Logo

Event MIX

Postaw na oprawę artystyczną i nie bój się zaufać podwykonawcy | Natalia Łaszczuk, ATELIE Grupa Taneczna

„Event” staje się coraz częściej używanym narzędziem strategii marketingowej w Polsce. Różnego rodzaju przedsiębiorstwa, korporacje i firmy, właśnie w ten sposób chcą docierać do swoich klientów, partnerów, a także pracowników. Każde tego typu wydarzenie, ma za zadanie dostarczyć swoim odbiorcom trwałych i zapadających w pamięć doświadczeń.

Kreowanie doświadczeń
Najlepsze doświadczenia to te, które angażują najwięcej zmysłów, dlatego oprawa artystyczna wydarzeń, stara się zawsze sprostać takim wymaganiom, oddziałując na widza nie tylko obrazem i dźwiękiem, ale także wywołując w nim konkretne emocje. Jako grupa taneczna musimy produkować niepowtarzalne pokazy warte zapamiętania, gdyż pamięć o nich staje się produktem – „doświadczeniem”. Event i program artystyczny ma oddać ogólny klimat, ale przede wszystkim opowiedzieć pewną historię. Często jest to historia marki lub prezentacja jej najważniejszych cech i założeń. Poprzez dobór odpowiednich środków, w tym wypadku muzyki i tańca, mamy możliwość stworzenia niezwykłego doświadczenia, angażującego emocje naszych widzów.

Dbałość o każdy detal
Takim kompletnym programem artystycznym można wyrazić również wiele więcej. Mając do dyspozycji liczne dodatkowe elementy, takie jak stroje, rekwizyty, animacje na ekranie multimedialnym czy efekty świetlne, możemy przenieść naszego widza w dowolny, wykreowany przez nas świat. Nie można zapomnieć, że te elementy są równie ważne, co sam pokaz na scenie. Jedno bez drugiego nie mogłoby istnieć w takiej formie, ponieważ wzajemnie się dopełniają. Kostiumy, rekwizyty i charakteryzacja odpowiadają za wizualny odbiór, nadając charakter samemu tańcu. W projektach takich jak UV show czy Fluo Show stanowią one motyw przewodni, ponieważ wykonany na ciele tancerzy bodypainting odgrywa główną rolę w całym pokazie i pod taki klimat dobierana jest muzyka i choreografia, aby najlepiej wyeksponować efekt fluorescencyjny. W innym przypadku stroje odpowiadające klimatowi muzyki czy charakterowi imprezy, powinny nawiązywać do motywu przewodniego. Przygotowując imprezę w stylu Gatsby’ego, musimy odpowiednio dobrać sukienki, aby przede wszystkim posiadały charakter sceniczny, gdyż rozświetlona scena uwielbia brokat, cekiny i wszystko, co pięknie gra światłem.

Pasja i profesjonalizm
Im lepiej poznamy klienta i jego oczekiwania, tym bardziej będziemy w stanie dostosować się do jego potrzeb, dlatego coraz częściej spotykamy się z sytuacją, w której to sam klient zwraca się do nas z prośbą o konkretną kreację pod jego wydarzenie. Pomysłów zwykle jest dużo, ale to właśnie zadaniem grupy artystycznej jest wymuskanie z opisu naszego zleceniodawcy tych najważniejszych słów kluczy, które możemy potem zaprezentować na scenie. Potrzeba do tego bardzo dużej elastyczności, ponieważ nie możemy się ograniczać tylko do jednego stylu tańca, czy jednego autorskiego projektu. Tak naprawdę współpraca z każdym kolejnym klientem to kolejne wyzwanie, to kolejna burza mózgów i praca od podstaw. Zmieniające się upodobania oraz oczekiwania są naturalną koleją rzeczy w tak intensywnie rozwijającej się branży, dlatego jesteśmy zawsze gotowi na ciągłe zmiany i pobudzanie własnej kreatywności. Tylko, dzięki takiej postawie, mają okazję narodzić się wielkie projekty, które najczęściej powstają przy okazji zwykłych zapytań ofertowych. Tak właśnie powstał między innymi nasz Musical Show, który łączy w sobie taniec i śpiew, gdzie wokalista na żywo, wykonuje znane przeboje z dawnych lat oraz z tych współczesnych, Podróż dookoła świata, do której raz po raz dołączamy jakiś nowy kraj, zaprezentowany w niespotykanej formie, będący połączeniem tańca i scenografii złożonej z barwnych strojów i animacji multimedialnej, czy 4 żywioły, jako show łączące w sobie ekspresję tańca z akrobatyką naziemną i powietrzną.

Bardzo często mamy do czynienia z wydarzeniami, których cały koncept opiera się właśnie na show artystycznym. W takich przypadkach pokaz, będący punktem kulminacyjnym całej imprezy musi w zdecydowany sposób oddać jej charakter i zachęcić ludzi do dalszej zabawy. Jednym z naszych flagowych show na wielki finał jest „Little Party” z programu Gatsby Show, które przekazuje publiczności niesamowity zastrzyk energii poprzez dynamiczną choreografię i niesamowite efekty świetlne, które współgrają z ogólną scenografią taką jak złote sukienki w cekiny i setki wystrzeliwanego w powietrze confetti.

