Logo

Marketing MIX

30 lat w branży automotive | Aleksander Przytuła, PARYS

Z Aleksandrem Przytułą PR-owcem w firmie PARYS rozmawiamy o początkach działalności firmy, o jubileuszu, sponsoringu motoryzacyjnym, materiałach wspierających sprzedaż, o „Błyskotliwym Kierowcy” i planach na przyszłość.

Działalność wystartowała we wczesnych latach 90. Jak wyglądały jej początki?
Na początku lat 90., Piotr Parys, prezes firmy nawiązał współpracę z włoskim producentem produktów do pielęgnacji pojazdów, firmą Atas. Jednym z produktów z jej oferty był aerozol do czyszczenia i pielęgnacji kokpitu PLAK, który stał się najbardziej rozpoznawalnym tego typu specyfikiem w Polsce. Określenie „wyplakować coś” na stałe weszło do potocznego języka. Na bazie sukcesu tego produktu stworzyliśmy później całą markę funkcjonującą pod logo PLAK. Obecnie to nie tylko preparaty do pielęgnacji kokpitu w aerozolu, ale również nowoczesne atomizery, środki do pielęgnacji lakieru, opon, plastików, produkty zimowe, płyny do spryskiwaczy i chłodnic oraz cała seria przeznaczona do myjni – Plak Atas Professional Line. PLAK przez bardzo długi czas wypełniał niszę produktów do pielęgnacji aut, zyskując tym samym miano producenta „kultowych kosmetyków samochodowych”. W kolejnych latach następne marki zasiliły portfolio naszej firmy. Aktualnie reprezentujemy ich na polskim rynku dwanaście, m.in. Xeramic, Prestone, SONAX, Druchema, czy Quixx.

Za chwilę będziecie obchodzić 30 lecie działalności – jak planujecie świętować ten jubileusz?
30 lat naszej działalności to w głównej mierze ciągły rozwój poprzez rozszerzanie oferty produktowej oraz sieci dystrybucji. To również nacisk na własną produkcję, która odgrywa w naszym przypadku coraz większe znaczenie. W 2015 roku otworzyliśmy rozlewnię płynów eksploatacyjnych. W przyszłym roku, czyli niemalże na 30-lecie firmy, otwieramy wysoce zaawansowaną technologicznie, w pełni zautomatyzowaną fabrykę, która pozwoli nam kilkukrotnie zwiększyć możliwości produkcyjne.

Co myślicie o materiałach wspierających sprzedaż? Czy POS jest potrzebny Waszym produktom?
Jak najbardziej. Korzystamy z każdej możliwości, dzięki której jesteśmy w stanie zwiększyć sprzedaż produktów „z półki”. Mamy mocno rozwiniętą sieć dystrybucji i to na POS-ach opieramy marketing. Wykorzystujemy głównie BTL. Naszym celem jest eksponowanie produktów w oryginalny i niekonwencjonalny sposób poprzez standy, display’e, regały, wobblery, topery, potykacze czy ulotki. Staramy się podchodzić do każdego tematu kreatywnie, by nasze realizacje były interesujące i zwracały uwagę klienta. W ostatnim czasie coraz chętniej korzystamy z monitorów, na których wyświetlane są materiały wideo na temat produktów, czy z oznakowania półki w dziale moto.

Przez te wszystkie lata staliście się liderem chemii i kosmetyków samochodowych w Polsce. Co Was wyróżnia spośród konkurencji?
Z pewnością nasze podejście, zarówno do klienta hurtowego, jak i detalicznego. Dzięki bardzo zaangażowanej i pełnej pomysłów ekipie, możemy dostosować się do oczekiwań niemal każdego klienta hurtowego i przygotować dla niego specjalną ofertę. Od zawsze kluczem do sukcesu był nasz serwis. Stawiamy na bardzo wysoką dostępność produktów, co jest niezwykle istotne w przypadku zmiany sezonowej. Realizujemy dostawy towaru w ciągu 24 godzin. Kolejna rzecz, to wszelkiego rodzaju zwroty towarów. Mało która firma jest w stanie zapewnić klientowi opiekę tego typu. Ważne jest także dostosowanie ceny produktów tak, by była atrakcyjna na polskim rynku. Jest to kwestia naszych negocjacji, których priorytetem jest zapewnienie przystępności cenowej. Firma nie jest korporacją, co wpływa m.in. na szybką i elastyczną decyzyjność oraz dobrą atmosferę pracy. Dodatkowym atutem jest niewątpliwie produkcja na licencjach znanych marek oraz tworzenie własnych receptur. Ogromną wagę przykładamy do kontroli jakości, by każda wyprodukowana przez nas partia spełniała najwyższe standardy i była identyczna. Aby zapewnić gwarancję najwyższej jakości i spełnić międzynarodowe normy w zakresie rozwoju, produkcji, dystrybucji i obsługi klienta wprowadziliśmy System Zarządzania Jakością ISO. Uzyskaliśmy również Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001:2015 oraz Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001:2015.

