Logo

Trade marketing

Furgonetka Libero – nieszablonowe narzędzie marketingu

W obliczu kolejnego lockdownu Libero Katowice wprowadza aktywne formy wsparcia najemców.  Konsekwentnie realizuje również akcje CSR i działania promocyjne. Tuż przed Wielkanocą na ulice Katowic po raz kolejny wyruszył dobrze znany mieszkańcom food truck – Citroën HY z 1974 roku, który od czasów pandemii jest jednym z kluczowych narzędzi strategii marketingowej Libero. Tym razem furgonetka rozdawała słodkie prezenty i vouchery do strefy gastronomicznej. Galeria wspiera także medyków ze śląskich szpitali, którzy zmagają się ze szczytem zachorowań.

Pandemia to szczególne wyzwanie dla galerii handlowych. Z jednej strony konieczna jest umiejętność elastycznego dostosowania się do stale zmieniającej się rzeczywistości. Z drugiej – ważne jest utrzymanie lojalności i aktywności klientów. Kluczem do sukcesu w tym trudnym czasie jest efektywna strategia marketingowa z wykorzystaniem nieszablonowych narzędzi. Libero Katowice od roku z powodzeniem realizuje działania promocyjne, m.in. wyjeżdżając w miasto kultową furgonetką do zadań specjalnych. W ten sposób wspiera zarówno najemców, jak i mieszkańców oraz niesie pomoc potrzebującym.

W minionym tygodniu, z okazji Wielkanocy, fioletowy food truck Libero po raz kolejny odwiedzał różne dzielnice Katowic. Tym razem do mieszkańców trafiło ponad 1000 świątecznych babek w zestawie z czekoladowymi jajkami. Wraz ze słodkimi upominkami rozdawane były także vouchery o wartości 15 zł do strefy gastronomicznej, które miały zachęcić klientów do skorzystania z oferty dań na wynos i tym samym realnie wesprzeć najemców. Galeria zachęcała także do przekazania dobrowolnych datków na rzecz katowickiej fundacji „Index do Przyszłości”, która pomaga dzieciom, młodzieży oraz osobom starszym. W ramach akcji Libero Katowice wspomogło także medyków, którzy bezustannie podejmują heroiczną walkę z pandemią. Prawie 300 dodatkowych, świątecznych zestawów trafiło w piątek do Szpitala Wojewódzkiego „Megrez” w Tychach i Górnośląskiego Centrum Medycznego w Katowicach – Szpitala w Ochojcu, które jest placówką patronacką Szpitala Tymczasowego na lotnisku w Pyrzowicach.

– Po raz kolejny chcieliśmy pokazać, że pamiętamy o mieszkańcach i jesteśmy blisko. To kluczowe wartości naszych działań. Jednocześnie wspieramy także naszych najemców – do świątecznych prezentów dodawaliśmy vouchery, które można zrealizować do końca kwietnia w ramach oferty na wynos restauracji i kawiarni Libero. Co więcej, dostarczając babki z małej, tradycyjnej piekarni wspieraliśmy także lokalnych przedsiębiorców. W odpowiedzi na dzisiejsze czasy, postanowiliśmy w geście solidarności z medykami przekazać im także słodkie upominki. Trwająca od ponad roku pandemia wymaga od nich niezwykłego wysiłku. Mamy nadzieję, że w ten symboliczny sposób nieco umililiśmy im ten czas – mówi Aleksander Poltier, marketing manager Libero Katowice.

Libero jako priorytet traktuje także działania CSR i wspiera organizacje, które niosą pomoc innym. W najbliższych dniach, odpowiadając na prośbę Górnośląskiego Centrum Medycznego, galeria przekaże na rzecz Szpitala Tymczasowego przy Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach ponad pół tysiąca produktów do higieny osobistej. Żele pod prysznic i szampony w poręcznych opakowaniach trafią do Pacjentów z COVID-19 hospitalizowanych w tymczasowej placówce.

Food truck jednym z filarów strategii marketingowej

Citroën HY – kultowy wóz Libero Katowice waży prawie trzy tony, przemierzył już setki tysięcy kilometrów, a w tym roku obchodzi 47. urodziny. Gdy mknie przez miasto, jego fioletowe barwy i charakterystyczna maska przyciągają wzrok każdego – nie tylko miłośników motoryzacji. Pojazd wcześniej służył tylko do sprzedaży przekąsek, ale w 2020 roku stał się jednym z narzędzi spójnej strategii marketingowej galerii. Okazało się, że food truck, wbrew nazwie, może stać się wozem do zadań specjalnych i służyć efektywnym działaniom w zakresie umacniania marki. Ostatnio rozdawał mieszkańcom wielkanocne upominki pełniąc rolę food trucka. Wcześniej jednak miał już kilka innych funkcji.

