Trade marketing Siła etykiet: wywiad z Prezesem Zarządu Etykiety.pl – Anitą Czarniecką

Siła etykiet: wywiad z Prezesem Zarządu Etykiety.pl – Anitą Czarniecką

22
0

Z Prezesem Zarządu Etykiety.pl Etigraf Tomaszów Mazowiecki Sp. z o.o – Anitą Czarniecką rozmawiamy o rozwijaniu rodzinnej firmy w duże przedsiębiorstwo, rebrandingu i strategiach marketingowych w branży etykiet.

OOH magazine: Jak wyglądały początki firmy, która w tym roku obchodzi 13 lecie działalności oraz jej dalszy rozwój?

Anita Czarniecka: Nasza firma została początkowo założona jako niewielkie przedsiębiorstwo rodzinne, którego działalność ograniczała się do druku prostych, białych etykiet samoprzylepnych oraz sprzedaży taśm termotransferowych dla dość ograniczonej liczby klientów. W miarę rozwoju polskiego rynku opakowań, zmieniało się zapotrzebowanie klientów na coraz bardziej zaawansowane technologicznie etykiety. Dostrzegając ogromny wpływ, jaki wygląd produktu wywiera na sprzedaż (badania mówią, że ponad 70% konsumentów dokonuje decyzji zakupowej przy półce), producenci zaczęli odchodzić od ich prostego znakowania poprzez białą etykietę na rzecz kolorowych i mocno przetworzonych. Wpłynęło to na decyzję firmy o inwestycji w rozwój i zakup pierwszej maszyny do druku kolorowego metodą flekso, co w rezultacie mocno rozszerzyło portfolio naszych klientów.

Wychodząc dalej naprzeciw nowym potrzebom dynamicznego rynku, rozszerzyliśmy w tym roku nasz park maszynowy o jedną z najnowocześniejszych fleksograficznych maszyn drukarskich Mark Andy Performance Series P5, którą posiadamy jako jedna z nielicznych drukarni w Polsce.  Dzięki temu,  jesteśmy obecnie w stanie zaoferować klientom wszelkiego rodzaju najnowocześniejsze pod względem technologii druku etykiety z najwyższej jakości materiałów, które spełniają najbardziej indywidualne wymagania. Inwestycje te były możliwe dzięki pozyskaniu dotacji unijnych, które zostały przeznaczone przede wszystkim na park maszynowy i rozszerzenie naszych możliwości technologicznych w zakresie druku wysoko przetworzonych etykiet, ale także w rozszerzenie kompetencji naszych pracowników i wprowadzenie usług projektowania graficznego oraz doradztwa na każdym etapie kreacji i produkcji etykiety.

Obserwując projekty graficzne etykiet, jakie otrzymywaliśmy do druku, stwierdziliśmy, że bardzo często pozostawiają one wiele do życzenia pod względem jakości i atrakcyjności graficznej oraz brandingu, ponieważ wielu, szczególnie mniejszych producentów, nie ma doświadczenia ani know-how w tym zakresie. Dlatego też rozpoczęliśmy współpracę z doświadczonymi w zakresie brandingu artystami-grafikami oraz specjalistami w zakresie komunikacji marketingowej. Tym samym, ułatwiamy naszym klientom tworzenie „pod jednym dachem” projektów etykiet, które będą miały większą siłę sprzedażową i będą budowały bardziej konkurencyjną  pozycję ich marek. Myślę, że tego typu kompleksowość usług stanowi dość istotną przewagę konkurencyjną naszej firmy na rynku.

Państwa firma podjęła decyzję o zmianie wizerunku, jakie były jej powody i jak ocenia ją Pani z perspektywy czasu?

Nowa wizja firmy wymagała nowego podejścia do wizerunku naszej własnej marki, który wymagał unowocześnienia, uspójnienia i wyróżniającej grafiki. Poprzez współpracę z profesjonalistami w zakresie strategii i kreacji marki, takimi jak firma doradztwa marketingowego A&N Brand Innovation oraz Kreacja Pro Andrzeja Pągowskiego, została stworzona koncepcja marki firmy oraz stworzone nowe logo wraz z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej marki, a także nowa strona internetowa i materiały promocyjne, w tym nasza pierwsza, profesjonalna reklama do prasy branżowej. Poprzez zmianę wizerunku chcieliśmy oddać główne atuty naszej firmy: ogromne doświadczenie, które firma zdobyła przez 13 lat swojej działalności oraz nowoczesne podejście do aktualnych problemów rynkowych, z którymi borykają się nasi klienci. Nasze nowe logo oddaje symbolicznie specyfikę kategorii usług, w jakich działamy, a jednocześnie pozytywną zmianę, jaką przechodzi nasza firma i jaką oferujemy naszym klientom w zakresie budowania wizerunku ich marek. Tym samym chcemy zakomunikować, że wnosimy pozytywną zmianę do myślenia klientów o ich własnych markach i sposobie ich prezentacji na półce poprzez etykietę. Nasze myślenie opiera się na założeniach strategicznych oraz komunikacyjnych, jakie etykieta ma spełnić w budowaniu marki, wyróżnieniu jej spośród konkurencji i wzrostowi sprzedaży.

Dziś widzimy już wymierne rezultaty wynikające z przeprowadzonego przez nas rebrandigu oraz zmiany podejścia do współpracy z klientami, którzy doceniają kompleksowość naszych usług i chętnie z nich korzystają.

Jak wygląda podejście do marketingu w branży etykiet?

W naszej branży działania marketingowe koncentrują się przeważnie na B2B, czyli bezpośrednim kontakcie z potencjalnymi klientami, producentami  działającymi w różnych sektorach rynku oraz na udziale w wydarzeniach branżowych, takich jak targi. Istotną rolę odgrywa posiadanie interesującej, dobrze funkcjonującej strony internetowej, dostarczającej najważniejszych informacji o firmie i jej możliwościach oraz budującej jej wizerunek. Z naszych obserwacji jednak wynika, że niewiele firm decyduje się na konsekwentną reklamę.
Tymczasem konkurencja staje się coraz większa, ponieważ druk etykiet i opakowań jest obecnie najlepiej rozwijającym się segmentem poligrafii w Polsce i część drukarni  specjalizujących się do tej pory w innych asortymentach, przestawia się na druk etykiet i opakowań giętkich.  Doprowadza to często do sytuacji nieuczciwej walki cenowej pomiędzy drukarniami , aby tylko zdobyć klienta i coraz mniejszej opłacalności produkcji. Jednocześnie wytwarza się trend do inwestowania przez drukarnie w nowe, innowacyjne technologie druku etykiet. Coraz trudniej będzie znaleźć istotny wyróżnik i zdobyć przewagę konkurencyjną, którą oczywiście nie może być głównie cena.

Plany marketingowe na najbliższe lata?

Mamy zamiar kontynuować naszą misję, którą jest dostarczanie etykiet, wspierających realizacje planów sprzedażowych naszych klientów i budujących prawdziwą wartość dla konsumentów. Chcemy mocno promować nasze podejście do etykiety, jako nie tylko zwykłego nośnika informacji, ale podstawowego w dzisiejszych czasach sposobu komunikacji z klientem końcowym. Zamierzamy również powiększać sukcesywnie z roku na rok, zarówno liczbę klientów z określonych, rozwijających się sektorów rynku, poprzez oferowanie im wartości dodanej, jaką jest  dobra grafika, ciekawe, zaawansowane i innowacyjne technologie druku etykiet i profesjonalne doradztwo oraz zwiększać wielkość zamówień.
Planujemy także zwiększyć swój udział w wydarzeniach branżowych, takich jak targi, organizować własne seminaria i szkolenia dla klientów oraz częściej oddawać głos w prasie branżowej poprzez publikacje i wypowiedzi na temat istotnych dla branży zagadnień.  Poza tym, myślimy coraz częściej o ekspansji na sąsiednie rynki, jako naturalnym etapie rozwoju.

Na zdjęciu: od prawej: Iwona Studzińska – Kierwonik Rozwoju Etigraf Etykiety.pl, Anita Czarniecka, Marian Metryka, Bartosz Kiełbowicz – Etigraf Etykiety.pl, Przemysław Polkowski – DigiPrint.

Rozmawiała Katarzyna Lipska