Logo

Event MIX

150 milionów złotych łącznych korzyści dla Gliwic! | Arena Gliwice

  • Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu potencjału Areny Gliwice, miasto zyskało już 150 mln zł zarówno realnych przychodów.
  • Lokalny biznes zyskał ponad 70 mln zł dodatkowych przychodów.
  • Każdy arenowy gość spoza Śląska wydał w mieście średnio 457 zł płacąc za hotel, usługi gastronomiczne czy przejazdy.

Z okazji ponad 2. letniej działalność Areny Gliwice, PwC wraz z profesorem Witoldem Orłowskim, głównym doradcą ekonomicznym PwC, przy współpracy z zespołem Arena Gliwice, przygotował raport, podsumowujący wszystkie aspekty działalności obiektu.

Wnioski płynące z raportu są wynikiem bardzo szczegółowych prac analitycznych, w tym analiz społecznych oraz ekonomiczno-finansowych. Zostały w nim ujęte najważniejsze aspekty funkcjonowania – od analizy rynkowej, poprzez metodykę zarządzania Areną do organizacji wydarzeń i rekomendacji rozwojowych.

W raporcie zawarte są wyniki badań opinii mieszkańców, z których wynika, że prawie 90 procent gliwiczan wyraża pozytywne zdanie na temat funkcjonowania Areny Gliwice. Co jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, jak wiele obaw towarzyszyło procesowi powstawania tego obiektu.

Jak wynika z raportu, dzięki umiejętnemu wykorzystaniu potencjału Areny Gliwice, miasto zyskało już 150 mln zł zarówno realnych przychodów, jak i wymiernych korzyści ze wzrostu rozpoznawalności swojej marki.

– Decyzja władz Gliwic o wybudowaniu w mieście dużego obiektu rozrywkowo-sportowego na światowym poziomie była odważna oraz – jak można ocenić z perspektywy lat i po analizie dotychczasowej działalności obiektu – słuszna – ocenia prof. Witold Orłowski, którego analiza ekonomiczna jest ważną częścią publikacji obejmującej okres od pomysłu budowy obiektu do jego statusu obecnego.

Arenę odwiedziło już ponad pół miliona gości, czyli trzy razy więcej niż jest mieszkańców Gliwic.
Arenę odwiedziło już ponad pół miliona gości, czyli trzy razy więcej niż jest mieszkańców Gliwic.

Przed otwarciem Areny pojawiało się sporo obaw i pytań. Wiele osób pytało, czy ta inwestycja jest miastu potrzebna i czy warto by powstała. Opublikowany właśnie raport „Arena Gliwice – pozytywne rezultaty dla miasta i jego mieszkańców” jest na nie najlepszą odpowiedzią, bo z perspektywy czasu widać, że efekty tylko dwóch lat pracy operatora obiektu, przyniosły gliwiczanom rzeczywisty pakiet korzyści.

Wspomnijmy tylko, że Arenę odwiedziło już ponad pół miliona gości, czyli trzy razy więcej niż jest mieszkańców Gliwic. Dzięki wszystkim, którzy tu przyjechali, lokalny biznes zyskał ponad 70 mln zł dodatkowych przychodów. Jak to możliwe? Każdy arenowy gość spoza Śląska wydał w mieście średnio 457 zł płacąc za hotel, usługi gastronomiczne czy przejazdy. Większa część opłat uiszczana przez operatora hali także zasilała miejski budżet, a dokładniej trafiała do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej czy firmy Remondis. O jakiej skali mówimy? Rocznie tylko, arenowe rachunki za prąd są równe tym płaconym przez dwa tysiące mieszkań!

Ten biznesowy sukces, to zasługa doskonałej współpracy zespołu operatora zarządzającego Areną z władzami Gliwic.

Koncert Eurowizji Junior był niezwykle ważnym wydarzeniem w kontekście promocji miasta na całym świecie
Koncert Eurowizji Junior był niezwykle ważnym wydarzeniem w kontekście promocji miasta na całym świecie

– Funkcjonowanie dużej hali widowiskowo-sportowej stanowi ogromny potencjał promocyjny oraz inwestycyjny dla miasta, pozwala kreować pozytywny wizerunek i wyróżniać się na tle konkurencji. Dzięki temu wzrasta rozpoznawalność miasta w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a obiekt jest identyfikowany z Gliwicami – pisze Adam Neumann, prezydent Gliwic w swoim podsumowaniu w raporcie.

Potwierdzają to liczby.  86 milionów złotych wyniósł ekwiwalent reklamowy dla Gliwic, czyli w uproszeniu: tyle miasto musiałoby wydać na reklamę, gdyby chciało uzyskać taką promocję, jaką zapewnił sponsoring Areny. A to dorobek zaledwie dwóch lat, z czego w pełnym wymiarze Arena działała jedynie w roku 2019. Została otwarta w połowie roku 2018, a w 2020 jej plany pokrzyżowała pandemia.

–  W porównaniu do innych, funkcjonujących w Polsce aren to bardzo krótki czas działalności na rynku, ale jednocześnie był on wystarczający, aby sprawić, że Arena Gliwice stała się jednym z najważniejszych obiektów na mapie imprez i wydarzeń organizowanych w Polsce. Oczywiście, gdyby nie pandemia, miniony rok byłby dla Areny wielokrotnie lepszy. Ale chcę podkreślić, że działając w tym trudnym okresie, przygotowaliśmy solidną podstawę do dalszego rozwoju i jesteśmy w pełni gotowi do funkcjonowania po zniesieniu obostrzeń – ocenia Marcin Herra, prezes spółki Arena Operator zarządzającej obiektem.

Co najważniejsze, patrząc na wyniki badań opinii mieszkańców, które zostały wykonane przy okazji tworzenia raportu, jasno widać, że gliwiczanie czekają na kolejne wydarzenia w Arenie. Prawie 90 proc. mieszkańców miasta wyraża pozytywną opinię na temat „swojego” obiektu, a ponad 70 proc. respondentów uważa, że Arena przyczynia się do rozwoju miasta.

– Obiekty sportowe mają ogromny wpływ na lokalne społeczności, a dzięki swojemu potencjałowi biznesowemu także na gospodarkę danego miasta i regionu. Funkcjonowanie takich obiektów jak Arena zwiększa atrakcyjność turystyczną Gliwic, stając się jednym z jego głównych wyróżników. Arena odgrywa też istotną rolę w budowaniu lokalnej tożsamości mieszkańców. Nie byłoby to możliwe bez wyraźnej misji i wizji działania tego obiektu, a sukces jest uwarunkowany odpowiednim modelem biznesowym oraz sprawnym i szybkim adaptowaniem się do dynamicznie zmieniających się realiów – mówi Agnieszka Gajewska, Partner PwC, lider zespołu ds. sektora publicznego i infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dokument jest dostępny  TUTAJ.

AS