Czy rynek produktów związanych z pielęgnacją i eksploatacją samochodów w Polsce jest już mocno nasycony? Co jest najbardziej na topie?
Z roku na rok na polskim rynku przybywa samochodów. Posiadanie własnych „4 kółek” nie jest już czymś wyjątkowym lub nieosiągalnym. Wraz ze wzrostem liczby aut na drodze, rośnie również świadomość kierowców w kwestii ich pielęgnacji. Widać to chociażby po pojawiających się jak „grzyby po deszczu” myjniach samoobsługowych, czy pokaźnych półkach z produktami do samochodów w supermarketach. Zwiększa się również ilość aut nowych, z wyższej półki oraz luksusowych. Ich właściciele stawiają na profesjonalne usługi oferowane przez studia auto detailingu. Właśnie auto detailing stał się w ostatnim czasie najbardziej modną i prestiżową gałęzią pielęgnacji aut. Jest to profesjonalne i niezwykle skuteczne podejście do poprawy wyglądu auta czy zabezpieczania go przed negatywnymi czynnikami. Auto detailerzy podkreślają, że ich praca to również styl życia, spotkania branżowe, wymiana doświadczeń oraz budowanie własnej marki. To dość hermetyczne środowisko, które można porównać do subkultury. W naszym zespole są profesjonalnie wyszkoleni i rozpoznawalni w branży trenerzy SONAX. Promują oni auto detailingową linię SONAX Profiline poprzez bezpośrednie spotkania, połączone ze szkoleniami teoretycznymi i praktycznymi, tzw. „Detailing Day”. Uczestniczymy też w eventach, targach i spotkaniach branżowych. Wierzymy, że rynek auto detailingu ma jeszcze sporo żyznych terenów, które planujemy eksplorować.

Firma PARYS jest mocno związana ze sportami motorowymi. Na czym polega Wasze zaangażowanie?
Motorsport oraz produkty do pielęgnacji i eksploatacji samochodów od dawna idą u nas w parze. Przez lata wspieraliśmy czołowych polskich kierowców rajdowych i wyścigowych, takich jak m.in.: Mariusz Stec, Leszek Kuzaj i Michał Bębenek. Od kilku lat związani jesteśmy również ze Sposób Motorsport SONAX Drift Team, którego kierowcy Wojciech i Dawid Sposób, są rozpoznawalnymi, odnoszącymi liczne sukcesy drifterami. Naszym „firmowym” kierowcą wyścigowym jest Piotr Parys Junior, który dzięki swojemu talentowi i naszemu wsparciu może pochwalić się, między innymi, wielokrotnymi zwycięstwami
w kartingu, mistrzostwem Polski w Kia Lotos Race, czy Mistrzostwem Polski w zawodach Porsche GT3 Cup CCE 2016. Obecnie od 2 lat Piotr kierunkuje się w stronę rajdów samochodowych. Ma już za sobą wyrobienie licencji rajdowej oraz pierwsze starty w RSMP.

Jakie są Wasze inne działania marketingowe wspierające sprzedaż?
Od pewnego czasu wydajemy własny magazyn – „Błyskotliwy Kierowca”. Jest on rozszerzeniem strony internetowej www.blyskotliwykierowca.pl i fanpage na portalu Faceboook, na których publikujemy testy produktów z naszej oferty, poradniki odnośnie ich używania czy eksploatacji samochodu. Na Błyskotliwym Kierowcy znajdują się również materiały w coraz częściej pożądanym formacie wideo. Celem magazynu było przeniesienie poradnikowo-testowego formatu na papier i połączenie go z zestawieniem aktualnych promocji w danym okresie. Wydawany jest sezonowo (wiosna/ lato oraz jesień/ zima) i artykuły w nim zawarte są poświęcone określonej porze roku. Pisaliśmy już, między innymi, o przygotowaniu auta do sezonu letniego czy jego konserwacji przed zimą. Magazyn jest ciekawą platformą łączącą wartościowe treści ze sprzedażą. Dzięki niemu klienci są na bieżąco z promocjami i nowościami, a także mogą dowiedzieć się czegoś ciekawego na temat produktów i ich stosowania.

Plany na nadchodzące miesiące lata? Nowości, zmiany?
Kluczowe dla naszej firmy będzie na pewno otwarcie wspomnianej przeze mnie wcześniej, w pełni zautomatyzowanej fabryki. Tak duża i wydajna wytwórnia pozwoli nam na realizację dużych zamówień niemal w tym samym czasie. Dzięki niej będziemy w stanie produkować na o wiele większą skalę, przyciągając klientów z całego świata.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Aleksander Przytuła – Rocznik 87’ – generacja „Y” – pokolenie „C”. Od ponad 3 lat związany z marketingiem internetowym, social mediami oraz PR-em w firmie PPH Parys.
Z wykształcenia historyk oraz dziennikarz. Tworzy kontent internetowy od ponad 6 lat. Podczas studiów redaktor, współtwórca i sekretarz Magazynu Ofensywa. W latach 2014-2016 współtwórca treści poradnikowych dla działu „Motoryzacja” na allegro.pl., przez 2 lata bloger motoryzacyjny. Od najmłodszych lat wielki miłośnik motoryzacji i wszystkiego, co z nią związane. Szczególnie uwielbia samochody starsze i dziwne. Prywatnie amator-modelarz redukcyjny, nałogowy słuchacz muzyki i entuzjasta kultury skateboardingowej.

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine – KLIKNIJ