Logo

Event MIX

Stawiamy na jakość i partnerstwo – Żaneta Berus

O ewolucji EXPO XXI Warszawa, roli obiektu na eventowej mapie stolicy oraz najważniejszych wyzwaniach, stojących przed polskim przemysłem spotkań rozmawiamy z Żanetą Berus, Prezes EXPO XXI Warszawa i tegoroczną laureatką dwóch prestiżowych nagród branżowych – „Osobowość Roku 2014” i „Businesswoman Roku 2014”.

W 2015 rok EXPO XXI Warszawa weszło z nową strategią wizerunkową i sprzedażową. Jak ocenia Pani miejsce EXPO XXI wśród obiektów eventowych?
Żaneta Berus:
EXPO XXI Warszawa jest obecnie największym i jednym z najbardziej znanych obiektów wzniesionych w stolicy na potrzeby przemysłu spotkań. Nie korzystamy z pomocy ze strony miasta, ale sami jesteśmy ważnym ogniwem wspierającym jego budżet i rozwój. Rocznie gościmy bowiem ponad 200 różnego rodzaju wydarzeń, które odwiedza około miliona uczestników. Według wyliczeń niezależnych specjalistów ze Szkoły Głównej Handlowej, każdego roku EXPO XXI przynosi Warszawie ponad 70 milionów EURO – zarówno ze swojej działalności, jak i środków, które zostawiają w stolicy goście obiektu. Obszar, w którym na ten moment zajmujemy pozycję lidera, to zdecydowanie wydarzenia zagraniczne. Obecnie w EXPO XXI Warszawa odbywa się ich więcej, niż we wszystkich obiektach w kraju razem wziętych. Tylko w ostatnim roku mieliśmy przyjemność gościć m.in. konferencję światłowodową FTTH, targi energii odnawialnej RENEXPO, targi ISSA Interclean i zagraniczne targi wędkarskie EFTTEX. Myślę, że w kwestii ilości gości konkurujemy z obiektem targowym w Poznaniu, w przypadku imprez targowych zajmujemy zaś trzecią pozycję, po Poznaniu i Kielcach. Co roku w EXPO XXI Warszawa odbywa się około 40 dużych, kilkudniowych targów i konferencji, mniej więcej 20% z nich to imprezy międzynarodowe, kolejne 30% to wydarzenia organizowane lokalnie, ale z udziałem zagranicznych wystawców i gości. Warto tutaj przypomnieć choćby Gas Show, Wystawę Zieleń to życie, Festiwal Marketingu, Druku & Opakowań, Konferencję HPCI czy Targi Reklamy i Poligrafii Rema Days. 

W listopadzie 2014 roku oficjalnie ogłosiliśmy rebranding obiektu, który otrzymał nowe logo, nazwę marketingową i komunikację wizualną. Za nowym wizerunkiem stoi oczywiście cała strategia zmiany pozycjonowania EXPO XXI, na nowo odkrycie jego potencjału jako nowoczesnego obiektu wielofunkcyjnego, w którym można z powodzeniem zorganizować każdą imprezę od kongresu, poprzez galę, koncerty i pokazy mody, do imprez sportowych włącznie. W związku z nową strategią komunikacyjną szczególnie ważne były dla nas wszelkie wydarzenia o charakterze lifestylowym i biznesowym, które przełożyły się na zmianę postrzegania obiektu jako wyłącznie targowego i docenienie go także przez branżę eventową. Mamy już w tym obszarze znaczące sukcesy. W ostatnich miesiącach mogliśmy się pochwalić m.in. nawiązaniem współpracy z duetem Bohoboco, który zorganizował u nas dwa ostatnie pokazy, imprezą Desperados Endless Night Party, Galą Ekstraklasy czy spektakularnymi finałami Mistrzostw Świata w grze World of Tanks. Organizator tego wydarzenia, firma Wargaming.net tak bardzo doceniła naszą współpracę i możliwości techniczne EXPO XXI, że na jesieni wraca do nas z kolejnym eventem związanym z grami komputerowymi.

