Logo

Marketing MIX

Najlepszy czas na budowanie relacji | Bartosz Lorych, Fabryka Prezentów

O budowaniu brandu, kreacji zestawów prezentowych jako doskonałego nośnika emocji i narzędzia budowania relacji oraz o możliwościach personalizacji mówi Bartosz Lorych, Dyrektor Zarządzający firmy PBS Polska Sp. z o.o., właściciela marki FABRYKA PREZENTÓW.

To już 15 lat na rynku. Jak wyglądały Wasze początki i skąd pomysł na ten biznes?
Naszą firmę tworzyliśmy z myślą o sprzedaży szeroko rozumianych gadżetów reklamowych. Wiedzieliśmy, że w naszej ofercie nie może zabraknąć produktów typowo stockowych, ale chcieliśmy się skupić na realizacji ambitnych i ciekawych projektów jak np. kreacja i wykonanie od podstaw w pełni spersonalizowanych produktów.

Jeden z naszych klientów, który zrealizował z nami parę naprawdę wymagających i dużych zamówień, wpadł na pomysł, aby podarować swoim pracownikom indywidualnie komponowane paczki świąteczne i uznał nas za firmę, której mógłby powierzyć ten projekt. My natomiast stwierdziliśmy, iż jest to ciekawe wyzwanie – tym bardziej, że w tamtym czasie rynek nie dostarczał zbyt wielu interesujących rozwiązań w tym zakresie. Po udanej realizacji doszliśmy do wniosku, że jest to nisza, którą warto zagospodarować. Szybko stworzyliśmy markę Fabryka Prezentów, która poprzez dynamiczny rozwój wsparty dużym zainteresowaniem odbiorców prężnie egzystuje na rynku już od prawie 7 lat. Szczerze mówiąc sukces ten przerósł nasze pierwotne założenia.

Realizujecie kilkaset projektów każdego roku. Jakie są największe wyzwania z tym związane?
Największym wyzwaniem jest kreacja zestawów. Na ten moment w naszym katalogu mamy ponad 120 gotowych pomysłów. Jednakże większość klientów i tak stawia na kompozycje indywidualne. Są one tworzone w oparciu o ich oczekiwania i nasze doradztwo. Dążymy do tego, aby klient czuł, że przygotowana dla niego paczka jest jedyna w swoim rodzaju. Każdy pomysł oczywiście wymaga stworzenia warunków do sprawnej realizacji. Pomaga w tym odpowiednia organizacja przestrzeni magazynowej i doświadczona kadra z naszą nieocenioną kierowniczką projektu Małgorzatą Kosmalską.

Jak skonstruowana jest Wasza oferta? Co najlepiej się „sprzedaje” i jak dywersyfikujecie ją w zależności od sezonu?
Aktualna oferta bożonarodzeniowa jest już dostępna z końcem czerwca – klienci mogą wybierać zestawy spośród licznych kategorii. Z początkiem roku oferujemy także zestawy na Święta Wielkanocne. Nie brakuje również paczek całorocznych, które klienci chętnie wręczają swoim kontrahentom podczas spotkań lub konferencji. Nasz katalog podzieliliśmy na osiem sekcji tematycznych. Klienci pytają głównie o zestawy, które mogą wręczyć swoim pracownikom lub partnerom biznesowym.

Zestawy pracownicze komponowane są z udziałem produktów znanych i rozpoznawalnych marek, dzięki czemu odbiorca może docenić wartość wręczonego giftu. Z kolei zestawy dla kontrahentów zawierają produkty niszowe, niebanalne, z manufaktur – po prostu ekskluzywne. Taka paczka oceniana przez pryzmat swojej wyjątkowości – jest po prostu jedyna w swoim rodzaju. W ostatnim czasie zdecydowanie najlepiej sprzedają się zestawy z tej drugiej kategorii. Wręczanie takich giftów pozwala nagrodzić za udane relacje handlowe i umocnić je w perspektywie kolejnego roku. W naszej ofercie znajdą coś dla siebie zarówno Panie, jaki i Panowie. Nie brakuje również upominków skierowanych dla dzieci, a podążając za trendami wprowadziliśmy zestawy składające się w całości z produktów ekologicznych.
Wsłuchując się w głosy rynku stworzyliśmy także kategorię produktów „budżetowych” do 85 PLN za zestaw oraz własny brand – Świąteczne Mecyje, niedostępny nigdzie indziej. Zapewniamy również możliwość zakupu samych alkoholi z eleganckim opakowaniem lub bez. Jako posiadacz koncesji na sprzedaż wyrobów alkoholowych gwarantujemy, że oferowane produkty pochodzą z najlepszych sprawdzonych źródeł, a transakcja jest w pełni transparentna.

