Logo

Marketing MIX

88% konsumentów zwraca uwagę na promocje

Wybierając produkt w sklepie 88% konsumentów zwraca uwagę na promocje, jednak większość badanych kupuje promowany produkt wyłącznie wtedy, gdy jest przekonana do danej marki (59%). Co trzeci respondent kupuje produkt z promocji bez względu na jego markę. Konsumenci najczęściej korzystają z promocji polegającej na obniżeniu ceny produktu lub usługi. Branża, której akcje promocyjne są najmniej popularne wśród klientów to branża finansowa – wynika z Monitora Promocji ARC Rynek i Opinia.

Najpopularniejszym źródłem informacji na temat promocji jest Internet. Wyjątek stanowi branża FMCG, w przypadku której największym powodzeniem cieszą się gazetki reklamowe/ promocyjne. Konsumenci chętnie korzystają z promocji – tylko 10% z nich przyznaje, że kupuje w sklepie sprawdzone produkty, bez względu na dostępne promocje.

Mimo dużej częstotliwości akcji promocyjnych, konsumenci deklarują, że nie są nimi znudzeni. Ponad połowa badanych wskazała, że wciąż są promocje, które ich pozytywnie zaskakują, a dzięki dużemu wyborowi zawsze mogą znaleźć promocję ciekawą dla siebie. 52% nie zgadza się ze stwierdzeniem, że promocji jest tak dużo że nie zwraca na nie uwagi.

Najczęstszymi typami promocji, z których korzystają konsumenci są: obniżki ceny produktu lub usługi (77%), większa ilość produktów/ usług za tą samą cenę (60%), degustacje lub testowanie produktów/ usług (50%).

„Z naszego badania wynika, że polskim konsumentom nie nudzą się promocje – wręcz przeciwnie – chętnie z nich korzystają i pozytywnie oceniają. Jednocześnie wyraźnie widoczny jest trend skłaniania się ku akcjom promocyjnym, które w jak najmniejszym stopniu angażują konsumenta, głównie dlatego, że konsumenci nie są chętni uczestniczeniu w promocjach wymagających od nich indywidualnego udziału” – mówi Grzegorz Sygnowski z ARC Rynek i Opinia – „Warto też zwrócić uwagę na fakt, że są branże, w których konsumenci stosunkowo rzadko i z większą ostrożnością korzystają z promocji – jak np. branża finansowa. Prawie 1/3 badanych stwierdziła, że przy wyborze usług finansowych nie kieruje się promocjami – w przypadku branży spożywczej ten odsetek był równy 2%” – dodaje Grzegorz Sygnowski.