Logo

Marketing MIX

Whirpool EMEA – z kampanią edukacyjną dla szkół „Nie marnujmy chwil”

Ponad 900 szkół i 640 000 osób (uczniów, nauczycieli i ich rodzin) we Włoszech, w Polsce i na Słowacji jest objętych drugą edycją programu Nie marnujmy chwil, projektu edukacyjnego rozpoczętego przez Whirlpool EMEA (Europe, Middle East and Africa) w ubiegłym roku. Jego celem było zwiększenie świadomości na temat sposobów na niemarnowanie żywności oraz rozbudzenie potrzeby odpowiedzialnej i świadomej konsumpcji.

Korzystając z multidyscyplinarnego podejścia, które kładzie nacisk na zabawę jako metodę nauki, a kuchnię traktuje jako przestrzeń współdzielenia, druga edycja programu obejmie włoskie społeczności w regionach, w których działa firma Whirlpool: Lombardii, Toskanii, Marche i w Kampanii.

Inicjatywa zostanie także po raz pierwszy propagowana wśród uczniów, nauczycieli i ich rodzin w Warszawie, Radomsku, Łodzi i Wrocławiu w Polsce oraz w Popradzie na Słowacji – czyli w krajach, w których Whirlpool EMEA prowadzi zarówno działalność handlową, jak i produkcyjną.

– Jesteśmy dumni, że możemy przyłączyć się do walki przeciwko marnowaniu żywności, wspieranej oficjalnie przez ONZ i władze państw w całej Europie. To problem, który bierzemy sobie do serca i który jest kluczowy w naszej strategii odpowiedzialności społecznej. Jest to także jedna z wytycznych stałych innowacji naszych produktów. Po sukcesie, jaki odniosła pierwsza edycja programu, podjęliśmy decyzję o jego rozszerzeniu o inne ważne społeczności w regionie EMEA, w którym prowadzimy działalność. Chcemy, aby program „Nie marnuj chwil” promował współodpowiedzialność dzięki współpracy z uczniami, ich rodzinami i nauczycielami. Wspólnie możemy wspierać się w edukacji i nauce dzieci, które kiedyś będą dorosłymi – wyjaśnia Zygmunt Łopalewski, Government and Media Relations Manager East Europe.

– Jesteśmy zadowoleni ze współpracy w tym ważnym projekcie również w bieżącym roku  Jesteśmy wdzięczni firmie Whirlpool za zaangażowanie i wrażliwość na tak istotne kwestie, jak walka z marnotrawstwem żywności czy promocja zdrowego odżywiania się. To właśnie wśród małych dzieci można rozpocząć wprowadzanie prawdziwych zmian i dlatego wspieramy tę inicjatywę oraz objęcie szkół programem działań edukacyjnych, który koncentruje się na zwyczajach związanych z jedzeniem. Działania te zapewnią ludziom korzyści, a jednocześnie przyczynią się do ochrony zasobów – mówi Beatrice Costa, Head of Programmes, ActionAid International Italia.

Według najnowszych danych[1] Waste Watcher, statystyczna rodzina we Włoszech marnuje rocznie średnio 84,9 kg żywności, co oznacza marnotrawstwo łącznie około 2,2 miliona ton żywności o wartości 8,5 miliarda euro, czyli 0,6% PKB. Natomiast według danych Greenpeace Polska Polacy marnują co roku około 9 mln ton żywności. Według tych samych szacunków do kosza wrzucamy miesięcznie średnio 50 złotych na osobę, co w przypadku czteroosobowej rodziny stanowi więc aż 200 złotych.

Wszystkie szkoły uczestniczące w programie otrzymają zestaw edukacyjny zawierający wytyczne dla nauczycieli i następujące materiały, których zadaniem będzie rozbudzenie kreatywności uczniów i zachęcenie ich do tego, aby opracowali działania na rzecz ograniczania marnotrawstwa żywności

– interaktywny, ilustrowany album Moja kuchnia przeciwdziałająca marnotrawstwu żywności – dzieci mogą zabrać go do domu, aby włączyć w projekt całą swoją rodzinę;

 – graW naszej kuchni nic się nie marnuje! – z tablicą i 12 kartami do ćwiczeń z opisem sposobów zapobiegania marnotrawstwu;

– ulotka dotycząca konkursu Kuchnia Talentów – historie z kuchni, w których nic się nie marnuje, oraz zasady konkursu, formularz rejestracji i sugestie dotyczące opracowania i wysyłania materiałów konkursowych.

Aby projekt był jeszcze silniejszą motywacją do działania dla młodych uczestników, zorganizowany zostanie konkurs edukacyjny, w którym będą oni mogli konkurować zgodnie z zasadami fair play poprzez opracowanie materiałów konkursowych (zdjęć, filmów, rysunków – analogowych lub cyfrowych), co zapewni im możliwość podzielenia się swoimi opiniami i pomysłami. Oprócz nagród finansowych dla zwycięzców, Whirlpool EMEA dokona darowizny na rzecz Associazione ActionAid Italia z przeznaczeniem na realizację projektów związanych z walką z głodem, biedą i nierównościami społecznymi we Włoszech i na świecie.

W produkcji zestawów edukacyjnych rozprowadzanych w szkołach korzystano z doradztwa naukowego Globalnego Instytutu Żywności należącego do Whirlpool EMEA, ośrodka doskonałości z siedzibą w Cassinetta di Biandronno (Varese), w którym technologowie i inżynierowie termodynamiki, elektronicy i mechanicy pracują codziennie nad polepszaniem wrażeń konsumentów, opracowując rozwiązania technologiczne, dzięki którym domowe urządzenia AGD mogą przetwarzać i przechowywać żywność bez pogarszania jej wartości odżywczej i charakterystyki organoleptycznej.

 

 

 

[1]Dane opublikowane 1 lutego 2018 roku z okazji 5. Krajowego Dnia Zapobiegania Marnotrawstwu Żywności.

JK