[RAPORT] Wygląd jedzenia w czołówce czynników decydujących o wyborze konsumenta - OOH magazine
Logo

Trade marketing

[RAPORT] Wygląd jedzenia w czołówce czynników decydujących o wyborze konsumenta

Jedzenie jest przyjemnością, „regulatorem” nastroju i zaspokojeniem potrzeb psychospołecznych, a blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności z wyglądu jedzenia. Między innymi takie odpowiedzi wskazali Polacy w badaniu konsumenckim „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków“ zrealizowanym we wrześniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni.

Czy Polacy jedzą oczami?

Z raportu zrealizowanego na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni wynika, że biorąc pod uwagę kwestie pozacenowe, wygląd jedzenia i opakowanie produktu spożywczego plasują się zazwyczaj w czołówce czynników decydujących o wyborze konsumenta. W przypadku kryteriów wyboru dań w restauracji – czy to w opcji jedzenia na miejscu, czy z dowozem – wygląd dania, również na zdjęciach, jest istotny dla większości respondentów. Ponad 3/4 badanych deklaruje, że zwraca uwagę na wygląd opakowań jedzenia, a wielu atrakcyjne wizualnie opakowanie zachęca do zakupu.

Źródło: Raport „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków”

Prawie połowa respondentów (49%) wskazała, że od czasu do czasu kupują produkty spożywcze tylko dlatego, że spodobały im się wizualnie, zaś aż 17% robi to często! Nie mamy więc złudzeń, że estetyka i dbałość o wygląd produktów marek spożywczych jest dziś kluczowa dla producentów i sprzedawców. Z naszej perspektywy powszechne zrozumienie idei food designu, który koncentruje się na estetyce i spójności w projektowaniu jedzenia, jest więc niezwykle istotne. Sami na co dzień zajmujemy się m.in. projektowaniem opakowań, fotografią kulinarną i komunikacją marek związanych z jedzeniem, więc cieszą nas wyniki badania oraz udowadniają, że tworzenie spójnej komunikacji ma sens i odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych – komentuje Magda Malutko, CEO agencji Od kuchni i pomysłodawczyni projektu Food and Design, w ramach którego zrealizowano badanie konsumenckie.

raport
xr:d:DAFQu0N4Poo:982,j:42026654992,t:22112413

Z badania jasno wynika, że w przypadku znacznej większości produktów spożywczych atrakcyjny wygląd opakowania zwiększa intencję zakupową, a dla blisko połowy respondentów apetyczne zdjęcie sprawia, że opakowanie jest atrakcyjne. Podobny odsetek deklaruje, że wygląd jest również oznaką produktu premium.

Źródło: Raport „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków”

Rola jedzenia w życiu Polaków

W konsumpcji szukamy dziś czegoś więcej niż tylko zaspokojenia głodu. Wielu upatruje w jedzeniu zaspokojenia potrzeb psychospołecznych oraz przyjemności. Jak dodaje Kaja Pomiankiewicz, członkini zespołu Food and Design: Z badania wynikło, że to kobiety częściej poszukują pocieszenia w jedzeniu niż mężczyźni (22,1% do 15,6%) i to je bardziej zachęca do zakupu atrakcyjne wizualne opakowanie. Warto przyjrzeć się również najmłodszej grupie respondentów, czyli osobom między 18 a 24 rokiem życia. Częściej niż jedna na pięć osób jedzeniem zabija nudę! Nie dziwi także fakt, że nowych doświadczeń kulinarnych chętniej poszukują osoby z wyższym wykształceniem oraz o najwyższych dochodach. Ta grupa społeczna, szczególnie w dobie galopującej inflacji i trudnej sytuacji gospodarczej, może sobie z większą swobodą pozwolić na tego typu wydatki.

Źródło: Raport „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków”

Produkty bio, eko i vegan w centrum zainteresowania

Wraz z rozwojem rynku spożywczego i oferty gastronomicznej, a także równolegle z rosnącą świadomością konsumencką zmienia się podejście Polaków do sposobu odżywiania. Co na temat diety powiedzieli respondenci?

Źródło: Raport „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków”

Analizując wyniki raportu, niezwykle cieszy nas fakt, że częściej niż co trzeci badany stara się być na bieżąco z trendami w żywieniu. Zgodnie z naszymi przewidywaniami, częściej są to kobiety niż mężczyźni. Aż 55% konsumentów zwraca też uwagę na oznaczenia bio/eko/vegan. Tutaj też prym wiodą kobiety, które na ogół wydają się bardziej wrażliwe na stronę wizualną jedzenia, doceniając estetycznie podane dania czy atrakcyjne opakowania – wskazuje Dominika Kaczyńska, członkini zespołu Food and Design.

Owady na talerzu? Jeszcze nie teraz

Jednym z trendów, który obecnie rozwija się na rynku spożywczym jest białko owadzie. Larwy i robaki, jako alternatywne źródła białka w diecie, nie cieszą się powszechną akceptacją, choć nieco bardziej skłonni do korzystania z tej formy żywności są mężczyźni. Blisko 2/3 badanych definitywnie odrzuca taką możliwość. Co ciekawe, młode osoby, w przedziale 18–24 l. (37,4%) oraz 25–34 l. (37,5%), są zdecydowanie najbardziej otwarte na takie rozwiązanie w przyszłości.

Źródło: Raport „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków”

Cały raport „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” jest dostępny do pobrania za darmo na stronie projektu Food and Design.


Więcej newsów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.

TAGS