Logo

Marketing MIX

The IFAB wprowadza VAR do Przepisów Gry w piłkę nożną

Mistrzostwa Świata w Rosji będą pierwszym mundialem w historii, podczas którego sędziowie będą mogli korzystać z powtórek wideo. Zielone światło na wykorzystanie systemu VAR dała organizacja The International Football Association Board, która od 1886 roku tworzy Przepisy Gry w piłkę nożną. Dzięki polskiej agencji z Wrocławia – Grupie Me & My Friends – jej głos jest słyszalny wśród fanów futbolu również w internecie i mediach społecznościowych. 

Decyzja o zastosowaniu technologii VAR (Video Asisstant Referee) na Mistrzostwach Świata w 2018 roku została ogłoszona podczas posiedzenia FIFA, która w dniach 15-16 marca obradowała w Bogocie. System był testowany przez ostatnie dwa lata w prawie 1000 meczach rozgrywanych na sześciu kontynentach.

Celem technologii było zmniejszenie liczby oczywistych błędów sędziowskich, a jej zastosowanie zostało ograniczone do decyzji, które mogą rozstrzygać o wyniku: o uznaniu gola, przyznaniu rzutu karnego, pokazaniu czerwonej kartki oraz w kwestii ukarania właściwego zawodnika.

Technologia oficjalnie wkracza do gry

Obecnie VAR można zobaczyć w akcji na stadionach polskiej Lotto Ekstraklasy, niemieckiej Bundesligi i włoskiej Serie A, a także m.in. w Australii i Korei Południowej. Arbitrzy mogli korzystać z dostępu do powtórek wideo również podczas międzynarodowych meczów towarzyskich, Klubowych Mistrzostw Świata w 2016 roku oraz Pucharu Konfederacji rok później. Teraz technologia zostanie wykorzystana w trakcie mundialu, który odbędzie się w Rosji od 14 czerwca do 15 lipca.

Debiut systemu VAR podczas najbardziej prestiżowego turnieju w świecie futbolu będzie kamieniem milowym dla Międzynarodowej Rady Piłkarskiej. The IFAB od 1886 roku tworzy i kontroluje Przepisy Gry w piłkę nożną. Zasady te są co roku aktualizowane, a 3 marca organizacja ostatecznie wyraziła zgodę, aby VAR stał się ich stałym elementem. Teraz inicjatywa i decyzja w zakresie stosowania technologii w krajowych i międzynarodowych rozgrywkach będzie należeć do ich organizatorów. Taki zamiar już wyraziły między innymi hiszpański związek piłki nożnej i władze La Liga, które od sezonu 2018/2019 chciałyby umożliwić sędziom dostęp do powtórek w najwyższej klasie rozgrywkowej.

Rola The IFAB jeszcze kilka lat temu była słabo zakorzeniona w świadomości przeciętnego kibica piłki nożnej, mimo że jest to jedna z najstarszych organizacji sportowych na świecie, która powstała 18 lat przed utworzeniem FIFA. Obie organizacje mają siedzibę w Zurychu i współpracują ze sobą, ale pozostają odrębnymi podmiotami. Przełomowy moment nastąpił w 2014 roku, kiedy Międzynarodowa Rada Piłkarska została zarejestrowana jako niezależna organizacja. Następnie powołała dwa panele doradcze i zaprosiła do swego grona ekspertów na czele z byłymi wybitnymi zawodnikami (m.in. Zbigniew Boniek, Marco van Basten) oraz sędziami (Pierluigi Collina, Massimo Busacca). Kolejnym wyzwaniem było dotarcie do milionów fanów piłki nożnej na całym świecie.

Grupa Me & My Friends otwiera okno na świat mediów

Sposób na komunikację Międzynarodowej Rady Piłkarskiej znalazła w 2016 roku polska agencja interaktywna z Wrocławia. Grupie Me & My Friends powierzono wprowadzenie organizacji w świat nowych mediów. Do tej pory oficjalne informacje o The IFAB można było znaleźć tylko w zakładce na portalu FIFA, dlatego pierwszym zadaniem agencji było stworzenie nowej strony internetowej, która przybliży kibicom zasady najpopularniejszej gry zespołowej na świecie.

Premiera serwisu theifab.com miała miejsce w maju 2016 roku, tuż przed Mistrzostwami Europy we Francji. W tym samym czasie wystartowały oficjalne profile organizacji w mediach społecznościowych – na Facebooku i Twitterze. Za komunikację z fanami i ekspertami piłki nożnej na całym świecie odpowiada zespół Brand Voice, część Grupy Me & My Friends.

Na stronie internetowej The IFAB, również w polskiej wersji językowej, można znaleźć wszystkie obowiązujące Przepisy Gry w piłkę nożną, razem z najnowszymi zmianami i wskazówkami dla sędziów. Portal jest w całości dostępny w języku angielskim i nieustannie rozwijany o nowe treści. Odrębna sekcja została poświęcona tematyce VAR. Dzięki temu można poznać zasady korzystania z technologii przez arbitrów, sprawdzić w których krajach jest wykorzystywana, a na filmach wideo przekonać się, jak działa w praktyce. W ramach witryny theifab.com działa również sklep internetowy, gdzie każdy zainteresowany może zakupić swój egzemplarz książki z aktualnymi prawami gry.

Długofalowa współpraca z The IFAB nie jest pierwszym przypadkiem, kiedy Grupa Me & My Friends gra w jednej drużynie z renomowaną sportową marką. Wcześniej na zlecenie firmy Adidas stworzyła globalną aplikację webową i mobilną do obsługi eventów w ramach Ligi Mistrzów czy Mistrzostw Świata w Brazylii. Wrocławska agencja ma także na koncie realizacje dla innych czołowych polskich i zagranicznych marek m.in. Allegro, Grupy Żywiec, Polskich Linii Lotniczych LOT, T-Mobile czy Microsoftu.

MW