Logo

Marketing MIX

Od projektu akademickiego do profesjonalnego kongresu | Dariusz Tworzydło

O genezie i kolejnej edycji kongresu profesjonalistów PR rozmawiamy z dr. hab. Dariuszem Tworzydło z Uniwersytetu Warszawskiego.

25 kwietnia w Rzeszowie rozpocznie się XIX edycja kongresu PR. Jaka jest jego geneza?
Kongres Public Relations został zainicjowany jako projekt akademicki 19 lat temu. Wówczas, PR był w Polsce nową dyscypliną, która nabierała kształtów. Pojawiła się potrzeba nie tylko edukacji osób tworzących branżę, ale także intensywnej debaty nad kierunkami jej rozwoju. Z czasem Kongres stał się okazją do wymiany praktycznych doświadczeń osób powiązanych zawodowo z komunikacją wizerunkową i przyjął formę jaką znamy dzisiaj.

Co roku Kongres PR jest poświęcony konkretnemu zagadnieniu. Jaki jest temat tegorocznej edycji i co wpływa na wybór tematów?
Temat tegorocznej edycji to „Social media, influencerzy i zabezpieczenie kryzysowe”. Zależy nam na tym, żeby Kongres poruszał najbardziej aktualne tematy. Od lat podczas wydarzenia prowadzimy badania, pytając uczestników o to, jakiemu zagadnieniu mają być poświęcone kolejne edycje. Wyniki z ostatniego roku pokazały, że osoby tworzące branżę PR chcą rozmawiać o działaniach prowadzonych w mediach społecznościowych i z zaangażowaniem influencerów. Chcą również słuchać o zarządzaniu kryzysowym i metodach skutecznego reagowania, gdy kryzys nadejdzie.

Czy osoby biorące udział w wydarzeniu muszą być profesjonalistami PR, czy mogą być to również osoby początkujące w tej branży?
Kongres jest tworzony z myślą o wszystkich, którzy mają do czynienia z szeroko rozumianym public relations. Uczestnikami wydarzenia są zarówno osoby dopiero rozpoczynające swoją karierę, profesjonaliści, którzy od lat działają w branży oraz osoby zajmujące się PR-em na uczelniach wyższych.

Czy za pomocą mediów społecznościowych i poprzez współpracę z influencerami można prowadzić skuteczne działania PR?
Tak, jednak wymaga to rozwagi i ostrożności. Warto pamiętać, że social media to szereg zagrożeń, które należy mieć na uwadze podczas komunikowania. W mediach społecznościowych o wiele łatwiej o kryzys wizerunkowy, o czym w ostatnich latach przekonało się wiele marek. Z kolei, niewłaściwy wybór influencera, z którym nawiążemy współpracę, może spowodować, że wskutek jego nieprzemyślanych lub oderwanych od założonych celów działań, rykoszetem dostanie marka. Z drugiej strony, umiejętnie prowadzone działania w mediach społecznościowych potrafią przynieść zadawalające rezultaty.

Jakich prelegentów zobaczymy na tegorocznej edycji Kongresu?
Jednym z tegorocznych prelegentów jest Ryan Socash – Dyrektor zarządzający Mediakraft TV oraz gospodarz autorskiego programu „Kult America”. Kolejny to Maciej „mediafun” Budzich – autor bloga o mediach, marketingu i Internecie. W swojej prelekcji przedstawi on mechanizmy, przypadki i pułapki jakie mogą na nas czekać przy współpracy z influencerami. Pojawią się również przedstawiciele Nadleśnictwa Baligród, których fanpage na Facebooku podbił serca Polaków. W trakcie Kongresu będzie można również wysłuchać prelekcji doświadczonych ekspertów z branży PR, jak np. Wojciecha Jabczyńskiego – szefa biura prasowego i rzecznika Orange Polska czy Adama Buraka – Dyrektora Wykonawczego ds. Komunikacji Korporacyjnej PKN ORLEN.

Czy tego typu spotkania branżowe są potrzebne? Jaka jest ich największa wartość?
Dowodem na to, że takie spotkania są potrzebne jest fakt, że spotykamy się już prawie od 20 lat. Kongres PR to od lat forum wymiany doświadczeń między specjalistami z różnych obszarów public relations. Jest to miejsce, gdzie nauka łączy się z praktyką i doświadczeniem. Kongres to również okazja do rozmowy o trendach w branży i kierunkach jej rozwoju. Zapraszam do udziału w wydarzeniu każdego, dla kogo komunikowanie jest elementem codziennej pracy.

www.kongrespr.pl
Rozmawiała Magdalena Wilczak

Dariusz Tworzydło – Dr hab. nauk społecznych w dyscyplinie nauki o mediach. Ekspert z zakresu ekonomii, badań społecznych oraz public relations. Kierownik Katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pomysłodawca Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Autor blisko 250 publikacji z zakresu komunikacji i public relations. Prezes Zarządu EXACTO.

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.