Event MIX Podsumowanie roku – RYNEK MICE 2016

Podsumowanie roku – RYNEK MICE 2016

85
0

W najnowszym wydaniu OOH event! specjaliści z branży podsumowują miniony rok. 

Rafał Mrzygocki, Dyrektor Zarządzający, Aram

Rosnąca ilość projektów zagranicznych w tym także tych zrealizowanych w USA, strategiczny alians z największą na świecie firmą zajmującą się produkcją techniczną wydarzeń: PRG (Production Resourse Group) oraz konsekwentne rozwijanie modelu współpracy „od projektu do efektu”, to wszystko możemy zaliczyć do bardzo pozytywnych i dużych zmian jakie zaszły w grupie ARAM w 2016 roku. Naszym celem było oferowanie profesjonalnych usług bez względu na lokalizację i to się nam udało. Myślę, że nie ma w Polsce drugiej, firmy która posiada takie zaplecze zaufanych partnerów niemal w każdej części świata i jest zdolna sprawnie działać na rynkach innych niż Polski. Musimy pamiętać, że do USA nie wywieziemy własnego sprzętu, to doskonałe relacje z zaprzyjaźnionymi firmami zajmującymi się produkcją eventów na świecie pozwalają naszym klientom być spokojnym o to, że ich wydarzenie będzie zrealizowane bezproblemowo czy to będzie Warszawa, Nowy Jork czy Moskwa.

Żaneta Berus, Prezes Zarządu EXPO XXI Warszawa

2016 rok to okres wzrostów i debiutów. Innowacyjne technologie widoczne były na kilku zupełnie nowych imprezach: Targi Druku 3D, Net Developers Days, Mobility Days czy eHandel. Targi to zwierciadło gospodarki i reagują natychmiast na rynek i jego potrzeby. Oprócz nowości zauważalny był wzrost już istniejących imprez związanych z marketingiem – FestiwalMarketingu.pl, nieruchomościami – Shopping Center Forum czy grami komputerowymi – Warsaw Games Week zanotowało kolejny rekord frekwencji (ponad 24 tysiące zwiedzających). Rozrosły się również niebywale targi FIWE poświęcone fitnessowi – to również odpowiada istniejącym trendom na rynku. Branża MICE byłaby niepełna bez imprez specjalnych i tych również w EXPO XXI Warszawa nie brakowało. Wspomnieć należy chociażby o Premierze Volvo S90, pokazie mody 4F czy pokazie iluzjonistycznym, który zgromadził setki fanów tej formy spędzania czasu. EXPO XXI to także tradycyjne już miejsce dla samej branży: w lutym gościliśmy największą galę Osobowość Roku MICE Poland, a w październiku kolejną udaną konferencję Event Biznes oraz towarzyszącą FestiwalowiMarketingu.pl konferencję Event Mix.

Dominika Jarczok, Event Manager, Colors of Design

Życie branży eventowej tętni określonym rytmem. Z punktu widzenia Colors of Design – Wypożyczalni Mebli Eventowych, każdy miesiąc rządzi się swoimi prawami. Jedyne co je łączy, to niezmienne poszukiwanie nowości i wysokiej jakości. Rok 2016 jest dla nas niezaprzeczalnym sukcesem. W każdym roku bijemy rekordy w wysokości zleceń oraz ich ilości. Pozyskaliśmy nowych klientów, jednocześnie tworząc spektakularne imprezy, którymi stale się opiekujemy. Przyszły rok nie będzie wyjątkiem pod tym względem. Obserwując rynki zagraniczne i rodzime, można wnioskować, że ta branża ma jeden cel – progres. Jako łącznik pomiędzy lokalizacjami, agencjami, atrakcjami i klientem indywidualnym, jestem pewna, że cały sektor jest ukierunkowany na dynamiczny rozwój. A my nie spoczniemy na laurach w dalszych poszukiwaniach.

Adriana Piekarska, CEO Exclusive Event

Z perspektywy Exclusive Event kończymy rok 2016 na mocnej fali wznoszącej. Rynek rozwija się bardzo prężnie, a obawy o wstrzymywanie budżetów przez klientów okazały się zupełnie nieuzasadnione. Nasi klienci zaczęli sobie zdawać sprawę, że w dłuższym okresie czasu wstrzymywanie takich działań nie przysparza żadnych korzyści, a wręcz może się negatywnie odbijać na wizerunku firmy, czy wydajności zespołów w przypadku imprez integracyjnych. W mijającym roku zauważyliśmy coraz większą potrzebę budowania społeczności wokół eventu i komunikacji. Wydarzenie nie kończy się po 1 lub 3 dniach po jego zakończeniu, a dzięki stosowanym narzędziom goście integrują się ze sobą długo po jego zakończeniu. Nawiązując współpracę lub wymieniając się kontaktami budują wokół eventu społeczność. Stąd też rozwój mobile w eventach – aplikacje mobilne czy dedykowane landing page dla wydarzenia – to będzie duży trend w 2017 roku. W związku z coraz bardziej profesjonalnym, a co za tym idzie skutecznym wykorzystaniem eventów jako narzędzia zarówno marketingowego, jak i HR-owego, 2017 rok powinien być dobrym rokiem dla branży, z większą liczbą dużych, wysokobudżetowych wydarzeń.

