Logo

Marketing MIX

O reklamie zewnętrznej w Warszawie

15 października odbyła się pierwsza interdyscyplinarna dyskusja panelowa poświęcona reklamie zewnętrznej w Warszawie pod patronatem Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, w ramach programu towarzyszącego wystawie „Architektoniczne punkty odniesienia – Honorowa Nagroda SARP 1966-2006”. Cityboard Media, sponsor wystawy, zaprosiła do rozmowy architektów, przedstawicieli władz miasta, firm reklamy zewnętrznej i mediów oraz mieszkańców stolicy.

Spotkanie „Informacja wizualna i reklama w przestrzeni publicznej” rozpoczęła prezentacja Marty Bryły, przedstawiciela Cityboard Media, która pokazała rodzaje i funkcje reklamy zewnętrznej oraz różnicę między reklamą profesjonalną i nieprofesjonalną, a także opinie mieszkańców Warszawy o reklamie w ich mieście.
Moderatorzy spotkania – Adam Czyżewski, kurator wystawy oraz Robert Załupski, wydawca Outdoor Media, zwrócili uwagę, że reklama zewnętrzna w Warszawie jest niestety postrzegana i oceniana w sposób negatywny poprzez wielkoformatowe reklamy naścienne umieszczane na elewacjach budynków. Te niekorzystne opinie są przenoszone na cała reklamę zewnętrzną obecną w Warszawie. Problemem warszawskiego rynku są dziesiątki małych firm, które oferują do wynajęcia elewacje różnych budynków w przypadkowych rozmiarach, bez zachowania odpowiednich standardów.

Władze stolicy reprezentował Tomasz Gamdzyk, Naczelnik Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, który ocenił sytuację w mieście jako bardzo złą i wymagająca zdecydowanych działań. Szansą dla Warszawy jest jak najszybsze zakończenie rozmów przedstawicieli Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej z miastem i wypracowanie wspólnego planu działania oraz konsekwentne przestrzeganie zatwierdzonych reguł.

Konieczność określenia jasnego sposobu funkcjonowania reklamy w mieście potwierdził także architekt Maciej Miłobędzki który stwierdził, że już na etapie zatwierdzania planów miejscowych oraz projektowania budynków i ich otoczenia należy przewidzieć miejsce na reklamę systemową.
Architekci widzą w przestrzeni miast, które tworzą, miejsce na reklamę zewnętrzna, ale tę mądrą, w dobrym stylu, systemową, ale nie akceptują reklamy aroganckiej, wprowadzającej chaos.
W dyskusji pojawiło się także skrajne stanowisko Jakuba Wacławka – prezesa warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, który chce całkowicie pozbawić miasto reklam. Lech Kaczoń, wobec tak drastycznych propozycji, przedstawił stanowisko firm zrzeszonych w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, które dążą do konsensusu z miastem. Jedną z propozycji jest inwentaryzacja reklam w mieście oraz określenie zasad funkcjonowania reklam w Warszawie.
Tomasz Niziołek, Dyrektor Universal McCann dostrzegł siłę i potencjał tego medium. Zwrócił uwagę, na kulturotwórczą rolę reklamy zewnętrznej, która doskonale sprawdza się jako narzędzie w kampaniach społecznych i akcjach non-profit oraz w promocji miast i regionów.

Przykłady chaosu informacyjnego w Warszawie, wywołanego zbyt dużą liczbą reklam umieszczanych w sposób spontaniczny i często nielegalny, pokazał prof. Roman Duszek na zdjęciach z przejść podziemnych stolicy.
Michał Stan, Prezes Cityboard Media wykazał, że jest możliwa poprawa sytuacji w Warszawie nawet przy obecnym stanie prawnym, jednakże pod warunkiem, że przepisy będą przestrzegane i konsekwentnie egzekwowane.

Niestety czasem w relacjach firm reklamy zewnętrznej z władzami miasta brakuje dobrej woli, zrozumienia i zaufania. Takie inicjatywy jak dyskusja panelowa w siedzibie SARP-u z udziałem wszystkich zainteresowanych stron pod patronatem architektów może pomóc w osiągnięciu kompromisu w rozmowach z władzami Warszawy.

Poważnym zarzutem wobec firm reklamy zewnętrznej było przycinanie drzew i niszczenie zieleni miejskiej. Jest to proceder, wobec którego zdystansował się zarówno Michał Stan, prezes Cityboard Media, Piotr Parnowski, prezes AMS i Lech Kaczoń, prezes IGRZ. Racjonalna polityka nasadzeń drzew i krzewów może poprawić jakość i wygląd zieleni miejskiej w Warszawie.
Wśród wielu poruszanych w dyskusji kwestii pojawiała się tematyka pogodzenia w przestrzeni publicznej miasta dobra wspólnego – jakim jest ład architektoniczny miasta z interesem mieszkańców, właścicieli nieruchomości, firm reklamy zewnętrznej, firm reklamujących swoje usługi i towary. Reklamy mogą być integralnym elementem miasta, nadawać mu wielkomiejski charakter, ale nie jest to możliwe bez regulacji prawnych.

Więcej informacji na temat dyskusji w listopadowym wydaniu Outdoor Media.