Logo

Marketing MIX

Większa skuteczność

O przyszłości rynku Digital Signage, świadomości technologicznej klientów i metodologii badań z prezesem zarządu firmy TRIAS S.A. Zbigniewem Klownowskim rozmawia Aleksandra Przybyła.

OUTDOOR MEDIA: Jakie branże – są obecnie głównie zainteresowane rozwiązaniami Digital Signage?
Zbigniew Klownowski: Naturalnymi klientami Digital Signage są firmy reklamowe indoor i outdoor. Duże zainteresowanie systemami DS można zauważyć wśród firm posiadających rozległą sieć placówek obsługujących konsumentów w całym kraju. Dotyczy to głównie branży finansowej
i telekomunikacyjnej.

OUTDOOR MEDIA: Do jakich zastosowań można polecić te rozwiązania?
Zbigniew Klownowski: Obecnie dominują trzy zastosowania, typowo reklamowe, wyłącznie informacyjne lub najczęściej mieszane. Sieci reklamowe uruchamiane są przez operatorów i przynoszą dochód ze sprzedaży czasu reklamowego. Informacyjne służą np. do edukacji pacjentów w przychodniach lub komunikowania z pracownikami firmy jednocześnie w kilku oddziałach na całym świecie. Zazwyczaj przekaz reklamowy miksowany jest z treściami społecznymi, prognozą pogody czy aktualnymi notowaniami giełdowymi. Zapewne rozwój przyniesie nowe pomysły na wykorzystanie tego nowego kanału komunikacji.

OUTDOOR MEDIA: Jaka jest świadomość technologiczna klientów, którzy zapytują o system Digital Signage oraz oczekiwania firm?
Zbigniew Klownowski: Wiele projektów jest opisywanych przez klientów na podstawie pobieżnej obserwacji dotychczasowych wdrożeń. Powstają wówczas zapytania o sieci Digital Signage będące repliką wdrożeń Digital Signage z 2007 roku. W tej tak dynamicznej branży już na etapie planowania należy kontaktować się z profesjonalnym dostawcą systemów DS. Klienci podczas takich rozmów zwracają uwagę nie tylko na prestiż i wizerunek swoich placówek, ale na skuteczność przekazu za pomocą sieci DS. Jak osiągnąć ten cel to kwestia nie tylko samego sprzętu czy oprogramowania, ale również odpowiednio przygotowanego materiału emitowanego na nośnikach. To również wiele możliwości wejścia w interakcję z końcowym użytkownikiem, odbiorcą przekazu. W branży mówimy „content is the king”.

OUTDOOR MEDIA: Na jakim jesteśmy etapie i w jakim kierunku Digital Signage będzie się rozwijać w Polsce?
Zbigniew Klownowski: Obecnie trwają intensywne przygotowania do realizacji dużych sieci. Projekty te są na bardzo różnym etapie i widać, że profesjonalne sieci DS dopiero raczkują w Polsce. Analizując wdrożenia sieci DS na świecie można powiedzieć, że w najbliższej przyszłości będą one bardziej różnorodne niż standardowe ekrany LCD zamieszone pod sufitem i będą zawierały elementy interaktywne.

OUTDOOR MEDIA: Jaka jest efektywność rozwiązań DS?
Zbigniew Klownowski: Przeprowadzane badania wskazują na kilku a nawet kilkunastokrotnie większą skuteczność przekazu wideo w stosunku do reklam statycznych np. drukowanych. Jednak jak każda nowa dziedzina nie wypracowała jeszcze standardów badań dlatego nie można ich porównywać bez znajomości sposobu ich przeprowadzenia. Pamiętamy od ilu lat outdoor pracuje nas standardem badań, myślę, że z sieciami Digital Signage zadanie jest jeszcze trudniejsze ze względu na różnorodność zastosowań i wykorzystywanych technologii.

OUTDOOR MEDIA: Jakimi metodami jest mierzona?
Zbigniew Klownowski: Dostępne badania dotyczące konkretnych sieci opisywane były np. w następujący sposób: „po zainstalowaniu ekranu plazmowego nad kasą i wyświetleniu reklamy, sprzedaż reklamowanego batona wzrosła o 40%. Badano też zauważalność reklam na ekranach diodowych i przepytani kierowcy wskazywali, że treść reklamowa na ekranie diodowym była zauważona siedmiokrotnie częściej niż w przypadku zlokalizowanego obok ekranu tradycyjnego outdooru. Jak wspomniałem, nie ma jeszcze standardu badań i pomysły na sprawdzenie skuteczności są różnorodne.