Logo

Marketing MIX

1,7 proc. spadku w branży out of home

CAM Media S.A. zaprezentowała raport o sytuacji na rynku reklamy wielkoformatowej po trzech kwartałach 2011 r. To kolejne opracowanie analityczne dotyczące rynku opracowane przez firmę. Pierwszy raport ukazał się w maju br. i był  również przeglądem rynku w czterech wymiarach: wartościowym, geograficznym, cenowym i jakościowym. Szacowana wartość rynku po pierwszych trzech kwartałach br. wyniosła 62,39 mln zł. Rok wcześniej, w tym samym okresie, było to 63,47 mln zł, co oznacza spadek o 1,7 proc.

Największy spadek wydatków (11 proc.) zanotowano w sierpniu. Lipiec był miesiącem niewielkiego wzrostu, natomiast we wrześniu rynek zachował ten sam poziom co w ubiegłym roku. Spośród 19 monitorowanych branż, 12 odnotowało spadek. Największy spadek odnotowała branża telekomunikacyjna i motoryzacyjna. Sektor higiena i napoje pozostały na tym samym poziomie. Największe wzrosty odnotowano w sektorze handlu i finansów.

Zmiany na rynku reklamy wielkoformatowej w Polsce zaszły również w ujęciu geograficznym. Po trzech kwartałach 2011 roku, po raz kolejny wzrosły wydatki na tę formę reklamy zewnętrznej w Warszawie. Stołeczny rynek osiągnął wartość 49 proc. rynku krajowego. Spadki nastąpiły w Katowicach, Poznaniu i Trójmieście. Wzrosły ceny nośników. Średnia cena transakcyjna nośnika wykorzystywanego przez 9 miesięcy wynosiła 54 490 zł. Oznacza to wzrost o 11,7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Największą popularnością cieszą się lokalizacje typu Super Premium, najmniejszym zaś lokalizacje typu Standard.
„-W dalszym ciągu obserwujemy efekty ograniczenia wydatków reklamowych na rynku. Spadki jednak nie są wielkie i nie powinny być przyczyną negatywnych prognoz na przyszłość. Tym bardziej, że notujemy wzrosty w Warszawie, która odpowiada za połowę polskiego rynku. Czwarty kwartał roku zawsze charakteryzuje się dużymi obrotami, ze względu na święta. Spodziewam się, że cały bieżący rok na rynku reklamy wielkoformatowej będzie o 1-1,5 proc. słabszy od zeszłego” – skomentował wynik prezes CAM Media Krzysztof Przybyłowski.