Logo

Marketing MIX

Gwiazdy wspólnie z kampanią Płuca Polski walczą o zdrowe płuca #WALCZĘOZDROWEPŁUCA

Kampania Płuca Polski już od blisko 4 lat prowadzi działania edukacyjne na temat chorób płuc, m.in. przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) oraz idiopatycznego włóknienia płuc (IPF) i ze swoimi przekazami dotarła już do ponad 20 milionów Polaków. Niestety wiedza o tych chorobach jest nadal niewystarczająca, a ich późne rozpoznanie skutkuje przedwczesną śmiercią. Aby jeszcze bardziej zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat tych schorzeń, do specjalnej akcji #WALCZĘOZDROWEPŁUCA zaproszone zostały gwiazdy filmu, muzyki, sportu oraz dziennikarze. Ambasadorzy zachęcają swoich fanów do badań sprawdzających kondycję płuc poprzez umieszczenia hasła #WALCZĘOZDROWEPŁUCA w swoich kanałach społecznościowych.

Zarówno przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) jak i idiopatyczne włóknienie płuc (IPF) to groźne, nieuleczalne choroby, których wczesne rozpoznanie i odpowiednia terapia dają szanse na spowolnienie ich postępu i zachowanie dobrej jakości życia. Natomiast nieleczone prowadzą do niepełnosprawności i przedwczesnej śmierci. Dlatego tak ważne jest budowanie powszechnej świadomości na temat tych schorzeń. Tutaj z pomocą przyszły tak znane i lubiane osoby jak: aktorki Maja Hirsch, Anna Guzik, Olga Bończyk, Nicole Bogdanowicz, Olga Borys i Laura Samojłowicz, aktor Dariusz Wieteska oraz dziennikarka Anna Popek. Każda z tych osób umieściła na swoim Instagramie i/lub Facebooku zdjęcie, które ma motywować do zbadania stanu płuc. Ambasadorzy publikują również wyniki testu pojemności płuc, wykonane przy użyciu pikflometru, czyli urządzenia, które w prosty sposób pozwala określić maksymalne natężenie przepływu powietrza przez drogi oddechowe podczas maksymalnie nasilonego wydechu. Wynik tego badania, które można wykonać samemu w domu, może wskazać na ryzyko wystąpienia chorób płuc.

POChP i IPF najczęściej rozwijają się u osób powyżej 50. roku życia. Prezentując hasztag #WALCZĘOZDROWEPŁUCA poprzez kanały społecznościowe bardzo znanych osób, organizatorzy kampanii chcą dotrzeć z przekazem do odbiorców w różnym wieku, zwracając ich uwagę na możliwość zachorowania oraz podkreślając istotę wykonywania regularnych badań profilaktycznych.

Przewlekła obturacyjna choroba płuc, to schorzenie układu oddechowego, polegające na występowaniu utrwalonego zwężenia oskrzeli, które zmniejsza przepływ powietrza, powodując trudności z oddychaniem, co odczuwane jest przez chorego jako duszność. Na POChP szczególnie narażone są osoby palące papierosy. W Polsce rocznie na POChP umiera ok. 17 tysięcy osób. Jest to jedna z głównych przyczyn zgonów w Polsce i na świecie. Choroba często rozpoznawana jest dopiero w bardzo zaawansowanym stadium, gdyż chory zbyt późno zgłasza się do lekarza specjalisty, myląc jej objawy z dolegliwościami, które towarzyszą procesowi starzenia się, np. niższa wydolność fizyczna.

Idiopatyczne włóknienie płuc (IPF) jest rzadką, postępującą i ostatecznie prowadzącą do śmierci chorobą płuc, która atakuje miąższ i pęcherzyki płucne. Przyczyna IPF nie jest znana
i jak dotąd, nie ma możliwości wyleczenia tej choroby. Z powodu rzadkiego występowania, IPF jest rozpoznawane zbyt późno lub mylone z innymi chorobami, co znacznie opóźnia rozpoczęcie leczenia, a stracony czas może przyspieszyć śmierć chorego. Od wystąpienia pierwszych objawów do rozpoznania choroby mijają średnio 1-2 lata.

Celem zaangażowania Ambasadorów w mediach społecznościowych jest budowanie świadomości, wśród różnych grup odbiorców na temat chorób płuc, na które jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej narażeni. Obecnie istnieją urządzenia takie jak pikflometr czy spirometr, dzięki którym w prosty i szybki sposób można sprawdzić kondycję swoich płuc. Gwiazdy, na swoim przykładzie pokazują, że zdrowie i płuca są dla nich bardzo ważne i zachęcają tym samym swoich fanów do wykonywania badań profilaktycznych i badań czynnościowych płuc. Wyżej wspomniane badania są pierwszym krokiem w diagnostyce chorób płuc, co daje szansę na wczesne rozpoznanie choroby i wdrożenie odpowiedniej terapii. Do akcji może przyłączyć się każdy, publikując w social mediach swoje zdjęcie z hasztagiem #WALCZĘOZDROWEPŁUCA.

Źródło: PłucaPolski.pl

MW