Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2024 r. wzrosły w ujęciu rok do roku o 5%, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,3%. Analitycy przewidują, że w kolejnych miesiącach nastąpi kontynuacja wzrostu cen, a inflacja wyniesie nawet 5,5% na początku przyszłego roku.
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że październiku br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 20,28 zł czyli 6,56% i wyniosła 288,99 zł. Spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż we wrześniu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (29,04%), natomiast największy wzrost w sklepach Carrefour (1,45%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 7 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano natomiast w sieci Kaufland, w której średnia cena koszyka w październiku 2024 r. była wyższa aż o 43,16 zł niż w 2023 r., tj. o 16%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 5 sklepach, były to m.in.: Makro Cash & Carry (5,15 %), Selgros Cash & Carry (4,55%) czy E.Leclerc (3,11%). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 2,02% z 283,27 zł w październiku 2023 r. do 288,99 zł w październiku 2024 r.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci można było zapłacić 186,90 zł (mniej o 48,64 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 355,90 zł (mniej o 3,64 zł niż we wrześniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w październiku 2024 r. wyniosła 169,00 zł i jest ona o 45,00 zł wyższa niż we wrześniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w październiku 2024 r. była wyższa o 27,14% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2024 r. droższy o 1,04% niż w 2023 r.
– Choć najnowsze dane o inflacji wskazują na wciąż stopniowy wzrost cen w skali kraju, to z naszego najnowszego badania wynika, że w ostatnim miesiącu w 8 na 13 badanych sieci handlowych ceny nieco spadły. W październiku spadek wyniósł 6,5 procent w porównaniu do września. Średnia cena koszyka zakupowego zeszła poniżej 300 złotych. Patrząc na poszczególne kategorie produktów widzimy, że w październiku, w porównaniu do zeszłego roku, podrożało 6 na 10 badanych kategorii. Wzrosty notujemy między innymi w przypadku mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów. Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja znów daje o sobie znać, ale pamiętajmy, że wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku. Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta, będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
Z październikowego badania wynika, że tym razem pozycję lidera najniższych cen zajął Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 230,09 zł. To spadek o 50,18%, czyli o 17,09% mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem do sieci Auchan.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 1,19 zł (Biedronka) i 6,34 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w październiku 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,72 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 272,14 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 364,78 zł. Natomiast najtańsze zakupy (288,99 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w październiku 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały następujące kategorie: produkty tłuszczowe (6,50 %), dodatki (2,68%), produkty sypkie (1,64%) oraz chemia domowa i kosmetyki (0,31%). W największym stopniu zdrożały napoje. W październiku br. wzrost ten wyniósł 18,17% wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (w październiku 2024 r. taniej o 0,31 %).
W październiku br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 25 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 7 produktami z najniższymi cenami a następnie Lidl (3 produkty) i Selgros Cash & Carry (2 produkty). Na wykresie widzimy, że w sieciach: E.Leclerc, Intermarché, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (28) można było w październiku br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasował się sklep POLOmarket (11 produktów). Następnie Aldi i Intermarchė (po 7 produktów), Dino i Kaufland (po 6 produktów), Carrefour (4 produkty) oraz Selgros Cash & Carry (2 produkty).
W sklepach Biedronka, E.Leclerc i Makro Cash & Carry znalazło się po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Więcej newsów z branży TUTAJ.