Logo

Marketing MIX

Fascynacja innowacją

Gdyby ktoś powiedział mi jeszcze kilka lat temu, że do roku 2016 diody elektroluminescencyjne zawładną rynkiem reklamy świetlnej (a szacuje się, że ich udział sięgnie 93% nowych instalacji) to raczej zareagowałbym uśmiechem.

Dziś jednak sytuacja wygląda zgoła inaczej. Szybki, agresywny wręcz rozwój technologii diod świecących powoduje, że trudno sobie wyobrazić lepszy produkt do instalacji w literach czy kasetonach świecących. Pośród wielu zalet charakteryzujących te małe „iskierki”, chyba najważniejsze dla branży reklamowej są miniaturyzacja, elastyczność zastosowań oraz szybkość montażu. Dodając długą wytrzymałość i skuteczność świetlną nie dziwi fakt, że nawet stary, dobry neon stał się przeżytkiem i ograniczył swój udział do formy artystycznej.
W ostatnich latach można było zaobserwować ogromny wysyp firm produkujących lub też dystrybuujących moduły LED do reklamy świetlnej. Jednak większość z tych rozwiązań bazowała na klasycznym podejściu, z zastosowaniem diod małej mocy z kątem rozsyłu światła, w najlepszym przypadku 120 stopni.

Trzeba jednak pamiętać, że oczekiwania rynku reklamowego są coraz większe, a przy rosnących możliwościach technicznych markowych producentów i odpowiednio profesjonalnemu podejściu okazuje się, iż można stworzyć produkt wręcz idealnie skrojony do potrzeb tej branży.

OSRAM wprowadza właśnie na rynek nową rodzinę modułów dedykowanych branży reklamowej. Poza klasycznym, choć zrewolucjonizowanym podejściem do tzw. „backlightingu”, dostępne są moduły do podświetlenia powierzchni wielkogabarytowych, np. dużego formatu nośniki typu „frontlight” lub cienkie kasetony dwustronnie świecące typu „citylight”. Można w nich w wyjątkowo prosty sposób wykazać oszczędności wynikające ze zmniejszonego zużycia energii oraz bezawaryjności systemu.

Pierwsza rodzina produktów to grupa modułów BackLED. Jest przeznaczona do podświetlania powierzchni „od tyłu”, czyli tzw. „backlighting”. Ta grupa produktów została podzielona na 3 wersje – S, M oraz L (w zależności od mocy użytych na płytkach diod). Daje to duże możliwości obniżenia końcowego kosztu instalacji. Ich największą zaletą jest technologia Flat-Ray, realizowana dzięki specjalnym soczewkom typu „skrzydła nietoperza”. Pozwalają one na zmniejszenie głębokości kasetonu nawet do 6 cm, bez widocznych punktów świetlnych na powierzchni materiału przeświecanego. Ważne jest też, że na jednej płytce znajduje się tylko jedna dioda, co zdecydowanie obniża koszty, zaś wspominana wcześniej soczewka pozwala na zwiększenie odległości diod/płytek od siebie, przy zachowaniu optymalnej jednorodności przeświecanej powierzchni.
Moduły o stopniu ochrony IP66 wyposażone są w taśmę VHB marki 3M, która gwarantuje trzymanie się płytek na powierzchni roboczej nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dzięki skuteczności świetlnej sięgającej 88lm/W (jest to skuteczność końcowa, uwzględniająca straty na soczewce oraz na elektronice) moduł może z sukcesem konkurować z konwencjonalnymi technologiami używanymi obecnie w branży reklamowej. Dopełnieniem systemu jest z pewnością opcjonalny profil aluminiowy do montażu modułów wewnątrz kasetonów zgodny z technologią Click&Play.

Wykaz produktów i ich cechy charakterystyczne:

BackLED S to łańcuch składający się z 90 płytek w szczelnej obudowie zawierających diody małej mocy ~170mW, które idealnie nadają się do podświetlenia mniejszych reklam świetlnych.

BackLED M to łańcuch składający się z 60 płytek w szczelnej obudowie zawierających diody średniej mocy ~500mW, które idealnie nadają się do podświetlenia średniej wielkości reklam świetlnych.

BackLED L to łańcuch składający się z 48 płytek w szczelnej obudowie z radiatorem, zawierający diody dużej mocy ~1,25W, które idealnie nadają się do podświetlania wielkogabarytowych reklam świetlnych.

Aby zaprezentować jak w praktyce sprawdzają się moduły z rodziny BackLED przeprowadziliśmy testy porównując je do modułów LED bez soczewek, z kątem rozsyłu 120 stopni.

