Logo

Marketing MIX

Top 100 najcenniejszych marek. Apple, Google i Coca Cola na czele

Należąca do Omnicom Group firma doradcza Interbrand zaprezentowała zestawienie stu najlepszych globalnych marek w 2013 r. Pozostająca przez wiele lat na pierwszym  miejscu Coca-Cola uplasowała się na trzeciej pozycji. Przed nią znalazły się Apple i Google, a duży skok w górę zanotował Facebook.

W porównaniu z ubiegłym rokiem Apple zanotował wzrost wartości o 28 proc., co dało mu wycenę rzędu 98,3 mld dol. i pierwsze miejsce w rankingu. Większy, bo 34-procentowy wzrost osiągnął zdobywca drugiego miejsca – Google z wyceną 93,3 mld dolarów. Coca-Cola zanotowała jedynie 2-procentowy wzrost, a jej wartość wyniosła 79,2 mld dol.

Czwarte miejsce zajął IBM, którego wynik poprawił się w stosunku do roku 2012 o 4 proc. dając wycenę w wysokości 78,8 mld dol. Począwszy od miejsca piątego, pierwsza dziesiątka poostała bez zmian w stosunku do roku poprzedniego.

Największy wzrost z w całym zestawieniu – 43 proc. – zanotował Facebook, który z aktualną wyceną 7,7 mld zajmuje 52. miejsce (awans z 69). O 30 proc. wzrosła natomiast wartość marki Prada, co pozwoliło jej wspiąć się z 84. na 72. pozycję. Kolejny rok z dużym wzrostem (27 proc.) notuje również Amazon.
Marką, która w ciągu minionego roku straciła najwięcej, jest Nokia. Wcześniej zajmowała 19. pozycję, a w rezultacie 65-procentowego spadku wylądowała na 57. miejscu. Mniejszą niż przed rokiem wycenę otrzymały również m.in. Morgan Stanley (21 proc. w dół), Nintendo (14 proc. w dół), MTV (12 proc. w dół), Avon (11 proc. w dół) oraz Dell (10 proc. w dół).

W zestawieniu zadebiutowały trzy nowe marki. Najwyżej wyceniane (7,7 mld) Discovery znalazło się na miejscu 70. Natomiast 85. pozycję zajął Duracell z wyceną 4,6 mld. Wśród debiutantów znalazł się również Chevrolet, któremu przypadło miejsce 89.

Ranking Best Global Brands 2013 został opracowany na podstawie analizy wartości rynkowej i wyników finansowych firm. Istotną rolę odgrywała także sympatia konsumentów oraz wpływ atrakcyjności marki na osiąganie przez nią zysków.

Więcej informacji i kompletne wyniki zestawienia: www.interbrand.com