Logo

Marketing MIX

Joanna Kurowska z ASP w Gdańsku zwyciężyła w konkursie Galerii Plakatu AMS

Jury przyznało także 6 wyróżnień – w tym wyróżnienie specjalne, które otrzymała Aleksandra Zatorska. Ponadto wyróżnienia zdobyli Stanisław Gajewski,  Szymon Szymankiewicz – za dwie prace, Zofia Joanna Wawrzyniak i Filip Zbrzeźniak. Już wkrótce zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce.

Temat 18. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS – „Rzeczpospolita = Rzecz wspólna” – wzbudził wiele emocji. Uczestnicy zgłosili niemal 500 projektów, znacznie więcej niż w poprzedniej edycji. Obok plakatów o pozytywnym przesłaniu, afirmujących nasz kraj i jego osiągnięcia, pojawiło się też wiele odpowiedzi krytycznych, piętnujących ksenofobię, egoizm czy nacjonalizm Polaków.

– Wyróżnione prace bardzo dobrze pokazują przekrój zgłoszeń do konkursu. Obok radosnych plakatów widać głęboki niepokój pogłębiającymi się podziałami, smutek i niezgodę na to, że 100-lecie niepodległości będziemy świętować skłóceni. Dlatego Grand Prix oraz wyróżnienie specjalne zdobyły prace, które – dzięki uniwersalnym symbolom – mają potencjał dotarcia do wszystkich z pozytywnym przekazem. Warto podkreślić, że wszystkie wyróżnione prace są znakomite – mówi Szymon Gutkowski, juror tegorocznej edycji, prezes zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, dyrektor zarządzający agencji DDB&tribal.

– Nagrodzona praca Joanny Kurowskiej z Gdańska to piękny przykład plakatu, który świetnie radzi sobie bez słów. Mocny i czytelny symbol oraz lapidarna i oszczędna forma projektu, ograniczenie do dwóch – narodowych – kolorów, wyważona, choć zarazem dynamiczna kompozycja ostatecznie przechyliły szalę na jego korzyść. Jednak do ostatniej chwili członkowie jury wahali się między tą pracą a projektem Aleksandry Zatorskiej, której plakat urzekł ich świeżością, bezpretensjonalnością i humorem. Dlatego jury, podkreślając wysoki poziom graficzny nadesłanych prac, wyjątkowo – obok nagrody głównej i pięciu wyróżnień – przyznało w tej edycji wyróżnienie specjalne właśnie temu ostatniemu projektowi. Wśród prac wyróżnionych znalazły się aż dwa plakaty Szymona Szymankiewicza. Jeden z nich (o dwudzielnej kompozycji z czarną swastyką oraz czerwonym sierpem i młotem) jurorzy ocenili jako mistrzowski pod względem formy, choć zawarte w nim przesłanie i jednoznaczne odwołanie do dwudziestowiecznej historii Polski uznali za nie całkiem zgodne z ideą tej edycji konkursu mówi prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS.

Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:

•         Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,

•         Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,

•         Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,

•         Szymon Gutkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, dyrektor zarządzający agencji reklamowej DDB&tribal,

•         dr hab. Michał Kopczyński, profesor UW – Instytut Historyczny, koordynator projektów badawczych Muzeum Historii Polski,

•         Sławomir Kosmynka, artysta grafik, profesor ASP w Łodzi,

•         Luka Rayski, malarz i grafik.

 [galeria=”1″]

Zwycięskie prace będzie można oglądać w całej Polsce na citylightach należących do AMS przez cały jubileuszowy 2018 rok.

Zachęcamy do wzięcia udziału w głosowaniu internautów na najlepszy plakat na stronie: https://galeriaplakatu.ams.com.pl/

 

***

Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non-profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy-projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.

Jak dotąd odbyło się siedemnaście edycji konkursu:

  1.       Zapraszamy do… – promocja miast i regionów Polski
  2.       Popatrz w chmury, zostaw mury! – walka z wandalizmem
  3.       Bądź mądry – czytaj prasę – promocja czytelnictwa prasy
  4.       Wszyscy jedziemy na jednym wózku – uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych
  5.       20. Międzynarodowe Biennale Plakatu – plakat reklamujący Biennale Plakatu
  6.       Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu – promocja komunikacji miejskiej
  7.       Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota – społeczna rola internetu
  8.       Myśl rowerowo! – promocja roweru jako środka komunikacji w miastach
  9.       Fryderyku! Wróć do Warszawy! – związki Fryderyka Chopina z Warszawą
  10.     Skłodowska-Curie była kobietą – wspieranie starań kobiet o równouprawnienie
  11.     Dzisiaj Polska! – promocja Polski podczas prezydencji w Unii Europejskiej
  12.     Miłość nie cukierki – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej, to w zastępczej
  13.     Przemoc. Twoja sprawa – wezwanie do reagowania na przemoc
  14.     Tacy jesteśmy. Polacy 1989–2014 – autoportret Polaków roku 2014
  15.     Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja? – dyskusja na temat przestrzeni publicznej
  16.     Szekspir do nieskończoności – uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci
  17.     Myślę o Wiśle – promocja Wisły w 2017 roku – Roku Rzeki Wisły
  18.     Rzeczpospolita = rzecz wspólna – jak rozumiemy dobro wspólne w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

Między innymi za konkursy Galerii Plakatu firma AMS otrzymała tytuł Sponsora Roku arts & business w konkursie Arts & Business Awards 2007. W ten sposób doceniono konsekwentne wsparcie dla instytucji kultury, promocję wydarzeń kulturalnych oraz działania edukacyjne w ramach konkursów Galerii Plakatu AMS. Galeria Plakatu AMS została także wyróżniona w konkursie Media Trendy 2005 w kategorii marketing społeczny oraz nagrodzona przez WiK dyplomem ZNAK NA TAK za niekonwencjonalną promocję reklamy zewnętrznej.

Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace zostają wyłonione przez niezależne jury.

JK