[galeria=”1″]

Jakim okresem pod kątem biznesowym jest czas Świąt Bożego Narodzenia?
Boże Narodzenie, a właściwie okres od sierpnia do grudnia każdego roku to dla nas moment najbardziej wytężonej pracy. W tym czasie Fabryka Prezentów generuje ponad 90% swoich przychodów. Już pod koniec wakacji wpływają pierwsze zamówienia, zwłaszcza większe, gdyż klienci nauczeni doświadczeniem, lubią planować duże akcje świąteczne z odpowiednim wyprzedzeniem. 

Tak złożone zlecenie umożliwia im wyznaczenie konkretnego terminu, w którym chcieliby otrzymać towar. Dzięki temu zarówno klienci, jak i my, możemy dokładnie zaplanować pracę i tym samym uniknąć stresujących sytuacji.

Naszym zdaniem, zwłaszcza w Polsce czas Świąt Bożego Narodzenia jest okresem umacniania więzi międzyludzkich – nie tylko rodzinnych, ale też zawodowych. A to wiąże się z tradycją dawania prezentów. Każdy Przedstawiciel Handlowy szanującej się firmy obdarowuje swoich kluczowych klientów paczkami podczas kurtuazyjnego spotkania przedświątecznego.

Jakie największe i najbardziej wymagające zamówienia do tej pory zrealizowaliście?
Co roku w szczycie sezonu sprzedajemy ponad 50 000 sztuk paczek. Nasze minimum produkcyjne to 10 sztuk jednego typu zestawu, ale zawsze mamy w realizacji kilkanaście zamówień po ponad 1 000 sztuk. W minionym roku wykonaliśmy zlecenie dla wiodącej instytucji finansowej na ponad 11 000 paczek wraz z wysyłką w kilkadziesiąt miejsc na terenie Polski. Nasze paczki, na życzenie klienta dostarczamy także do innych krajów Unii Europejskiej oraz poza strefę Schengenn. Mamy doświadczenie w organizacji wysyłek według listy indywidualnych odbiorców. Dla znanej firmy kosmetycznej wysyłaliśmy prezenty w ponad 500 różnych lokalizacji.

W jaki sposób podążacie za obecnym dziś trendem personalizacji w upominkach reklamowych?
Możliwości personalizacji zestawów mamy bardzo szerokie. Najpopularniejszym sposobem brandingu jest znakowanie opakowania. Na kartonikach możemy wykonać nadruk lub eleganckie tłoczenie wypełnione kolorem. Na specjalne życzenie jest także opcja produkcji od podstaw, z drukiem według indywidualnego projektu. Zestawy pakujemy również w drewniane skrzynki i kuferki, na których logo można wygrawerować, wypalić lub nadrukować. Każdy prezent możemy dodatkowo uszlachetnić zawiązując wstążkę pod wybrany kolor lub nawet z logotypem. 

Do upominku można dołączyć życzenia w formie zaprojektowanego wspólnie z klientem bileciku lub kartki świątecznej. Kolejną możliwością jest opcja personalizacji produktów będących częścią zestawu. Etykieta na wino, konfiturę, miód, czy też indywidualne opakowanie na czekoladę – to tylko niektóre możliwości.
Często zdarza się, iż na prośbę klienta elementy zestawu dopasowujemy kolorystycznie do jego przewodnich barw czy logotypu.

Interesującym uzupełnieniem może być również dodatkowy produkt inny niż spożywczy np. elegancki zestaw do wina lub klasyczny gadżet reklamowy. W latach ubiegłych wzbogacaliśmy zestawy klientów wysokiej jakości personalizowanymi ręcznikami, kubkami termicznymi z grawerem czy dobrą książką o ciekawej, bieżącej tematyce.

Nie sposób pominąć pytania o sytuację związaną z pandemią COVID-19. Czy to dla Was czas kryzysu, a może szansa dla branży?
O tym, jak wspomniany kryzys wpłynie na naszą działalność, tak naprawdę przekonamy się z końcem roku. Wiemy, iż wiele firm, zwłaszcza dużych korporacji, które są naszymi klientami, ograniczyło swoje wydatki na produkty reklamowe i gratisy dla swoich odbiorców. W związku z tym jesteśmy przekonani, iż będą chciały to zrekompensować w ostatnim kwartale, poprzez wręczenie upominku typowo świątecznego, często w formie właśnie zestawu. Tu upatrujemy swoją szansę, nawet na zwiększenie sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego. Generalnie sytuacja z pandemią COVID-19 spowodowała spadek wymiany handlowej pomiędzy wieloma firmami. Elegancki prezent świąteczny może być miłym wyrazem uznania za dotychczasowe osiągnięcia i zachętą do dalszej współpracy we wspólnym dążeniu do odrobienia poniesionych strat w kolejnym roku.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Bartosz Lorych – Od 2013 roku Dyrektor Zarządzający firmy PBS Polska Sp. z o.o. Współtwórca brandu „Fabryki Prezentów”, a także „Magic Tin” i „Giftshouse.eu” stanowiące ofertę Spółki. Jego blisko 15-letnie doświadczenie zawodowe od samego początku związane jest z branżą artykułów promocyjnych. Absolwent studiów Master of Business Administration na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

 

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.