Druga z rodziny produktów to grupa BoxLED

Została ona stworzona do podświetlenia wielkogabarytowych nośników reklamowych. W grupie tej wyróżniamy dwa produkty BoxLED Side (do podświetlania kasetonów dwustronnych) oraz BoxLED Back (do podświetlania kasetonów od tyłu, czyli ponownie tzw. „backlighting”). Oba moduły otwierają zamkniętą dla LED przestrzeń. Dzięki temu stanowią doskonałą alternatywę dla klasycznych rozwiązań oświetleniowych. Całość koncepcji również oparta jest o technologię odpowiednio dobranych soczewek. W przypadku BoxLED Side są to soczewki eliptyczne, zaś w przypadku BoxLED Back mamy do czynienia z omawianymi już soczewkami „skrzydła nietoperza” i technologią Flat-Ray. Płytki w szczelnym aluminiowym profilu (IP66) pozwalają na stworzenie kasetonów o głębokości już 80mm. Profil jest jednocześnie radiatorem dla diod wysokiej mocy o skuteczności świetlnej do 78lm/W (uwzględniając straty na soczewce). Uzupełnienie oferty stanowi, dostępny opcjonalnie profil montażowy BX-MP, który zdecydowanie redukuje czas montażu, a więc i koszt, modułów wewnątrz kasetonów.

Wykaz produktów i ich charakterystyczne cechy:

BoxLED Side to łańcuch składający się z 8 aluminiowych płytek, z trzema diodami HB każda. Wyposażony jest w taśmę VHB marki 3M. Moduł posiada specjalne eliptyczne soczewki, dzięki czemu stanowi doskonałą propozycję dla oświetlenia kasetonów dwustronnych.

BoxLED Back to łańcuch 16 aluminiowych płytek z trzema diodami HB każda. Wyposażony jest w taśmę VHB marki 3M. Moduł posiada soczewki typu „skrzydła nietoperza”. Używany razem z profilem montażowym BX-MP stanowi doskonałą propozycje jako zamiennik świetlówek liniowych w wielkogabarytowym „backlightingu”.

Profil aluminiowy BX-PM to uzupełnienie oferty modułów przeznaczonych do reklamy świetlnej. Może być użyty z modułami typu BackLED L oraz rodziną modułów BoxLED jako element znacząco przyspieszający oraz ułatwiający prace montażowe.

Przeprowadzone testy wykazały, że dla typowego kasetonu dwustronnego typu Citylight, stanowiącego element przystanków autobusowych, użycie jednego modułu typu BoxLED Side o mocy 60W (8 płytek po 3 diody HB każda), pozwala na osiągnięcie optymalnego natężenia oświetlenia na powierzchni przeświecanej, zachowując jednocześnie doskonałą równomierność luminancji oświetlanej powierzchni. Takie zużycie mocy otwiera także drogę dla nowatorskich systemów zasilania, niezależnego od sieci energetycznej, przy użyciu odnawialnych źródeł energii jak ogniwa fotowoltaiczne, czy małe elektrownie wiatrowe.

Oferta modułów LED wprowadzona została wraz z odpowiednio dobranymi układami zasilającymi. Ich parametry spełniają wszystkie wymagania trwałości diod świecących. Rodzina dedykowanych zasilaczy to OPTOTRONIC OTe o mocach 15W, 30W, 60W oraz 120W. Produkty te charakteryzują się wysokim, odpowiednim do tego rodzaju zastosowań, stopniu ochrony IP65, dużą trwałością (do 50 tysięcy godzin przy temperaturze otoczenia +45º) oraz wysoką sprawnością. Razem z opisywanymi powyżej modułami LED stanowią alternatywę dla niemal każdej aplikacji w reklamie świetlnej.

Dobrym dopełnieniem omawianej oferty dla branży reklamowej jest specjalne oprogramowanie LED Designer, ułatwiające poprawne projektowanie. Program umożliwia wybór typu reklamy ze względu na jej kształt (litery kanałowe lub kształty) i pomaga w wyborze optymalnego rozwiązania. Na koniec informuje jak należy ułożyć moduły wewnątrz reklamy i czym je zasilić.

Oprogramowanie oraz wszystkie informacje techniczne można znaleźć na stronach:
www.osram.com/led-designer
www.osram.com/signage
www.osram.com/boxled
www.osram.com/backled
www.osram.com/OTe12V

Istniejąca od ponad 100 lat firma OSRAM jest wiodącym producentem i dostawcą rozwiązań oświetleniowych. Ostatnie lata rozwoju firmy to nacisk głównie na rewolucyjne rozwiązania oparte o diody elektroluminescencyjne.

To właśnie OSRAM jest jedną z pierwszych firm, które zaprezentowały koncepcję modułów LED. Koncepcja związana jest ściśle z najnowszymi technologicznie procesami produkcji pojedynczych chipów półprzewodnikowych. Należy pamiętać, że montaż diod SMD na płytkach drukowanych wymaga zautomatyzowanej linii produkcyjnej, zaś próby ręcznego montażu kończą się uszkodzeniem produktu jeszcze przed jego załączeniem.

Najlepszą wizytówką firmy mogą być instalacje wykonane przed laty, które do dziś świecą bezawaryjnie. Ucina to więc jednoznacznie wątpliwości na temat rzekomej niesprawdzonej w praktyce trwałości markowych diod.