Radosław Dudziński, Dyrektor Lubelskiego Centrum Konferencyjnego w Lublinie

Rok 2016 był okresem szczególnie dynamicznego rozwoju branży spotkań w regionie. Otwarcie na początku roku Lubelskiego Centrum Konferencyjnego w Lublinie uwidoczniło jak bardzo brakowało profesjonalnego obiektu dla organizatorów spotkań w tej części Polski. Przez pierwszy rok działalności w LCK zorganizowaliśmy 100 wydarzeń, podczas których odwiedziło nas ponad 12 000 osób z 30 krajów całego świata. Warto wymienić, min. Międzynarodową konferencję gospodarczą „Rynki Żywności: Ewolucja w czasach zmian”, Kongres Inicjatyw Europy Wschodniej 2016 czy XXIV Edycję Pacific Voice Conference- EU Poland Edition. Obserwując w jaki sposób rozwija się rynek MICE w naszym kraju, cieszy mnie fakt, że posiadamy tak nowoczesny i profesjonalnie wyposażony obiekt konferencyjny, który zdecydowanie ułatwia pozyskiwanie międzynarodowych i krajowych imprez. W samym tylko Lublinie w 2016 roku zorganizowano 2100 wydarzeń dla 400 000 uczestników, ponad trzykrotnie więcej niż w roku ubiegłym. To dowodzi, że przyjęta przez nas strategia rozwoju, która jest konsekwentnie realizowana, przynosi efekty nie tylko dla nas, ale dla całego regionu.

Olga Krzemińska-Zasadzka, Managing Director, Agencja Power

Eventy są coraz bardziej docenianą formą marketingu, coraz więcej organizuje się w Polsce wydarzeń na światowym poziomie, wykorzystujących nowoczesne technologie, przybywa też ciekawych obiektów. To był dobry rok dla nas, ponownie zwiększyliśmy obroty i mamy na koncie dużo ciekawych projektów. Wielkim wyróżnieniem było też zdobycie głównej nagrody w Konkursie PROCON/POLZAK 2016, a także bycie w jury międzynarodowego konkursu Eventex. W 2017 roku największym wyzwaniem będzie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych i konieczność odprowadzania dodatkowych opłat do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Niepokoi również sytuacja polityczna Europy, która wymaga szukania i promowania nowych miejsc. Eventy będą jednak coraz częściej elementem strategii promocji firm, także tylko od nas zależy, czy dobrze wykorzystamy ten czas.

Paweł Haberka, General Manager PowerEvents

Europejska Stolica Kultury we Wrocławiu, była niewątpliwie wiodącym wydarzeniem w naszym regionie. Ilość wydarzeń towarzyszących z pewnością przyczyniła się do zwiększenia rozpoznawalności Wrocławia, ale również Polski zagranicą. Do tego należy wspomnieć o szczycie NATO i Światowych Dniach Młodzieży. Z perspektywy agencji, rok 2016 był rokiem stabilnym z tendencją wzrostową. Obserwując rynek MICE, było kilkanaście wyjątkowych wydarzeń organizowanych przez przedstawicieli branży. Zauważalny jest coraz większy nacisk klientów na pomysł i kreację spotkań. W naszej ocenie czas, gdzie budżet był kluczowym elementem powoli mijają. Zaobserwowaliśmy też, wzrost różnego rodzaju Mice Tour’ów organizowanych przez obiekty, lokalizacje dla organizatorów wydarzeń. Uczestnictwo w tego typu spotkaniach z pewnością wpływa na wzbogacenie oferty każdej agencji.

Monika Wasilewska, PRO4MEDIA

Z perspektywy PRO4MEDIA polski przemysł wydarzeń ma się fantastycznie, na co wskazuje cały okres 2016, a szczególnie szalone miesiące czerwiec, wrzesień i październik. Nasze apetyty na zaawansowane realizacje są zaspokajane – rynek daje nam możliwość wykazania się w pracy nad wymagającymi technicznie i organizacyjnie eventami. Podobała się nam dynamika zmian, których doświadczaliśmy ze strony klientów. Biznesowo to był bardzo dobry rok, bogaty w nowe doświadczenia i projekty o różnym stopniu skomplikowania i wielkości. Z przyjemnością stwierdzam też, że nasze ambitne plany finansowe na 2016 rok okazały się niedoszacowane. Obserwujemy stabilizację rynku i tendencje nadal rozwojowe, które pozwalają nam wierzyć, że 2017, przy odrobinie spokoju gospodarczego, pozwoli na dalszy rozwój pięknego multimedialnego obrazu eventów.

