Logo

Marketing MIX

Podsumowanie roku – AMS

Największe wydarzenie branżowe w 2007 roku?
Piotr Parnowski Prezes AMS: W mijającym roku trudno znaleźć jedno spektakularne wydarzenie, które w znaczący sposób wpłynęło na rozwój branży outdoorowej. Na pewno na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost wydatków na outdoor w pierwszych trzech kwartałach br. Warto wspomnieć o dynamicznym wzroście sektorów telekomunikacja, sprzedaż, motoryzacja, zdecydowanej aktywności sektorów mniej widocznych w roku ubiegłym, takich jak odzież/obuwie, finanse/marketing, higiena i pielęgnacja, wyposażenie domu i biura oraz silnym wejściu sektora budownictwo (dane o przychodach wg. IGRZ). Warty odnotowania jest też wzrost liczby kampanii wizerunkowych. To przekłada się na intensywne inwestycje operatorów w rozwój nośników z segmentów wyżej pozycjonowanych, mam tu na myśli głównie nośniki premium, superpremium i spectacular.

Najważniejsze wydarzenie mijającego roku w Państwa firmie?
Małgorzata Augustyniak Wiceprezes AMS: W mijającym roku postawiliśmy na rozwój narzędzia informatyczno-planerskiego AMS TOProfiler, które zostało wzbogacone o nową funkcjonalność – wczytywania przez klienta layoutu planowanej kampanii i sprawdzenia, jak konkretny plakat może prezentować się na ulicy. Powiększyliśmy też już istniejącą, ponad 100-tysięczną bazę Points of Interest (punktów w przestrzeni miejskiej, wokół których koncentruje się grupa celowa), wykorzystywanych przez AMS do planowania kampanii profilowanych o punkty dystrybucji bezpłatnej gazety Metro. Umożliwiło to prowadzenie działań wielokanałowych (multichannel communication): ulotka lub reklama w rozdawanych przez kolporterów egzemplarzach Metra może nawiązywać do kampanii outdoorowej realizowanej na nośnikach w pobliżu punktów dystrybucji gazety.
Koniec roku przyniósł natomiast rozstrzygnięcie wygranego przez AMS przetargu na obsługę powierzchni reklamowej w wagonach warszawskiego metra, m.in. tablic reklamowych znajdujących się nad siedzeniami pasażerów, reklam umieszczonych na podłogach i szybach wagonów oraz nowości, systemu monitorów LCD, które będą zainstalowane w wagonach do połowy 2008 roku.

Najciekawsza kampania outdoorowa?
PP: Najciekawsza kampania outdoorowa 2007 to bez wątpienia…kampania multiformatowa. Doskonale wychodzą naprzeciw wymogom dzisiejszej komunikacji. Potencjalny odbiorca reklamy w różny sposób i w różnym celu przemieszcza się po mieście, skupiając uwagę na różnych elementach. Użycie kilku typów nośnika w jednej, multiformatowej kampanii pozwala „czekać z przekazem na odbiorcę” w dogodnej dla niego sytuacji, gdy ma najlepszą sposobność na odbiór komunikatu. Dodatkowo, użycie kilku formatów wzmacnia wizualnie sam przekaz i umożliwia częstszy kontakt z nim. Myśląc o przykładach, przychodzą mi na myśl dwie kampanie. W marcu mieliśmy przyjemność realizować w AMS-ie kampanię Monnari. Była to multiformatowa kampania wizerunkowa z wykorzystaniem cityscrolli, czyli nośników z przewijanymi plakatami, frontlightów 50 i 100-metrowych oraz billboardów, które doskonale poszerzyły jej zasięg. Twarzą kampanii była Claudia Schiffer. Warto zwrócić uwagę na odwagę klienta w wykorzystaniu nośników i włączenie billboardów do kampanii stricte wizerunkowej. Opłaciło się, badania potwierdziły wysoką skuteczność kampanii.

Czego można Państwu życzyć w 2008 roku?
MA: Parafrazując hasło AMS-u, trzeba nam życzyć jeszcze więcej możliwości – przestrzeni do efektywnego działania i możliwości popularyzowania reklamy outdoorowej.