Logo

Marketing MIX

Firmy odważniej walczą o swoje

Coraz więcej faktur opłacanych jest z opóźnieniem, ale jednocześnie firmy znacznie szybciej niż w roku ubiegłym, upominają się o zaległe należności u swoich kontrahentów – wynika z badania Bibby MSP Index.

Polscy przedsiębiorcy mają duże problemy z terminowym odzyskiwaniem należności. Z V edycji ogólnopolskiego badania małych i średnich firm Bibby MSP Index wynika, że problem opóźnień w otrzymywaniu wpłat wynikających z faktur dotyka obecnie blisko 83% firm. W październiku 2012 roku nieterminowe wpłaty stanowiły kłopot dla 75% ankietowanych przedsiębiorstw.

Trudności z odzyskaniem należności wpływają na zmiany w zachowaniu przedsiębiorców. Obecnie szybciej upominają się oni o zaległe pieniądze. Jeszcze w pierwszym kwartale ubiegłego roku większość badanych nie podejmowała działań, jeśli opóźnienie wynosiło 30 dni. Obecnie dla 74% firm termin widniejący na fakturze stanowi sygnał, by po jego upływie od razu upomnieć się o zapłatę.

–  Spowolnienie gospodarcze spowodowało, że przedsiębiorcy coraz mniej tolerują niesolidnych płatników – mówi Krzysztof Kuniewicz, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services, firmy, która monitoruje sytuację finansową swoich klientów oraz ich kontrahentów.

W jaki sposób małe i średnie firmy radzą sobie z zatorami płatniczymi? Podstawą jest telefoniczne i mailowe przypominanie o zaległych płatnościach – tak robi już 77% ankietowanych przedsiębiorców. Coraz więcej firm korzysta jednak także z dodatkowego zabezpieczenia, jakim jest sprawdzenie finansowej wiarygodności kontrahenta w bazie dłużników. Z takiej możliwości korzysta aż 23% badanych więcej, niż jeszcze pół roku temu. O 14% firm więcej potwierdza na bieżąco wysokość sald.

– Obecnie przyzwyczajenie do zatorów płatniczych ustępuje dbałości o własny biznes. Przedsiębiorcy coraz szybciej upominają się o pieniądze, bo nie chcą, by problemy z wypłacalnością dłużników przenosiły się na ich firmy –  komentuje Krzysztof Kuniewicz.

Jednocześnie groźba kryzysu sprawiła, że przedsiębiorcy rzadziej odmawiają wykonania kolejnego zlecenia dla klienta, który zalega z płatnościami. Na taki krok obecnie decyduje się, co prawda, 41,6% badanych przedsiębiorstw, ale w poprzednim badaniu wynik ten wynosił aż 53%.

Badanie Bibby MSP Index przeprowadzane jest dwa razy w roku w formie wywiadów telefonicznych na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie małych i średnich firm. Badanie nie obejmuje mikrofirm (zatrudniających do 10 osób). Autorskie badanie Bibby Financial Services realizuje firma Keralla Reserach.

Więcej na temat wyników V fali ogólnopolskiego badania małych i średnich firm Bibby MSP Index pod adresem www.opoznieniamsp.finansowaniedlamsp.pl