Logo

Marketing MIX

Digital marketing w 2020 roku okiem agencji Bluecloud Interactive

  • Lockdown sprawił, że marketingowcy musieli wprowadzić nowe rozwiązania w e-usługach. Niektóre marki dostrzegły szansę w budowaniu doświadczenia np. przy poznaniu bliżej produktu i wykorzystywali technologię AR/VR. 
  •  Do głosu doszła też lokalność i patriotyzm gospodarczy. Trwająca od dekady moda na DIY i hand made w 2020 roku jeszcze bardziej nabrała na znaczeniu, dlatego marki jeszcze chętniej podkreślały lokalność i jakość produktów.
  • W 2021 roku marki będą musiały postawić na wykorzystanie storytellingu w experience marketingu. Bardzo ważna będzie zatem personalizacja i optymalizacja experience’u, czyli wpływanie na doświadczenia konsumentów w czasie rzeczywistym. 

O trendach, najlepszych kampaniach, tym co przyniósł 2020 i czego możemy oczekiwać w Digital Marketingu po 2021 mówi Piotr Nogal – Strategy and Innovation Director w Bluecloud Interactive:

Trend roku w digital marketingu?

W 2020 roku jeszcze bardziej wzrosło znaczenie experience marketingu. To potrzeby poszczególnych grup docelowych, a nie produkt powinny być w centrum uwagi. Lockdown sprawił, że marketingowcy musieli wprowadzić nowe rozwiązania w e-usługach. Niektóre marki dostrzegły szansę w budowaniu doświadczenia np. przy poznaniu bliżej produktu i wykorzystywali technologię AR/VR. Technologia te czy live streaming sprawiły, że klient może doświadczyć produkt online bez wychodzenia z domu. Do głosu doszła też lokalność i patriotyzm gospodarczy. Trwająca od dekady moda na DIY i hand made w 2020 roku jeszcze bardziej nabrała na znaczeniu, dlatego marki jeszcze chętniej podkreślały lokalność i jakość produktów.

Najlepsza kampania/kampanie roku 2020?

W 2020 roku na wyróżnienie zasługują trzy kampanie. „Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej” to słuchowisko Storytel, w którym występują m.in. Marcin Dorociński, Magdalena Popławska oraz Zofia Zborowska. Kampanię wyróżniało wyczucie czasu i zrozumienie potrzeb grupy docelowej w czasie pandemii, ale także jakościowy content marketing i umiejętne osadzenie kampanii w mediach.

Uwagę warto zwrócić też na kampanię Kuchnia Lidla w serwisie You Tube. Wyróżnia ją przede wszystkim rozmach, atrakcyjny i dobrej jakości content kulinarny oraz umiejętne zastosowanie influencer marketingu. Twórcy wciąż szukają nowej i ciekawej formuły programu i stawiają na kanał komunikacji bliski konsumentowi.

Trzecią wyróżniającą się kampanią była kontynuacja z ubiegłych lat transormacja Żabki – Mały Wielki sklep. To, co przyciąga uwagę, to przede wszystkim pełna humoru i osadzona w insightach strategia komunikacji, dająca niesamowite wyniki oraz szybki wzrost wskaźnika NPS. Dodatkowo firma postawiła na aplikację lojalnościową, które zarówno lojalizuje, jak i angażuje użytkowników, szybko się rozwija i ma dobrze zaprojektowany UX.

Perspektywy rozwoju/trendy na 2021?

W 2021 roku marki będą musiały postawić na wykorzystanie storytellingu w experience marketingu. Bardzo ważna będzie zatem personalizacja i optymalizacja experience’u, czyli wpływanie na doświadczenia konsumentów w czasie rzeczywistym. Kolejnym trendem, którego znaczenie wzrośnie, będzie z pewnością zjawisko Live/life streamingu. Marki będą organizować jeszcze częściej streamingi w social mediach, livechaty, e-eventy czy e-konferencje i w ten sposób komunikować się z konsumentem w środowisku cyfrowym. Ponadto, marki będą musiały przejść z modelu biznesowego opartego na „marketingu dystrybucji” do modelu „marketingu konsumenta”, czyli postawić konsumenta w centrum uwagi. Otoczenie komunikacyjne marek, określane jako VUCA wymusza dalszą transformację cyfrową firm w wielu obszarach i spowoduje przejście na komunikację omnichannelową. To wymagać będzie inwestycji nie tylko w kreację, ale również w narzędzia i metodyki, takie jak HERO (Holistic Experience Rating Overview), które mierzyć będą doświadczenie konsumenta w markę holistycznie i multikanałowo.

Piotr Nogal, strategy and innovation director, w branży e-marketingowej pracuje od 2003 roku. Doświadczenie zdobył we współpracy z największymi brandami, jak: Mattel, Orlen, Zelmer, IKEA, PWC, Coty, Pracuj.pl, Lindt, Grycan, Uncle Bens, Bourjois Paris, Max Factor, Oriflame i wiele innych. W Bluecloud odpowiedzialny jest za procesy tworzenia strategii marek i komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem niestandardowych działań promocyjnych online, jak np. viral marketing, content marketing i social media.

KL