Czym EXPO XXI Warszawa wyróżnia się na tle branży?
Przede wszystkim EXPO XXI Warszawa nie jest organizatorem wydarzeń specjalnych, tylko ich gospodarzem. Nie zajmujemy się prowadzeniem imprez, natomiast udostępniamy klientom nowoczesną powierzchnię i infrastrukturę oraz wspieramy zarówno na etapie przygotowań, jak i w trakcie wydarzenia. Taki model biznesowy został przyjęty absolutnie świadomie i jest wynikiem obserwacji zmian, jakie zachodzą w przemyśle spotkań nie tylko w Polsce, ale także na świecie. Dzięki takiemu podejściu jesteśmy dla naszych klientów partnerem i doradcą, ale nie konkurujemy między sobą. W Polsce niewiele mówi się jeszcze o tym problemie, ale za granicą taka transparentność biznesowa jest postrzegana jako bardzo istotny atut przy wyborze lokalizacji na targi czy kongresy.
Druga sprawa, to nasze zaangażowanie w rozwój polskiego przemysłu spotkań. EXPO XXI jest od wielu lat członkiem międzynarodowych i lokalnych organizacji branżowych, m.in. UFI, ICCA, Polskiej Izby Przemysłu Targowego, Warszawskiej Organizacji Turystycznej czy Stowarzyszenia Branży Eventowej. Wszystkie te organizacje przyjmując nowych członków weryfikują standardy jakości i poziom obsługi, świadczone przez firmę. Dla nas działalność w takich organizacjach jest elementem strategii komunikacyjnej obiektu. EXPO XXI, jako jeden z liderów na warszawskim rynku i obiekt goszczący wiele prestiżowych, międzynarodowych wydarzeń, ma potencjał, doświadczenie, ale w pewnym sensie też obowiązek edukować oraz pokazywać pozytywne wzorce działań z ramach branży MICE. Dlatego aktywnie angażujemy się w wydarzenia branżowe, osobiście biorę udział jako ekspert w licznych w panelach, seminariach i spotkaniach związanych z rozwojem przemysłu spotkań w Polsce.

Takie same wysokie standardy, jakim hołdujemy w relacjach z klientami, wdrażamy także wewnątrz obiektu, w sposobie pracy, relacjach z pracownikami i kontaktach z instytucjami zewnętrznymi. Zawsze chętnie deklarujemy swoją pomoc dla instytucji miejskich przy organizacji lokalnych spotkań i projektów dla mieszkańców, takich jak lato w mieście, wystawy, konferencje. Od 2004 roku obiekt jest członkiem fundacji FCSR, która wspiera 15 szkół na Pomorzu Zachodnim, organizując ponad 60 000 ciepłych posiłków miesięcznie, naukę języka angielskiego, wyjazdy wakacyjne i stypendia naukowe. W zeszłym roku po raz pierwszy wsparliśmy także świąteczną Szlachetną Paczkę, udostępniając powierzchnię Hali nr 3 pod magazyn i centrum medialne charytatywnego projektu.

Jakie interesujące trendy, zjawiska lub kierunki rozwoju wskazałaby Pani obecnie w przypadku branży eventowej?
W ostatni czasie zarówno wskaźniki ekonomiczne – umacniająca się gospodarka czy rosnące PKB, jak i widoczne ożywienie w wielu branżach pozwalają z optymizmem patrzeć na rozwój przemysłu spotkań w Polsce. Po okresie ostrożnej, zachowawczej polityki organizatorów, wiele branż na nowo inwestuje w duże imprezy targowe czy kongresowe. Wśród nich warto wymienić choćby automatykę (AUTOMATICON), telekomunikację (Konferencja FTTH), sadownictwo (targi FruitPro oraz Targi Sadownictwa i Warzywnictwa), instalacje gazowe (Gas Show), branżę spożywczą (Worldfood), a z uwagi na ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych, także branżę związaną z utrzymaniem czystości (targi ISSA Interclean). Ciekawym trendem jest także pojawianie się nowych tematów, które odzwierciedlają zmiany społeczne i gospodarcze, a najlepszym przykładem jest rozwój targów kosmetycznych i fitnessowych. Przy czynnikach pozytywnie stymulujących rozwój branży warto także wymienić rosnące zaangażowanie władz miast i organizacji turystycznych, które zaczynają dostrzegać olbrzymi potencjał przemysłu spotkań dla budżetu i promocji Polski, jako destynacji turystycznej.

