Logo

Marketing MIX

12 proc. spadek

W pierwszych trzech kwartałach br. szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 4 mld 826 mln złotych jak wynika z raportu Starlinka. Spadek względem pierwszych trzech kwartałów roku 2008 wyniósł 12 proc. Najsłabszy do tej pory był drugi kwartał, w którym ujemna dynamika wydatków wyniosła 15,6 proc. W pierwszych trzech kwartałach 2009 roku najwyższą dynamiką (w porównaniu z okresem 2008) cechowały się internet (+7,0 proc.) oraz reklama kinowa (+4,2 proc.). Pozostałe media zanotowały dwucyfrowe spadki dynamiki: telewizja (-12,8 proc.), radio (-15,3 proc.), magazyny (-15,6 proc.), reklama zewnętrzna (-15,8 proc.), oraz dzienniki (-19,1 proc.). Niezmiennie najwięcej inwestycji reklamowych ulokowano w telewizji. Były to 2 miliardy 285 milionów złotych, co stanowi 47,3 proc. ogółu inwestycji. Zdaniem domu mediowego Starlink spadki wydatków reklamowych w telewizji to przede wszystkim konsekwencja ograniczenia budżetów w branżach tj.: finanse, media, książki, motoryzacja, higiena i pielęgnacja.