Tło
Pandemia COVID-19 wywarła istotny wpływ na nastroje konsumenckie. Wzrosła nieufność klientów, którzy z większą uwagą zaczęli dobierać marki producentów. Sprawiło to, że bardziej niż kiedykolwiek wcześniej przykłada się dzisiaj uwagę na stabilność i uznanie brandu. Społeczny niepokój przyczynił się do redefinicji postrzegania marek – znaczenie ma już nie tylko świat aspirujący (prezentowany przez markę). Kartą przetargową zaczęło stawać się realne poczucie bezpieczeństwa w realizacji zamówienia. Cechami pożądanymi są: wiarygodność firmy, dobrze rozwinięte procesy obsługi klienta oraz wartości licujące z klienckimi. To postawiło marki premium przed nowymi wyzwaniami.
Idea
Celem było znalezienie kanału dotarcia do grupy odbiorców, który będzie pozbawiony fake newsów, wzbudzi pozytywne skojarzenia i przyczyni się do wzrostu zaufania względem komunikatów marki. Chodziło o stworzenie przekazu nietypowego, oryginalnego, który pozwoli zrozumieć wartości marki, unikatowość produktów i odróżni ją od konkurencji. W konsekwencji stworzono nową strategię komunikacji, w ramach realizacji której OKNOPLAST nawiązał wieloletnią współpracę z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. Firma wyszła z założenia, że wspieranie sztuki to cecha dojrzałych marek o ugruntowanej pozycji na rynku międzynarodowym. Komunikacja została więc skupiona na produkcie, który zaprezentowany został w nieoczywisty sposób. Zaczęto pokazywać okna w zupełnie nowej, niespotykanej w branży konwencji. Mechaniczny świat produkcji zderzono z subtelnością i elegancją świata sztuki.
Wyzwanie
W listopadzie 2022 roku ogłoszono pierwszą edycję konkursu OKNOPLAST FOR ART. Głównym wyzwaniem było zaangażowanie artystów w komunikację z marką oraz wykonanie zadania konkursowego. Jego celem było pokazanie okna w całkowicie nowej, niespotykanej do tej pory w branży konwencji. „Płótnem” (obiektem) które stanowiło punkt wyjścia było okno, potraktowane przez artystów jako symbol. Ogłaszając konkurs i komunikując go, OKNOPLAST odszedł z dotychczasowego wspierania sportu, równocześnie repozycjonując markę premium i angażując nowe grupy odbiorców. Dzięki wspieraniu środowiska artystycznego, OKNOPLAST stworzył nowe punkty styku marki z grupami docelowymi oraz nowe pola semantyczne w odbiorze i interpretacji brandu. OKNOPLAST pokazał swoją gotowość do wyznaczania nowych trendów i skutecznego angażowania się w innowacyjne, nieszablonowe projekty.
Działania
Prestiż konkursu wzmocniło partnerstwo z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, które zaprosiło do grona jury ważne na arenie polskiej sztuki postacie. Wśród jurorów oceniających prace – poza Marią Anną Potocką, krytyczką sztuki i dyrektorką muzeum – znaleźli się: wieloletnia dyrektorka warszawskiej Zachęty, Anda Rottenberg, marszand i kolekcjoner Andrzej Starak, rektor krakowskiej ASP, Andrzej Bednarczyk i przedstawicielka firmy OKNOPLAST Edyta Kurpiel-Placek. Zachętą dla artystów były nagrody, a w szczególności możliwość zaprezentowania swoich prac na specjalnie w tym celu zorganizowanej wystawie w przestrzeniach MOCAK-u.
Rozgłos inicjatywie przyniosły regularnie prowadzone przez organizatorów działania z zakresu media relations oraz kampania w mediach społecznościowych. Konkurs został objęty patronatem medialnym przez magazyn Architektura i Biznes. W jego promocję OKNOPLAST zaangażował również influencerkę Katarzynę Moczulską – twórczynię bloga Konik Kreatywny, która swoimi działaniami precyzyjnie dotarła do grupy docelowej, czyli artystów. OKNOPLAST zadbał także o komunikację na rynkach zagranicznych, na których funkcjonują oddziały firmy, a z których artyści mogli przesyłać projekty swoich prac. Na potrzeby komunikacji opracowano dedykowane konkursowi KV oraz kreacje marketingowe.
Efekty
Inicjatywa OKNOPLAST for ART była szeroko promowana i komentowana w środowisku artystycznym. Odnotowano blisko 6 tys. wejść na specjalnie w tym celu uruchomioną platformę konkursową art.oknoplast.com. Łączny zasięg informacji szacowany jest na 23 mln UU, z czego ponad 2 mln UU przypada na social media. W mediach tradycyjnych (www, druk i radio) ukazało się 80 publikacji, których AVE wyniosło ponad 322 tys. zł. Podcasty stworzone we współpracy z Konik Kreatywny i Pret-a-create zostały odsłuchane ponad 2300 razy. Dodatkowo na tablicach i słupach ogłoszeniowych w Krakowie pojawiły się plakaty informujące o wystawie. Opracowano również ulotki z informacją o wystawie w muzeum.
W efekcie szerokiej promocji, na konkurs nadesłano 211 prac z całej Europy, co przerosło oczekiwania organizatorów. Projekty spłynęły z Polski, Austrii, Cypru, Francji, Niemiec, Włoch, Szwecji, Norwegii. Wśród nich znalazł się również projekt artystki z Turcji, rezydującej w Wiedniu. Poziom zgłoszonych prac był bardzo wysoki i wyrównany, dlatego, poza trzema nagrodami głównymi Jury przyznało aż 7 wyróżnień. Zwycięzcy wykonali swoje projekty na oknach dostarczonych przez OKNOPLAST.
Zwycięskie prace zostały zaprezentowane na specjalnie w tym celu zorganizowanym wernisażu, w którym uczestniczyło ok. 300 osób i który był dla publiczności szansą, by poznać twórców i zobaczyć ich prace. Wydarzenie poprzedziła konferencja prasowa dla mediów. Wyróżnione prace można obejrzeć na wystawie w MOCAKU do 17 września.
Wystawa oraz działania komunikacyjne pozwoliły dotrzeć do nowych grup odbiorców związanych ze środowiskiem artystycznym oraz szeroko rozumianych odbiorców marki. Duży sukces pierwszej edycji konkursu zachęcił organizatorów do jego kontynuowania. Jeszcze w 2023 roku zostaną ogłoszone warunki kolejnego konkursu.
Materiały w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.