Z drugiej strony rozczarowaniem jest nadal bardzo duże rozproszenie branży targowej, które także negatywnie przekłada się na współpracę z zagranicznymi kontrahentami. Obserwujemy tendencję do organizowania wielu małych wydarzeń w różnych miastach, zamiast projektów polegających na współdziałaniu w celu przyciągnięcia do Polski naprawdę dużych wydarzeń o międzynarodowym charakterze. Taka sytuacja potęguje nieuczciwą konkurencję bazującą wyłącznie na kryterium ceny, a w konsekwencji niższe nakłady na imprezy i obniżanie jakości usług. Jest to tym bardziej przykre, że rynek obiektów eventowych w Polsce nie jest jeszcze nasycony, nadal jest na nim miejsce zarówno dla dotychczasowych graczy, jak i nowych przedsięwzięć, szczególnie o charakterze kongresowym. To jest obszar, który od strony zaplecza, jest obecnie najsłabiej rozwinięty. Myślę, że w przeciągu najbliższych lat wiele istniejących już obiektów przejdzie modernizację, zmierzającą m.in. do uzupełnienia ich o funkcję kongresową.

A jakie są plany EXPO XXI Warszawa na najbliższy rok?
Jak na jednego z głównych graczy rynkowych przystało, z pewnością nie damy o sobie zapomnieć. Jesteśmy największym obiektem wielofunkcyjnym w Warszawie, lubianym przez klientów i najczęściej wybieranym przez klientów zagranicznych. To zobowiązuje. Przede wszystkim rozwijamy obszar związany z organizacją eventów i pracujemy nad pozyskaniem dla Warszawy kolejnych ciekawych wydarzeń międzynarodowych. Jesteśmy także aktywnym uczestnikiem dyskusji dotyczącej utworzenia w stolicy centrum kongresowego. Na ten moment przygotowaliśmy propozycję polegającą na wybudowaniu i oddaniu obiektu kongresowo-konferencyjnego w zarząd EXPO XXI Warszawa w oparciu o formułę partnerstwa publiczno-prywatnego. Pomysł inspirowany jest obserwacjami sprawdzonych wzorców zachodnich. W Londynie, Paryżu czy Barcelonie obiekty konferencyjne są własnością miast, ale na operatorów wybierane są prywatne firmy, które mają już doświadczenie w zarządzaniu takimi inwestycjami. Wspólne przedsięwzięcie byłoby nie tylko atrakcyjnym rozwiązaniem dla obydwu stron – tak finansowym, jak i wizerunkowym, ale też dobrym wzorem do naśladowania dla innych polskich miast, pokazującym zaangażowanie Warszawy we współpracę z prywatnym biznesem. W zależności od przyjętego scenariusza i lokalizacji jesteśmy skłonni przejąć na siebie zadanie stworzenia projektu inwestycji, pomocy w zgromadzeniu potrzebnych środków, poprowadzenia budowy obiektu, a po jej zakończeniu także jego promocji i zarządzania. Tym samym miasto zyska solidnego, godnego zaufania i doświadczonego partnera, a po zakończeniu budowy także prestiżową lokalizację kongresową, będącą ciekawą wizytówką Warszawy.
Rozmawiał Robert Załupski

 

Żaneta Berus – Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający EXPO XXI Warszawa, Członek Zarządu Sapphire Group Poland.
Jest związana z EXPO XXI Warszawa od 15 lat. W 2006 roku objęła stanowisko Dyrektora Zarządzającego, które od 2010 roku łączy z funkcją Prezesa Zarządu. W maju 2015 roku dołączyła także do Zarządu spółki Sapphire Group Poland. Doświadczenie zawodowe zdobywała od wczesnych lat 90., na początku pracując w Biurze Promocji Zagranicznej Krajowej Izby Gospodarczej. W latach 1996-2000 piastowała prestiżowe stanowisko Konsula Handlowego w Konsulacie Generalnym RP w Chicago. Za swoje działania na rzecz samorządu i zasługi dla promocji Polski, otrzymała w październiku 2013 roku Srebrny Krzyż Zasługi. Także branża eventowa doceniła jej zaangażowanie – w 2012 roku uhonorowana została nagrodą MP Power Awards jako menedżer obiektu, do której w 2015 roku dołączyła także tytuł „Osobowość Roku 2014” branży MICE oraz nagrodę „Businesswoman Roku 2014”.