Logo

Event MIX

Ile wart jest przemysł spotkań w Polsce? Badanie wartości ekonomicznej rynku MICE | Krzysztof Celuch

Jakie korzyści ekonomiczne wynikają z organizacji wydarzeń, zarówno dla ich organizatorów, jak i dla gospodarki? Jaka jest wartość rynku? Ruszył projekt Poland Meetings Impact – pierwsze w Polsce, a siódme na świecie badanie, którego celem jest oszacowanie wartości ekonomicznej przemysłu spotkań. O szczegółach opowiada dr Krzysztof Celuch, kierownik projektu Poland Meetings Impact, kierownik Poland Convention Bureau POT.

Jakie jest główne założenie i cel badania?
Krzysztof Celuch: Badanie a następnie raport Poland Meetings Impact ma zaprezentować wartość ekonomiczną wynikającą z organizacji konferencji, kongresów, spotkań biznesowych, wydarzeń korporacyjnych, targów czy mega eventów w Polsce. Założeniem autorów projektu jest oszacowanie, ile wart jest nieopisany i niezbadany dotąd pod kątem ekonomicznym sektor oraz jaki jest jego wpływ na gospodarkę.

Dlaczego warto podjąć takie wyzwanie?
Z pewnością przemysł spotkań w Polsce jest niedocenionym sektorem, a wynika to głównie z niewiedzy, jak ważną i perspektywiczną jest dziedziną. Po drugie branża ta bardzo mocno się rozwinęła, coraz większe są inwestycje w infrastrukturę oraz efekty tych inwestycji, organizatorzy wydarzeń prezentują poziom doceniany na międzynarodowym rynku, pozycja wydarzenia, jako narzędzia biznesowego także jest coraz silniejsza. Na kilku świadomych swojej wartości i rozwiniętych rynkach zbadano ekonomiczny wpływ organizacji spotkań. Patrząc na te doświadczenia, jesteśmy pewni, że podjęcie się takiego zadania, to ważny krok dla rozwoju branży.

Kto stoi za badaniem? Kto je realizował?
Zespół Poland Meetings Impact tworzą oprócz kierownika projektu Krzysztofa Celucha (Poland Convention Bureau POT), prof. Ewa Dziedzic (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), prof. Jadwiga Berbeka (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie) oraz Magdalena Kondas (Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji w Warszawie, MeetingPlanner.pl). Partnerem technologicznym badania jest firma Z-Factor. Założeniem inicjatorów projektu było połączenie w zespole reprezentantów środowiska naukowego i branżowego. Poland Meetings Impact prowadzony jest pod auspicjami MPI Foundation, Polskiej Organizacji Turystycznej oraz MPI Poland.

[galeria=”1″]

Wiemy, że badanie to złożony proces. Składa się wielu etapów i przygotowań. Jakie są elementy składowe Waszego raportu?
Zgadza się. W przygotowania włożyliśmy ogrom czasu. Wszystko po to, by badanie było jak najbardziej wiarygodne. Opracowanie zakłada analizę wydatków uczestników wydarzeń (pierwsza faza projektu), struktury budżetów organizatorów spotkań (druga faza) oraz obiektów (trzecia faza). Raport zakłada także analizę oraz prezentację statystyk dotyczących organizacji spotkań w Polsce z podziałem na regiony. Dlatego można śmiało powiedzieć, że jest to kompleksowa analiza rynku.

Kto wziął udział w badaniu?
W badaniach biorą udział organizatorzy oraz przedstawiciele obiektów. Wśród organizatorów wyróżniono siedem grup: agencje eventowe, agencje incentive travel, organizatorzy kongresów i konferencji, organizatorzy targów, klienci reprezentujący korporacje, stowarzyszenia oraz instytucje publiczne. Obiekty, jakie zostaną poddane badaniu, to centra wystawiennicze i kongresowe (wybudowane w konkretnym celu), hotele trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowe z zapleczem konferencyjnym o powierzchni poniżej 10 tys. mkw., obiekty kultury, zamki, pałace i dworki, sale konferencyjne w biurowcach, restauracje posiadające sale konferencyjne oraz szkoły wyższe posiadające takie sale, stadiony sportowe i hale widowiskowo sportowe oraz atrakcje turystyczne z obiektami, które można wykorzystać w celach konferencyjnych i eventowych.

W jaki sposób przeprowadzacie badanie i kiedy ujrzy ono światło dzienne?
Ankiety opracowane odrębnie dla każdej fazy projektu, w konsultacji z przedstawicielami branży, zostały rozesłane do respondentów wybranych metodą losową lub pełną, w zależności od liczebności grup. Planowana premiera raportu będzie miała miejsce w pierwszym kwartale 2017 roku.
Rozmawiała Paulina Pięta

 

Krzysztof Celuch – absolwent AWF, doktor nauk humanistycznych UW. Prorektor w SGTiR. Członek rady wydawniczej czasopisma Problemy turystyki i rekreacji. Wykładowca studium Event Management SBE na UW, profesor wizytujący i kierownik projektów badawczych w San Diego State University. Kierownik Poland Convention Bureau POT. Autor raportu Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce. Założyciel i pierwszy prezes MPI POLAND, członek rady dyrektorów MPI. Przewodniczący kapituły Osobowość Roku MICE Poland, juror MP POWER AWARD oraz Crystal Awards. Wyróżniony jako jedna z 30 osób poniżej 30 roku życia wywierająca największy wpływ na globalną społeczność spotkań. Otrzymał MPI RISE AWARD Young Professional Achievement, Pacesetter Award for Young Professionals by Convention Industry Council, DMAI 30 under 30.

 

Krzysztof Celuch jest prelegentem Konferencji Event Mix podczas której będzie miał premierę Katalog OOH event!.
Bezpłatna rejestracja na FestiwalMarketingu.pl TUTAJ