Event MIX Polska wstała z kanapy, czyli zasady organizacji fit eventów

Polska wstała z kanapy, czyli zasady organizacji fit eventów

70
0
Polska wstała z kanapy, czyli zasady organizacji fit eventów

Rynek wydarzeń o charakterze fitness-sportowym w Polsce ma się dobrze. Rośnie liczba osób stawiających na aktywność fizyczną oraz pasjonatów sportu, w związku z tym przybywa warsztatów, konferencji, targów czy eventów promujących nowe produkty i usługi fitness & wellness.

Fit eventy z pewnością przeżywają aktualnie swoje najlepsze przysłowiowe „pięć minut”. Ma to wpływ również na branżę eventową, bowiem liczba organizowanych imprez sportowych znacząco wzrosła. Organizatorzy imprez dla tej branży stawiają na dopracowanie kilku kluczowych zasad, które przekładają się na sukces danego wydarzenia. – Ich organizacja jednak zasadniczo nie różni się od pozostałych realizacji. Mechanizmy pozostają niezmienne, choć przy każdej nacisk położony jest w inne miejsce. Jako główne zasady organizacji takich eventów wymieniłabym zatem lokalizację (atrakcyjna i sprawdzona pod kątem bezpieczeństwa uczestników), zapewnienie bezpieczeństwa imprezy (opieka medyczna, itp.), zagwarantowanie obsługi (np. na trasie biegu), odpowiednie zaplecze techniczne (parking dla uczestników, toalety, szatnie, prysznice), wybór gwiazdy imprezy i catering dostosowany do wydarzenia – wymienia Ewelina Wrona z agencji Exclusive Event.

Eko piknik, Exclusive Event

Jak podkreśla Katarzyna Banasiewicz, event manager w agencji UNIQUE ONE, przy organizacji eventu w branży fitness trzeba wziąć pod uwagę duże zainteresowanie, jakim cieszą się tego typu imprezy i zapewnić uczestnikom odpowiednią powierzchnię. – Zdrowy styl życia jest na czasie, a uczestnictwo w eventach branżowych daje możliwość zasięgnięcia profesjonalnej i fachowej wiedzy u ekspertów, wypróbowania nowości, które można wprowadzić do diety, jak również nowych aktywności fizycznych, czy wzięcia udziału w konkursach, w których często do wygrania są cenne nagrody, oczywiście z branży fitness. Coraz większą popularnością cieszą się nowe dyscypliny sportowe, m.in. pole dance, treningi na trampolinach czy treningi elektrostymulacji, warto więc dołączyć do eventu pokazy lub konkursy związane z tymi sportami w celu uatrakcyjnienia wydarzenia – dodaje Katarzyna Banasiewicz.

Dobra lokalizacja połową sukcesu
Wybór odpowiedniej lokalizacji jest istotny dla każdej imprezy eventowej, przy okazji organizacji fit eventu wymusza na organizatorach większą uważność przy wyborze miejsca, w zależności od charakteru wydarzenia. – Organizatorzy kierują dziś wyjazdy firmowe przeważnie do obiektów z basenem, z dużym terenem zielonym, które stworzą idealne warunki do zajęć ruchowych. Imprezy masowe z kolei, takie jak treningi fitness czy biegi, bądź rajdy rowerowe wymagają olbrzymich sal lub doskonale przygotowanych tras w atrakcyjnych lokalizacjach. Bardzo istotne jest w tym przypadku sprawdzenie i zabezpieczenie takiej trasy pod każdym kątem. Mowa tu o samej trasie, ale też o całym niezbędnym zapleczu medycznym i infrastrukturze towarzyszącej, takiej jak: parkingi, toalety, szatnie, depozyty itp. – mówi przedstawicielka agencji Exclusive Event.

Agencje organizujące eventy doceniają możliwości, które dają imprezy fit. Mają szerokie pole do popisu, przy wyborze lokalizacji, z czego chętnie korzystają. – W okresie letnim organizujemy pikniki, oczywiście na łonie natury. Najczęściej przygotowujemy je dla pracowników oraz ich rodzin, a szczególnie lubimy te przeznaczone dla dzieci, którym od małego pragniemy wpajać dobre nawyki. Oprócz zdrowych przekąsek, produktów serwowanych przez lokalnych dostawców, proponujemy uczestnikom wiele aktywności sportowych na świeżym powietrzu. Chętnie korzystamy z obiektów, które oferują duże przestrzenie wewnętrzne, umiejscowione w otoczeniu natury, blisko lasów, a jednocześnie z dogodną komunikacją do centrum miasta – podkreśla Grzegorz Kieniksman, Managing Partner w Rebelia Media.

