Marketing MIX Outdoor: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Agnieszka Maszewska, Jet Line

Outdoor: Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. | Agnieszka Maszewska, Jet Line

0

Agnieszka Maszewska, kierująca marketingiem i komunikacją w Jet Line, warszawskiej firmie outdoorowej, przygląda się tegorocznym działaniom i trendom na rynku reklamy zewnętrznej, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.

Trend roku

Związana z digitalizacją mądra odwaga w prowadzeniu dwóch nitek: outdooru klasycznego i outdooru cyfrowego i wynikające z niej podkreślanie roli dynamicznej kreacji, znaczenia aktualnego i wartościowego kontentu. Te same cechy (plus ekologiczność nośników DOOH) zostały wskazane jako najważniejsze przez ankietowanych mieszkańców miast w badaniu skuteczności kreacji reklam na ekranach MORE (maj 2021 r., badanie Kantar dla Jet Line).

Największy sukces roku 2021

Dla wszystkich nas w Jet Line ogromną radością i nagrodą jest to, że po raz drugi z rzędu zajęliśmy 1. miejsce w Rankingu Biur Reklamy „Media Marketing Polska” i dostaliśmy tytuł najlepszego Biura Reklamy wśród firm OOH. Bardzo motywująca i ciesząca wisienka na koniec roku, wieńcząca rok ciężkiej pracy.

Największy kryzys / wizerunkowa wpadka / problem branżowy 2021

Realnym zagrożeniem, który pojawił się na początku tego roku, był rządowy pomysł na wprowadzenie tzw. podatku reklamowego. Dość solidarny sprzeciw mediów wywołał zamiar pobierania części obrotów wynikających ze sprzedaży czasu reklamowego i powierzchni reklamowej – tylko teoretycznie od największych firm na rynku. W praktyce podatkiem miały zostać obłożone także mniejsze firmy, także outdoorowe oraz kina – czyli media w pandemii będące w najgorszej sytuacji.  Wizja nie po prostu utraty zysku, ale wprost likwidacji działalności, poskutkowała akcją „Nie dla podatku reklamowego”, z którą wyszła część firm outdoorowych w Polsce. Była ona poprzedzona inną kampanią, zorganizowaną przez wiele mediów komercyjnych „Media bez wyboru”.

Wpływ pandemii na branżę 

Jest odczuwany. Okoliczności pracy są nadal pandemiczne i jesteśmy skoncentrowani na umiejętności planowania w sytuacjach nieprzewidywalnych. Słowo klucz to elastyczność, hasło roku to zmiana. 2021 przyniósł wyraźne skrócenie czasu między briefem a rozpoczęciem kampanii. Zdarza się więc coraz częściej, że przygotowujemy oferty na wiele różnych kampanii w krótkim okresie, jest więc większy popyt na te same nośniki i proces podejmowania decyzji także musi trwać krócej. Dla dostawców nośników to czasem lepiej, dla naszych Klientów – nie zawsze. I wtedy właśnie pojawiają się „elastyczność” i „zmiana”.

Rok 2021 dla Jet Line – jaki był, co się zmieniło, największe wyzwania i sukcesy?

Właściwie nie wiadomo, kiedy przemknął. Było bardzo pracowicie. Postanowiliśmy skupić się na outdoorze klasycznym i miejskim, w tym cyfrowym, dlatego wycofaliśmy z oferty rowery reklamowe JetBike, powiększyliśmy flotę samochodów MobiJet 6x3m, utrzymaliśmy sieć Motorway 12x4m przy trasach i powiększyliśmy sieć ekranów MORE o kolejne miasto: Łódź. Dzięki tym inwestycjom możemy samodzielnie zrealizować dowolną ogólnopolską kampanię out of home, w miastach i poza nimi. No i mamy wspaniałe zakończenie roku, drugi raz z nagrodą dla najlepszego Biura Reklamy OOH 2021.

Wyzwania / plany dla Jet Line 2022 rok?

Jesienią dołączyliśmy do IAB Polska i zaraz potem weszliśmy w skład nowopowstałej Grupy Roboczej Digital Out of Home. To dla nas zmiana duża, ale naturalna. Naszym wyzwaniem jest niezmiennie tworzyć najlepszą przestrzeń do komunikacji, adekwatną do potrzeb marek. Coraz częściej potrzeby są cyfrowe, z ciekawością więc idziemy w tę stronę, stabilnie i spokojnie wspierając się przy tym o outdoor tradycyjny.

Agnieszka Maszewska. Kieruje marketingiem i komunikacją w Jet Line, warszawskiej firmie outdoorowej. Absolwentka polonistyki na UW ze specjalizacją językoznawstwo oraz podyplomowych studiów Public Relations w ISNS PAN i CSR w akademii Leona Koźmińskiego. Copywriterka, autorka kilkuset artykułów. Wiceprezeska zarządu Fundacji Rejs Odkrywców, wolontariuszka. Wegetarianka, autorka bloga ulicaprozy.pl, urlopy spędza w wysokich górach.