Logo

Trade marketing

Europapier wchodzi na wyższy poziom | Przemysław Januszko, Zbigniew Adamski

O rebrandingu firmy Europapier, inwestycji w nowe segmenty rynku i nowej strategii mowią Przemysław Januszko – Prezes Zarządu oraz Zbigniew Adamski – Dyrektor Działu Visual Media.

Firma Europapier ma już 25 lat, w Polsce działa od 1991 r. Jak wyglądały początki tej firmy i droga do jej obecnego kształtu?

W 1991 roku powstała spółka Impap, a w roku 1994 spółka Europapier Polska. Impap zajmował się od początku dystrybucją papieru, Europapier Polska bazował na historii spółki Sonevix, która działała w branży mediów do reklamy. W latach 90-tych oczywiście wiele biznesów rozkwitało, bo po 1989 roku Polska gospodarka ruszyła z ogromną prędkością, aby wykorzystać szansę otwartego rynku i zbliżyć się do gospodarek krajów Europy Zachodniej.

Obie spółki bazowały na biznesie poligraficznym, łącząc potrzeby klientów (drukarń) z możliwościami fabryk papieru (zarówno polskich fabryk, jak i europejskich). W międzyczasie, w 2003 roku, obie spółki się połączyły i powstała spółka Europapier-Impap. W ciągu następnych lat do biznesu poligraficznego dołączyły podłoża do opakowań, papier biurowy, następował dalszy rozwój sprzedaży mediów do reklamy. Rozwijaliśmy biznes papierów kreatywnych (premium), zwanych Design (dzisiaj sprzedawanych w spółce pod marką „Papierowy Dizajn”). Dołączyliśmy do naszej oferty artykuły higieniczne. Finalnie, ze spółek, które miały obroty rzędu kilkunastu milionów w połowie lat 90-tych, mówimy dzisiaj o spółce, która w roku 2016 przekroczy znacznie obroty 400 mln PLN, a w ostatnich 4 latach jej dynamika wzrostu sięgnęła 30%. Firma Europapier Polska nie zwalnia tempa i buduje nową przyszłość, równie wspaniałą co jej historia.

W maju br. przeprowadziliście kompleksowy rebranding – zmianę identyfikacji wizualnej połączonej ze zmianą nazwy firmy i logo. Jakie zmiany dokładnie zostały wprowadzone i jaki jest cel tego procesu?

Zaplanowaliśmy strategiczne pozycjonowanie spółki i konsekwentnie inwestujemy w nasz wizerunek, żeby to osiągnąć. Zmiana nazwy spółki na Europapier Polska i nowe logo, to wyraźny i ważny sygnał do rynku oraz pracowników, że jesteśmy nowoczesną i zorientowaną na rozwój firmą, która ma strategię dywersyfikacji biznesu. Jesteśmy częścią międzynarodowej grupy i chcemy wykorzystywać w komunikacji tę istotną przewagę nad lokalnymi dystrybutorami.

Co przedstawia nowe logo i hasło firmy „First of All”?

Nowe logo nawiązuje kolorem (granatowy) do koloru logo naszego właściciela, Grupy Heinzel. Kolorowy sześciobok symbolizujący literę ‘O’ pokazuje kanały sprzedaży, w których operujemy: zieleń to nasza historia, segment ‘Paper & Packaging’, fiolet to Media reklamowe, niebieski to artykuły higieniczne, a kolory czerwony i żółty to nasza przyszłość. Miejsce na nowe biznesy. Dlaczego hasło „First of All”? W 2014 roku przeprowadziliśmy kompleksowe badanie wśród klientów i dostawców, którego celem było pozycjonowanie naszej firmy na rynku. Te badania pokazały, że największe przewagi rynkowe Europapieru to koncentracja na indywidualnych rozwiązaniach dla klientów, innowacyjność i zdywersyfikowany biznes. Hasło „First of All” tak właśnie nas pozycjonuje. Zmiana nazwy, nowe logo w połączeniu z nowym hasłem „First of All”, potwierdza nasze dążenie do pozycji lidera, zorientowanie na klienta i pasję we wszystkim co robimy.

Jakie media rozwijacie w ramach marki „Papierowy dizajn”?

Marka „Papierowy Dizajn”, choć ma krótką historię, to już mocno zaistniała na polskim rynku. Stworzyliśmy ją do promocji papierów ozdobnych znajdujących się w ofercie Europapier Polska. Uznaliśmy, że klienci poszukujący tej oferty, to bardzo zróżnicowana grupa, mająca inne, specyficzne wymagania. Ponadto sama oferta papierów ozdobnych jest niezwykle złożona. Dobór najlepszego papieru do projektu wcale nie jest łatwy. Potrzebna jest ekspercka wiedza i czas na śledzenie globalnych trendów rynkowych w zakresie produktów, jak i dizajnu. Markę „Papierowy Dizajn” adresujemy do ludzi kreatywnych, miłośników papieru – takich jak my! Zapraszamy na nasz fanpage na FB oraz do odwiedzenia naszego bloga www.papierowydizajn.pl.

Inwestujecie także w nowe segmenty rynku. Jakie branże rozwijacie?

„Papierowy Dizajn” będzie kontynuował dynamiczny rozwój i wyznaczał na rynku nowe standardy. Będziemy wykorzystywać coraz większy potencjał w biznesie mediów do reklamy pod marką „Visual Media”, rozwijając zarówno sprzedaż z naszego magazynu centralnego, jak i punktów sprzedaży w głównych miastach Polski. Nasza najnowsza oferta to artykuły do higieny i czyszczenia, m.in. renomowanej marki TORK. Europejski kontrakt z firmą SCA jest filarem naszej strategii zdobycia rynku artykułów higienicznych.

Czym zajmuje się segment – „Visual Media”?

„Visual Media” to produkty do szeroko rozumianej produkcji materiałów reklamowych. W ramach tego segmentu działa lokalna sieć sprzedaży, która jest odpowiedzią naszej firmy na potrzeby klientów. Salony zlokalizowane w Bielsku-Białej, Łodzi i Gdańsku umożliwiają bezpośredni zakup materiałów do reklamy i druku wielkoformatowego. Dla dużej części naszych klientów to właśnie możliwość odbioru osobistego, sprawdzenie jakościowe wybranego produktu oraz bezpośredni kontakt z ekspertem są decydującymi elementami przy wyborze firmy Europapier. Od lat dostosowujemy się do wymagań naszych klientów – mija kolejny rok funkcjonowania naszego sklepu internetowego europapier-online.pl, gdzie można nabyć nie tylko media do reklamy, ale także pozostały asortyment produktowy Europapier Polska.

Jakie plany rozwoju ma Europapier Polska?

Naszym celem jest bycie liderem w Polsce w dystrybucji papierów i produktów do komunikacji wizualnej. Oczekujemy wzrostu przychodów i rentowności ze sprzedaży. Ambicją Europapier Polska jest bycie partnerem wybieranym przez firmy odnoszące sukces. Pracujemy nad tym, aby stać się liderem trendów i rozwiązań dla klientów, którzy chcą rosnąć wspólnie z nami. Chcemy, aby klienci czuli, że współpraca z Europapier Polska jest dla nich oznaką sukcesu, źródłem prestiżu i impulsem do rozwoju. Jako Zarząd życzymy sobie, aby pracownicy byli dumni z tego, że pracują w naszej spółce, a nasi dostawcy byli pewni, że wspólnie z nimi promujemy ich najlepsze produkty. Nie zatrzymujemy się! Zatem do zobaczenia.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko