Logo

Marketing MIX

Jak wykreować markę miasta czy regionu?

Świadomość potrzeby promocji regionów wśród samorządowców rośnie. Świadczy o tym coraz częstsze korzystanie przez nich ze wsparcia ekspertów oraz popularność dedykowanych im wydarzeń, takich jak Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach. Tegoroczna odsłona spotkania, która zakończyła się w miniony piątek, zgromadziła przeszło 180 uczestników. Wśród gości znaleźli się także przedstawiciele uczelni, firm i agencji marketingowych oraz mediów.

Pierwszy dzień Kongresu obfitował w wiele praktycznych wykładów i dyskusji podczas debaty. Bohdan Pawłowicz, Członek Rady Nadzorczej IAA, Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce oraz sędzia KER Komisji Etyki Reklamy wspomniał, że w relacjach pomiędzy klientem, czyli samorządem a współpracującą agencją często brakuje zaufania, co może obniżać rezultaty prowadzonych działań. Ponadto stwierdził, że obecnie zbyt wiele czasu pochłaniają prace nad rozbudowanymi strategiami promocji, podczas gdy, do wykreowania marki wystarczy coś intrygującego, co przyciąga uwagę otoczenia i mediów.

Paweł Trochimiuk, Prezes Zarządu Partner of Promotion, wskazał na konieczność prowadzenia konsekwentnych i rozłożonych w czasie działań komunikacyjnych. Zaznaczył, że istotna jest stała obecność w świadomości wyborców, a aktywność tylko przed kampanią nie jest wystarczająca. Pierwszy dzień Kongresu zamknęła debata dotycząca reklamy w przestrzeni miejskiej. Jej uczestnicy zgodnie stwierdzili, że nieprzemyślane lokowanie plakatów obniża estetykę polskich miast. Podkreślili, że to społeczeństwo niejako dało przyzwolenie na spontaniczne umieszczanie billboardów. Jednym z pomysłów, jakie padły podczas dyskusji, było opodatkowanie reklamy i przeznaczenie pozyskanych środków na odrestaurowanie zniszczonych budynków.

Drugiego dnia zaproszono uczestników na warsztaty zorientowane na przekazywanie praktycznych umiejętności. Celem jednego z nich było uwrażliwienie uczestników na to, że marka miejsca to nie tylko wizerunek zewnętrzny i jego atrybuty wizualne, takie jak nazwa, logo, kolorystyka, ale również elementy muzyczne. Podczas warsztatu Krzysztof Nepelski, Pełnomocnik ds. Relacji Instytucjonalnych, Grupa RMF pokazywał, jak niektóre polskie regiony kojarzone są z muzyką. Podzieleni na grupy uczestnicy Kongresu mieli także okazję wziąć udział w zajęciach poświęconych komunikacji w kryzysie. Poprowadził je Bohdan Pawłowicz, który podkreślił, że szczególnie w dzisiejszych czasach wiedza i umiejętności dotyczące zarządzania kryzowego stają się niezbędne. Coraz więcej samorządów dostrzega potrzebę nabywania tych kompetencji, ponieważ mają świadomość, że ich brak może w sposób dramatyczny wpłynąć na wizerunek. Mimo to, sytuacje unikania kontaktu z mediami oraz milczenia ze strony przedstawicieli samorządów nadal nie należą do rzadkości.

Głównymi partnerami wydarzenia byli: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Urząd Miasta Rzeszowa, Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka, a organizatorem technicznym firma Exacto Sp. z o.o.

Więcej informacji na stronie Kongresu.