i pieniędzy (20%) oraz swoboda dokonywania zakupu w dowolnym czasie i miejscu (16%). Badani dostrzegają również atuty zakupów z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Są to przede wszystkim szybsze i uproszczone płatności (19%), bezpieczeństwo (18%), dodatkowe funkcjonalności (17%) i szybsze działanie niż e- i m-sklepów w przeglądarce (17%). Co 8. Internauta dostrzega to, że w aplikacjach są dedykowane dla niego promocje.
E-commerce rośnie. M-commerce rośnie. Rośnie także omni-commerce i tym samym złożoność procesu zakupowego. Dlaczego? Bo w dobie szybkiego wzrostu cen i niepewnej sytuacji gospodarczej, polscy konsumenci poszukują okazji zakupowych w różnych miejscach, porównują, analizują i dążą do minimalizacji ryzyka zakupowego. W związku z tym, w tym roku mamy do czynienia ze znacznym wzrostem efektu ROPO. Aż 74% (+9 p.p.) badanych zadeklarowało, że informacje znalezione w sieci zachęcają ich do wizyty w sklepie stacjonarnym. Wzrósł również znacząco odsetek kupujących tę samą markę w wielu kanałach. W związku z kryzysem zaczęło z kolei kupować online 35% badanych. Częściej w sieci kupuje także co 3. konsument. Powodów migracji do e-commerce jest wiele, ale przede wszystkim są to promocje – większa ich częstość i atrakcyjność niż offline (50% wskazań), a dalej korzystne warunki zwrotu (35%) i generalnie niższe ceny (25%). Rośnie też popularność płatności odroczonych, które zwiększają zdolność zakupową i znacząco zmniejszają ryzyko zakupu. Świadomość czym są płatności odroczone ma 67% konsumentów (+14 p.p. vs 2022 rok), a korzystanie z nich deklaruje 28% (+18 p.p). Wśród e-kupujących jest to aż 43% (+6 p.p.), a kupujących mobilnie – 52% (+7 p.p.).
Kręte ścieżki zakupowe i niezliczone analizy doprowadzają w końcu do zakupu. I co wtedy? Ma być bezpiecznie, szybko, wygodnie. W tym celu konsumenci korzystają z wygodnych opcji płatności, jak BLIK czy szybkie przelewy, a w kontekście dostaw wybierają automaty paczkowe i dedykowane partnerskie punkty odbioru. Te metody płatności i dostawy są wybierane najczęściej, ale też uznawane za najwygodniejsze. No cóż, jeśli ich nie oferujesz, nie istniejesz…
Raport w wersji skróconej do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej. Pełna wersja raportu dostępna wyłącznie dla członków e-Izby.
Skrócona wersja raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023”
Dane pochodzą z badania i raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1652 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w dniach 16-26 kwietnia 2023 roku. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce po względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.
Partnerzy merytoryczni publikacji: InPost, mBank, Merce, ORLEN Paczka, Przelewy24, Tpay.
Więcej newsów w podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.