Logo

Trade marketing

Ciężko znaleźć w poligrafii stały trend rynkowy poza samym faktem drukowania | DigiPrint

Drukuje się w różnych technologiach, jednak wymagania odbiorców zmieniły się do tego stopnia, że drukarnia często przyjmuje formułę agencji marketingowej.

Żyjemy w czasach, gdzie konsument chce otrzymać zakupione dobro tu i teraz, dedykowane dla niego i najchętniej prowadzące do interakcji. Każdy z nas lubi czuć się wyjątkowo – nie zaprzeczajmy. Ze strony producentów i drukarni oznacza to mobilizację do tworzenia różnych wersji tego samego produktu. Zaprzęgamy do pracy zmienne dane, zmienne wersje kolorystyczne, możliwość personalizacji, systemy Augmented Reality, zabezpieczenia oraz szereg innych rozwiązań. Rola etykiety czy innej formy opakowania, zyskała dodatkową wartość w zależności od zamiarów producenta. Nie zapominajmy o jakości, która jest zwieńczeniem produktu w finalnej odsłonie.

Projekty etykiet na wodę Aqua d’Or utworzone z wykorzystaniem oprogramowania Smart Stream Designer.

Na początek wróćmy do momentu kiedy technologia druku cyfrowego HP Indigo nabierała kształtów. Ojcem technologii Indigo i elektrofotografii jest urodzony w Polsce Benny Landa, który imigrował do rodzinnego Izraela w 1974 roku. Zalążki ciekłej elektrofotografii wykorzystywanej dzisiaj w każdym Indigo przypadają na rok 1977, zaś pełna stabilizacja technologii nastąpiła w 1983 roku. Pierwszą maszyną gotową do zaprezentowania szerszej publiczności, poza samym Bennym Landą oraz współpracującymi inżynierami, był E-Print 1000, który ujrzał światło dzienne na targach IPEX, dokładnie dekadę po zakończeniu pierwszej fazy prac. Późniejsza współpraca z HP przeniosła pełne działania w zakresie dalszego rozwoju tej technologii pod skrzydła producenta. Dzięki temu produkty Indigo uzyskały przedimek HP przed swoją pierwotną nazwą i szanse na kolejne etapy rozwoju. Motto którym posługuje się HP Indigo: „Always step Ahead” ma swoje uzasadnienie w rzeczywistości, działy w izraelskim Kyriat Gat oraz katalońskim Sant Cugat bez ustanku rozwijają platformę tę platformę do druku cyfrowego.
Obecnie maszyny HP Indigo są wyznacznikiem jakości druku dla maszyn cyfrowych – nie przez przypadek są one nazywane cyfrowym offsetem. Dodajmy do tego elementy pozwalające na dowolną modyfikację istniejących projektów, wzbogacając je o personalizację (VDP), elementy dzięki którym będą bardziej widoczne (mosaic, fluorescent ink), zabezpieczenia (track&trace, guilloche, mikrotekst, kody QR), wyposażmy dział prepress w narzędzia do szybkiej impozycji i kompozycji (PrintOS imposer, PrintOS composer), zamykając najszerszym gamutem kolorystycznym z 7 stacji drukujących i niezliczoną ilością podłoży drukowych. E voila! Mamy technologicznie stabilną maszynę do zadań specjalnych, ale też do codziennych prac produkcyjnych. Warto wspomnieć, że sama elektrofotografia nie jest najmłodsza, jednak to właśnie sprawdzona technologia powinna być fundamentem, któremu warto zaufać. Szczególnie w wydaniu HP Indigo.

Parra Chocolate – owijki na czekoladki Origamoo, z których można było złożyć własną krowę w wersji origami.

Jedną z najbardziej znanych opcji druku cyfrowego jest oczywiście personalizacja. Tutaj właśnie w przypadku Indigo wkracza oprogramowanie HP Smart Stream Designer oraz moduł HP Smart Stream Mosaic. Jedną z najbardziej znanych kampanii wspartych softwarem HP Indigo, była kampania Share a Coke, która odbiła się szerokim echem na całym świecie. Jej kolejna odsłona miała miejsce w Izraelu, gdzie hasłem przewodnim była unikalność. I tak, wyprodukowano 2 mln unikalnych butelek Coca-Coli, bez powtarzającej się butelki. Jak to działa? Za pomocą algorytmu, pierwotna grafika jest przekształcana i zmieniana w setki, a nawet tysiące innych, niepowtarzalnych wzorów. Najnowszym rozwinięciem tego oprogramowania jest HP Smart Stream Collage, wykorzystane przy zimowej kampanii firmy Danone w Danii. Butelki zostały ozdobione zimowymi motywami autorstwa duńskiego artysty Emila Kozaka. Same etykiety łączą elementy takie jak płatki śniegu, renifery i cukierkowe laseczki – łącznie stworzono 100 000 unikalnych wzorów dla dwóch smaków wody Aqua d’Or Sparkles. HP SmartStream Collage wykorzystuje algorytmy do tworzenia losowych kombinacji określonych elementów, tworząc w ten sposób jedyny w swoim rodzaju projekt – zmienna grafika dostarcza nowych wrażeń konsumentom, co wpływa na finalny odbiór opakowania.

– Aqua d’Or rozsiewa świąteczną magię dzięki uroczym projektom etykiet na wodę smakową, dzięki wykorzystaniu nowej opcji HP Collage oraz druku cyfrowego HP Indigo – podkreśla Line Giessing Jørgensen, Brand Manager w Danone. – Nowe oprogramowanie zapewnia markom możliwość wzmocnienia swoich produktów w zależności od sezonu, w kreatywny sposób – dodaje.

HP Collage daje właścicielom marek i agencjom możliwość tworzenia nieskończonej ilości wzorów będących modyfikacją pierwotnego projektu. Mogą to być obrazy, logo lub tekst, które zostaną połączone według indywidualnych reguł. Użytkownicy mogą kontrolować parametry, takie jak minimalna i maksymalna liczba powtórzeń dla każdego elementu, rotacja czy rozmiar – co w połączeniu daje nawet miliony unikatowych projektów o wysokiej jakości druku. HP Collage jest nową funkcja HP Smart Stream Designer – wtyczki do Adobe InDesign i Adobe Illustrator.

Druk cyfrowy to potęga możliwości produkcji niepowtarzalnych i wyjątkowych materiałów. To nie tylko etykiety, ale także opakowania, druk na tekturze, to także finishing cyfrowy. Szturmem wdziera się na rynek dając możliwość tworzenia dla konsumentów niepowtarzalnych wrażeń w trakcie wyboru podejmowanego podczas zakupów.

Wojciech Talarek, Alicja Bednarek DigiPrint

Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.