Międzynarodowy mecz piłkarski, Exclusive Event

Eventy z branży fitnessowej muszą być organizowane w odpowiednich przestrzeniach, które posiadają określone wyposażenie zapewniające komfort uczestnikom treningów albo konferencji, będących zwykle częścią wydarzenia. Tego typu wymogi spełniają obiekty sportowe, których w ostatnich latach powstało sporo. Jednym z nich jest PGE Narodowy w Warszawie. – Obiekt jest miejscem pozytywnych emocji, gdzie spotykają się różne dziedziny życia społecznego, takie jak sport, kultura, biznes, a także rozrywka. Wszystkie wydarzenia odbywające się na PGE Narodowym mają wspólny mianownik – najwyższy poziom organizacyjny i profesjonalną obsługę. W ostatnim czasie ogromną popularnością cieszą się tzw. fit eventy, których głównym założeniem jest promowanie zdrowego stylu życia. Zważyć przy tym należy, że nad bezpieczeństwem gości i prawidłowym przebiegiem imprezy czuwa dedykowany event manager, który koordynuje sztabem ludzi odpowiadających na pojawiające się w trakcie wydarzenia potrzeby – wyjaśnia Magdalena Nawara, Manager ds. Relacji Publicznych PGE Narodowego.

Bez gwiazd ani rusz
Znacząca część eventów branżowych to zarazem miejsce spotkań fanów z gwiazdami fitness, kulturystyki czy cross fit-u albo propagatorów zdrowego trybu życia i odżywiania. – Aby zachęcić ludzi do uczestnictwa w takim przedsięwzięciu warto jest zaprosić powszechnie znane gwiazdy branży fitness, mające duże osiągnięcia na arenie międzynarodowej, a także znanych dietetyków, gdyż zwiększy to rangę eventu. Popularność takich osób można sprawdzić za pomocą ilości like’ów na Facebooku i obserwatorów na Instagramie lub też liczby zdobytych wyróżnień na zawodach – podpowiada Katarzyna Banasiewicz.

Konferencja PEI / PGE Narodowy, fot. Darek Golik

Kryteria doboru odpowiedniej osoby warto rozszerzyć o dodatkowe elementy. Istotne, by była autorytetem w swojej dziedzinie i żyła w zgodzie z tym, co głosi.
– Przykładem osoby, która świetnie spaja te wszystkie elementy, jednocześnie będąc człowiekiem niezwykle otwartym, o dużej życiowej energii i wiecznie uśmiechniętym, jest Mariola Bojarska-Ferenc. Od lat prekursorka zdrowego stylu życiu, bizneswoman, założycielka pierwszych klubów fitness w Polsce, autorka książek, obecnie współpracuje z Bankiem Zachodnim WBK i Polfundem Funduszem Poręczeń Kredytowych przy projekcie „Akademia Przedsiębiorcy”. W jego ramach opowiada przedsiębiorczym kobietom m.in. o tym, jak efektywnie łączyć życie zawodowe z rodziną i czasem wolnym, w tym ze sportem. Na swoim przykładzie uczy, jak zachować higienę umysłową w codziennym pędzie, jak jakość naszego jedzenia wpływa na siłę organizmu, a sport na jego sprawność – zaznacza przedstawiciel Rebelia Media.

W fit eventach siła!
Na rodzimym rynku nie brakuje przykładów dobrych rozwiązań godnych naśladowania przez branżę eventową. Według Eweliny Wrony, można je mnożyć. – Fit event to bowiem niezwykle wdzięczny temat, który – dobrze zrealizowany – przełoży się zawsze na promocję zdrowego stylu życia, czy nawyków żywieniowych. Znane są przykłady akcji, gdzie np. dzieci z domów dziecka rywalizują o stypendia sportowe, rozgrywając mecze piłki nożnej. Świetnie z promocją radzą sobie znane sportsmenki, organizujące np. tygodniowe wyjazdy, podczas których uczestnicy mają opracowany plan aktywności fizycznych, ale też konsultacje dietetyczne, spotkania z osobistymi trenerami, a nawet z psychologami. Fit eventy to jeden z niewielu trendów, który tak pozytywnie można wykorzystać – podpowiada Ewelina Wrona.