Karolina Niementowska, Specjalista ds. PR, Poznań Congress Center

Rok 2016 był przełomowy pod względem liczby i rangi konferencji, jakie odbyły się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. 13 prestiżowych wydarzeń koordynowanych przez Poznań Congress Center zgromadziło ponad 34 tysięcy uczestników z całego świata. W ciągu 12 miesięcy mieliśmy przyjemność gościć m.in. Światowy Doroczny Kongres Stomatologiczny FDI, który zgromadził 16 tysięcy uczestników, Międzynarodowy Kongres Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego (5 tysięcy gości), Światowy Kongres Politologów IPSA (3 tysiące osób) oraz Top Medical Trends (4 tysiące słuchaczy). W analogicznym czasie na naszym terenie odbyło się także ponad 50 komercyjnych koncertów (średnio jeden tygodniowo), kilka znaczących wydarzeń sportowych oraz ponad 100 eventów i wydarzeń korporacyjnych.

Wojciech Zbroja, Prezes, Rent Design

Rok 2016 był dla nas okrągłym, piątym rokiem działalności. Dzięki ciężkiej pracy całej załogi udało nam się utrzymać tendencję wzrostową. Zwiększyliśmy stany magazynowe o kilkaset produktów oraz nawiązaliśmy współpracę z nowymi partnerami biznesowymi. Zostaliśmy rekomendowaną wypożyczalnią mebli m.in. w takich miejscach jak Stadion Miejski Legii Warszawa, Bracka25 Platforma Eventowa Dom Braci Jabłkowskich, Digital Knowledge Village czy Level27. Szczególną dumą napawa mnie fakt, że był to również rok niezwykle ważnych dla nas wyróżnień. W lutym otrzymałem najbardziej prestiżową nagrodę branży eventowej – tytuł Osobowość Roku MICE Poland 2015, a miesiąc później znalazłem się w ogólnopolskim rankingu magazynu Brief – 50 najbardziej kreatywnych w biznesie. Mam nadzieję, że nasze plany rozwojowe na 2017 rok zapewnią nam dalszy progres i pozwolą utrzymać pozycję lidera.

dr Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targów Kielce

„To był dobry rok” – tym zdaniem można śmiało rozpocząć targowe podsumowanie roku 2016. W kalendarzu wystawienniczym zadebiutowało kilka dobrze zapowiadających się wydarzeń: Targi Lotnictwa Lekkiego PARAGIEŁDA, sportowy FIT Weekend czy stawiające na modne bieganie Kielce Run Expo. Jako jedyny ośrodek wystawienniczy wyszliśmy poza granice kraju i organizujemy samodzielne wydarzenia targowe w innych państwach. W tym roku zawitaliśmy z targami techniki rolniczej do Lwowa. Miniony rok, to również ważne sukcesy: rolniczy AGROTECH osiągnął rekordową powierzchnię 62,5 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej, oczy przemysłu obronnego zwrócone były na Kielce podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Wydarzenia w Targach Kielce podkreśliły również atuty takich branży jak dziecięca, obróbki metali, rowerowa czy transportu publicznego. Według danych szacunkowych za rok 2016 (listopad) w Targach Kielce 7120 wystawców wynajęło 223 682 powierzchni wystawienniczej, a w wydarzeniach targowych wzięło udział 245 728 zwiedzających.

Tomasz Marek, Właściciel TMSS

Jesteśmy z Trójmiasta i z naszej perspektywy wygląda na to, że Polska to Warszawa i prowincja. W stolicy jest wiele dużych produkcji eventowych, a w Trójmieście są one sporadyczne i za chwilę może okazać się, że wesele to będzie najlepsze, co może nas spotkać. Dla mnie i mojej firmy obsługa wesel i małych imprez to troszkę wstyd… Praca jest sezonowo, czyli Polska festynem stoi: dni gęsiny i „truskawkobranie”. W sezonie jest dużo przyzwoicie płatnej pracy, ale notujemy znaczny spadek imprez poza sezonem, czyli w okresie październik-kwiecień. Jaki będzie kolejny rok dla branży? Czy będzie gorszy czy lepszy? Raczej będzie podobnie do minionego roku 2016.

Małgorzata Szpigiel, New Business Manager, TRIANGOO

Z roku na rok możemy zaobserwować rozwój branży eventowej, w szczególności dzięki wzmocnieniu świadomości zleceniodawców, którzy dostrzegają już potencjał eventów jako narzędzia marketingowego. W 2016 wielu postawiło na targi i zainwestowało w niestandardowe, dedykowane i rozległe stoiska, mające na celu wyróżnienie ich w tłumie konkurencji. Działaniami, którymi możemy się poszczycić to obecność instalacji TRIANGOO w Europie. Ciekawymi realizacjami były m.in. wystawa „Powstanie Warszawskie 1944” w miejscowości Heidelberg dla Muzeum Powstania Warszawskiego, meble ekspozycyjne dla Dr Irena Eris w Aarhus w Danii oraz scenografia i branding losowania Mistrzostw Europy UEFA U21. Dla branży wydarzeniem tego roku była z pewnością organizacja szczytu NATO w lipcu w Warszawie, która zaangażowała wiele firm. Coraz więcej pojawia się także branżowych szkoleń i konferencji, np. Event Biznes, Event MIX. Rok 2017 będzie dla nas rokiem nastawionym na kreację oraz na rozwój w zakresie technologiczno-sprzętowym.

Podsumowanie ukazało się w katalogu OOH event!. Wersja online znajduje się TUTAJ.

 

JK