Zaufanie to podstawa
Czymś oczywistym jest, iż w procesie twórczym, każdy klient będzie domagał się wglądu w bieżące efekty przygotowań, czyli prezentacji już wykonanych materiałów graficznych, informacji o postępie prac, filmiku z próby tancerzy, jednakże trzeba mieć również świadomość, że takie szczątkowe elementy mogą częściej zepsuć, a niżeli wzbudzić apetyt u naszego odbiorcy. Na etapie prac produkcyjnych do pokazu, klient musiałby wykazać się bardzo dużą wyobraźnią, aby scalić sobie w głowie ostateczny obraz. Czasem dobrze zaufać specjalistom i oddać im pełne pole do popisu. Jest to trudne, bo wymaga dużej dozy zaufania ze strony naszego zleceniodawcy, szczególnie wtedy, gdy współpracuje się z kimś po raz pierwszy. Jednakże, lepiej jest pozostawić klienta z niedosytem, aby później móc go w efekcie finalnym oczarować i zagwarantować mu „efekt WOW!”.

Nader często zdarza się również sytuacja, w której agencje eventowe, wysyłające do nas zapytania, nie chcą nam ujawnić szczegółów, dotyczących klienta ostatecznego. Jednak, jak powszechnie wiadomo, dobry brief jest połową późniejszego sukcesu oraz rzutuje na efekt pracy kreatywnej i koncepcyjnej. Dla wspólnego dobra, zdecydowanie lepiej byłoby przekazać nam jak najwięcej istotnych informacji, abyśmy mogli dobrze spersonalizować pokaz pod oczekiwania klienta. Jeżeli przed etapem realizacji, zostaniemy poinformowani o branży klienta docelowego, możemy wykorzystać tę wiedzę w pokazie np. zaprezentować w choreografii jego produkt lub zastosować element kolorystyczny z jego logotypu w kostiumach.

Co jest teraz modne?
Jesteśmy już społeczeństwem mocno osadzonym w najnowszych technologiach, dlatego czymś niezbędnym przy oprawie artystycznej zaczyna być obecność ekranu z projekcją multimedialną. Czasem stanowi ona tylko tło, nadające klimat i podbijające charakter całego występu, czasem jednak multimedia i technologia wychodzą na pierwszy plan. W tym drugim przypadku, tancerze w interakcji z ekranem mogą połączyć taniec z elementami wizualnymi widocznymi na ekranie. Technologia idzie naprzód, więc wszelkiego rodzaju mappingi czy coraz częściej pojawiające się trendy 3D, są niewątpliwie nowinkami na rynku eventowym. Pokaz taneczny wpleciony w imponującą animację z efektem trójwymiarowym pozostawia w dalszym ciągu bardzo duże pole do popisu. Jest to niewątpliwie zagadnienie, które będzie się rozwijać z roku na rok. Oprócz wszelkiego rodzaju multimediów, ubogacających całe show, dużą popularnością cieszą się, w dalszym ciągu, występy łączące taniec i muzykę na żywo. Taka forma jest dla widza mocno angażująca, ponieważ spełnia kryterium autentyczności, które jest dziś tak istotne w odbiorze artystycznym. Prócz technologii, możemy zaobserwować również, rosnącą chęć zaangażowania się samego klienta w show. Mieliśmy już okazję parę razy stworzyć właśnie taki program, w którym uczestniczyli pracownicy i zarząd, zatrudniającego nas klienta. Takie rozwiązanie oczywiście nie każdemu przypadnie do gustu, ponieważ wymaga wielkiej odwagi i motywacji konkretnych osób, jak również zakłada dużo więcej przygotowań i treningów, jednakże, za każdym razem, efekt ostateczny, spotyka się z ogromną i bardzo pozytywną reakcją widzów, a co najważniejsze spełnieniem samego klienta, który miał okazję naprawdę współtworzyć swoje wydarzenie.

Tak naprawdę możliwości pokazów są nieograniczone, ogranicza je tylko budżet, dlatego w dalszym ciągu wielką popularnością cieszą się imprezy tematyczne. Co chwilę, na kanwie jakiegoś hitu filmowego czy obecnie panującego trendu, pojawiają się kolejne motywy przewodnie. Sami w swoim repertuarze mamy, m.in.: imprezy w klimacie filmowym, bajkowym, Moulin Rouge, rockowym, w stylu lat 30’ czy 80’.

Apetyt na więcej
Czy da się jeszcze coś nowego wymyślić? Czy coś mnie jeszcze zaskoczy? Czasem, chyba każdy z nas zadaje sobie w duszy takie pytania.
Poprzeczka podnosi się z eventu na event, ale przez te 12 lat działalności naszej grupy tanecznej, jeszcze nigdy nie zdarzyło nam się dwa razy zaprezentować tego samego. Oczywiście, niektóre motywy są powtarzalne, ale zawsze wplatamy w program artystyczny coś nowego. Stawiamy sobie za cel ciągłe zaskakiwanie naszych odbiorców i klientów, poprzez wybieranie nieoczywistych i niekonwencjonalnych rozwiązań. Mówi się, że „apetyt rośnie w miarę jedzenia”, dlatego nasza kreatywność i zapał również nie znają granic.

Natalia Łaszczuk, Project & Marketing Manager ATELIE Grupa Taneczna

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH event!, pobierz bezpłatnie TUTAJ.