– Pandemia znacząco przeformatowała plany promocyjne na 2020 rok. Szybko jednak zaadaptowaliśmy nasze działania, wprowadziliśmy nieszablonowe pomysły i już w pierwszych jej tygodniach odwiedziliśmy mieszkańców. Podczas pierwszej akcji rozdaliśmy ponad 10 tys. maseczek ochronnych, jesienią z kolei przygotowaliśmy dla mieszkańców aż 1500 obiadów, kolejno rozdaliśmy ponad 1700 gier planszowych. Każda z unikatowych akcji z wykorzystaniem wozu Libero spotyka się z ogromnym zainteresowaniem. Pozwala także być blisko mieszkańców oraz wspierać naszych najemców – mówi Urszula Łatka-Styrkowiec, Asset Manager Echo Investment i dodaje: – Doskonale przemyślana i spójna strategia Libero zaowocowała w minionym roku wzrostem obrotów – w szczytowym momencie w sierpniu było to nawet 12 % rok do roku.

Rok temu maseczkowóz wyruszył na ulice w przeddzień wprowadzenia nakazu zakrywania twarzy w przestrzeni publicznej. Działania te doskonale zgrały się także z ogólnokrajowym przekazem niesienia wzajemnej pomocy i ukazały społeczną odpowiedzialność biznesu Libero. Z kolei, gdy w maju zakończono pierwszy lockdown, a galerie i gastronomia zostały otwarte, food truck stał się elementem wakacyjnej akcji prosprzedażowej. Klienci za zakupy mogli odebrać z food trucka stojącego na zlokalizowanym przed Libero Placu do Radości, bezpłatną lemoniadę lub zakręconą fioletową watę cukrową. Furgonetka wraz z innymi atrakcjami i popularnymi akcjami pro-sale miała za zadanie zachęcić klientów do odwiedzin i stymulować obrót najemców po okresie lockdownu.

Fioletowa ciężarówka z posiłkami dla branży gastro i wsparcie najemców

Jesienny lockdown znów zatrzymał wracające do życia galerie handlowe, w tym gastronomię, która musiała wrócić do sprzedaży na wynos. W trosce o najemców Libero, z posiłkami – dosłownie i w przenośni, wyruszyła fioletowa furgonetka. W ramach prospołecznej akcji „Obiady Po Sąsiedzku”, Libero skupowało pełnowartościowe dania od najemców gastronomicznych, które następnie były sprzedawane w różnych miejscach mieszkańcom Katowic za symboliczną kwotę pięciu złotych. Galeria, w geście wsparcia najemców, dopłacała 80% regularnej ceny. Już od pierwszych dni akcja okazała się prawdziwym hitem, zarówno wśród mieszkańców, jak i mediów. Efektem było blisko 250 tys. zł AVE (ekwiwalentu reklamowego) i publikacje w ogólnopolskich, branżowych i lokalnych mediach. Dodatkowo część posiłków przekazana została dla organizacji charytatywnych. „Obiady Po Sąsiedzku” pokazały, jak w umiejętny i nietuzinkowy sposób można połączyć interesy wielu stron: pomoc dla gastronomii, działania wspierające i wzmacniające markę oraz pomoc potrzebującym.

– W naszych działaniach łączymy kilka najważniejszych dla nas wartości: skuteczna i ścisła współpraca z najemcami oraz ich pełne wsparcie, stała obecność wśród mieszkańców i działania na rzecz lokalnej społeczności. Te cele realizujemy m.in. poprzez nietypowe akcje z food truckiem. Ponadto w czasie lockdownu wspieramy zarówno najemców prowadzących wyłącznie sprzedaż online, jak i tych nadal otwartych. Klientów tych pierwszych nagradzamy kartą podarunkową o wartości 30 zł i umożliwiamy im osobisty odbiór zakupów na terenie Libero. Z kolei poprzez naszą platformę lojalnościową, za zakupy w otwartych sklepach oferujemy nawet 20 % zwrotu mówi Urszula Łatka-Styrkowiec, Asset Manager Echo Investment.

Rozpoznawalny symbol Libero

Fioletowa furgonetka na stałe wpisuje się już w działania Libero. Poświąteczny lockdown w styczniu był także okazją do powtórnego wyjazdu w miasto. Tym razem wóz serwował mieszkańcom Katowic rozrywkę. Rozdano prawie 1700 bestsellerowych gier planszowych firmy Trefl za symboliczną złotówkę. Akcja stanowiła odpowiedź na nietypowe ferie zimowe i skierowana była przede wszystkim do dzieci i młodzieży, ale zachęcić miała całe rodziny do kreatywnej rozrywki w domu. Cały dochód z akcji przekazany został na rzecz organizacji charytatywnych.

Stała obecność Libero wśród mieszkańców jest skutecznym i efektywnym działaniem. Potwierdza to dynamika, z jaką odbudowywany jest poziom odwiedzalności galerii po każdym kolejnym lockdownie. Okazuje się, że zwykły ludzki gest ze strony galerii handlowej stanowi wartość w obecnych czasach. Z kolei sama furgonetka Libero przerodziła się już w rozpoznawalny i uwielbiany przez mieszkańców symbol. Mobilność, praktyczność i charakterystyczny wygląd przyciągający uwagę sprawiły, że food truck stał się uniwersalnym, a jednocześnie oryginalnym narzędziem marketingu bezpośredniego. Pozwala również budować i utrzymywać więzi z klientem. A to tylko część z wachlarzu możliwości, jakie daje ten blisko 50-letni, kultowy Citroën HY.