Event na stadionie Energa Gdańsk, Star Event

Rozwijają się również wydarzenia branżowe na szerszą skalę, nabierające rangi międzynarodowej. – Najlepszym przykładem takich wydarzeń fitness w Polsce są targi FIWE, Go Active Show oraz konferencja PEI, które odbywają się w kolejności w EXPO XXI Warszawa, w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo oraz na PGE Narodowym w Warszawie. Targi są z reguły kilkudniowe i uczestniczy w nich od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy odwiedzających oraz od kilkudziesięciu do kilkuset wystawców – wylicza Katarzyna Banasiewicz. Organizatorzy imprez eventowych starają się pobudzić uczestników do ruchu za pomocą zabawy i oryginalnych pomysłów. – Warto zapewnić uczestnikom wyposażenie, które zachęci ich do aktywności fizycznej. Takie elementy jak trampoliny lub zestaw piłek do gry w siatkówkę, aż proszą się o ich wykorzystanie. W ten sposób możemy „zmęczyć” naszych uczestników, sprawić, że zintegrują się poprzez wspólne wykonywanie zadań bądź rywalizację – mówi Mateusz Stawczyk ze Star Event. Z kolei, przedstawiciel Rebelia Media zachęca do wykorzystania blendera w nietypowy sposób.
– Wielkim powodzeniem wśród naszych klientów cieszą się blender bike’i. To rodzaj stacjonarnego roweru, na którym zamontowany jest blender. Pedałując wprawiamy w ruch mechanizm urządzenia, dzięki czemu samodzielnie możemy przyrządzić koktajl z przygotowanych wcześniej mieszanek owoców i warzyw. Taki rodzaj atrakcji jest strzałem w dziesiątkę – łączy ruch z nauką zdrowego odżywiania, a jednocześnie satysfakcją z własnej produkcji. Do urządzenia ustawiały się kolejki, co jest dowodem na to, że mimo powszechności tzw. śmieciowego jedzenia, ludzie mają potrzebę zdrowego odżywiania i świadomość jego pozytywnych właściwości – dodaje Grzegorz Kieniksman.

Wpływ trendu na rynek event
Polski rynek wydarzeń związanych z branżą fit jest konkurencyjny. Organizatorzy imprez, ale i też dostawcy wyposażenia czy mebli eventowych stawiają na nowe pomysły i rozwiązania. Prześcigają się w kreacji atrakcji, które przyciągną rzesze kolejnych pasjonatów bycia fit. – Planowanie eventów z naciskiem na motyw fitness zmusza organizatorów do bycia kreatywnymi. Wymagania, które trzeba spełnić organizując takie wydarzenie uwzględniają zapewnienie uczestnikom atrakcji oraz wyzwań, które zachęcają do aktywności fizycznej. Wpływa to również, na zapotrzebowanie na nowe rodzaje mebli i akcesoriów, takie jak piłki do gry lub bramki – mówi Mateusz Stawczyk.

Konferencja PEI / PGE Narodowy, fot. Darek Golik

Wojciech Zbroja, prezes Rent Design podkreśla, że firma była pierwszą wypożyczalnią mebli, która zauważyła ten trend i zaproponowała branży zupełnie nowe i niespotykane wcześniej rozwiązania. – Już w 2014 roku zaprojektowaliśmy i wprowadziliśmy do oferty autorskie eko meble. Pierwszym, spektakularnym wydarzeniem zaaranżowanym meblami tego typu na dużą skalę było bicie rekordu Guinnessa z Ewą Chodakowską na stadionie Legii. Specjalnie na ten event wyprodukowaliśmy szereg sof i puf na paletach oraz stolików ze skrzynek. To rozwiązanie spotkało się z dużym zainteresowaniem rynku, co zaowocowało rozszerzeniem kolekcji i wprowadzeniem jej do naszej oferty na szerszą skalę. Dziś eko meble to znany wszystkim element polskich eventów, jesteśmy jednak dumni, że jako Rent Design byliśmy inicjatorami tej nowej, utrzymującej się do dzisiaj mody i mogliśmy stać się inspiracją dla rynku – podkreśla Wojciech Zbroja.

Z perspektywy agencji eventowych zapotrzebowanie na fit eventy powinno trwać jak najdłużej. – Klienci coraz chętniej wplatają w imprezy aktywność fizyczną, czy to biegi w stylu runmageddon, olimpiady sportowe albo regaty, bądź golf. Do tego, przy tego rodzaju imprezach dostosowuje się odpowiedni catering, czyli lżejsze dania, sałatki, smoothie, koktajle, itp. – komentuje Ewelina Wrona.

Podejście eko i fit to długofalowa polityka biznesowa, a nie wyłącznie chwilowa moda.
– Przyczynia się to nie tylko do poprawy kondycji naszego zdrowia, ale również do budowy pozytywnego wizerunku firmy, zarówno w oczach pracowników i klientów, jak i partnerów biznesowych oraz inwestorów. Coraz częściej do przygotowania takiego wydarzenia potrzebni są ludzie pozytywnie zakręceni i znający temat, którzy zepną ze sobą tak „odległe” światy biznesu z eko i fit, a także zaproponują oryginalne rozwiązania, na deficyt których wciąż cierpi rynek eventowy – podsumowuje przedstawiciel Rebelia Media.

Od kilku lat obserwujemy dynamiczny rozwój branży, kluby fitness oraz punkty z jedzeniem bio rosną jak grzyby po deszczu. Nic więc dziwnego, że zasada „w zdrowym ciele, zdrowy duch” jest coraz częściej wykorzystywana podczas eventów firmowych. To nie tylko trend, ale generalna zmiana w patrzeniu na świat i oczekiwaniach wobec eventowych plannerów i trendsetterów.
Jaga Kolawa

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 2/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.