Trade marketing Cyfrowe rozwiązania w świecie stacjonarnej ekspozycji

Cyfrowe rozwiązania w świecie stacjonarnej ekspozycji

727
0

Tysiące ulotek za wycieraczkami zdobiły auta stojące w każdym zakątku polskich miast. Z małych kineskopowych telewizorów wesoło uśmiechały się ikony polskiej kinematografii, zachęcając do zakupów różnorodnych, niezdrowych używek. Dzieci chętnie śpiewały często powtarzane melodie z reklam chipsów i żelek, a rodzice z zapartym tchem słuchali o niesamowitych funkcjonalnościach telezakupowych produktów.

Fundamentem codziennego handlu były popularne bazary i osiedlowe sklepiki, a to, co oferowały, było skromną namiastką asortymentu, znanego nam dzisiaj. Reklamy telewizyjne, drukowane czy prasowe miały ograniczone możliwości, dając jednak pole do popisu producentom na nienasyconym jeszcze rynku.

Tak kilkanaście lat temu wyglądała nasza marketingowa codzienność, kiedy klienci sięgali po produkty, których atutem była sama dostępność, nie zawsze idąca w parze z dobrą reklamą i wizerunkiem. Wraz z mijającym czasem świat stopniowo ulegał cyfryzacji, a dostęp do informacji i technologii otworzył producentom wielkie drzwi reklamowych oraz sprzedażowych możliwości. Klienci z kolei dostali komfort wyboru spośród tysięcy produktów, walczących o każdego klienta na każdym możliwym polu.

Konsumencki świat offline już na zawsze połączył się ze światem online. Cyfrowa transformacja marketingowa to nie tylko dużo większe pole emisji materiałów marketingowych. To okazja do śledzenia całej ścieżki zakupowej klientów, dopasowania się do ich oczekiwań oraz możliwość personalizacji komunikatów marketingowych.

Digital disruption (tzw. przełom cyfrowy), który nastąpił wraz z rozwojem mobilności sprzętowej i dostępu do Internetu, wyznaczył nowe ścieżki w poszczególnych sferach sprzedaży. Pomimo nagłego ataku szeroko pojętej cyfryzacji, nie wyparła ona tradycyjnego modelu sprzedaży stacjonarnej i materiałów POS. Co więcej, cały arsenał nowinek technologicznych sprawił, że producenci mogą w niesamowity sposób połączyć ze sobą świat wirtualny ze sprzedażą stacjonarną. Aby przybliżyć możliwości, jakie stoją zarówno przed daną marką, jak i producentem POS, warto wymienić najciekawsze korzyści i możliwości rozwiązań wirtualno-stacjonarnej ekspozycji.

fot. DZIEDZIK POSM SOLUTIONS

Wyróżnienie

Pierwszą i najważniejszą korzyścią, którą daje implementacja cyfrowych rozwiązań w świecie stacjonarnej ekspozycji, jest przyciągnięcie uwagi klienta. W morzu produktów ciężko wyróżnić się wyłącznie opakowaniem czy identyfikacją wizualną marki. Każdy element ekspozycji, wyróżniający się wśród standardowych rozwiązań, to okazja na zwiększenie świadomości konsumenta w zakresie danej marki, zachęcenie go do zapoznania się z produktem oraz możliwość rozpoczęcia wirtualnej komunikacji informacyjnej. Wykorzystanie procesów uwagi to bardzo ważna broń w ciężkiej walce o klienta.

Prezentacja produktu

Biorąc pod uwagę specyfikę danego produktu, zastosowania mogą być bardzo różne. Począwszy od prezentacji standardowych spotów telewizyjnych reklamujących dany produkt, po atrakcyjną wizualizację jego zastosowań w filmach produktowych. Ciekawym przykładem, który można było zaobserwować w niektórych marketach była ekspozycja prezentująca ofertę znaną dotychczas z „Telezakupów”. Dzięki monitorom każdy z produktów można było nie tylko zobaczyć od razu na żywo, ale i poznać jego zalety dzięki prezentowanym materiałom. To bardzo klasyczny przykład tego, jak cyfryzacja marketingu wpłynęła na możliwości sprzedaży. Takie rozwiązania dają również potencjalnie ciekawe możliwości producentom, którzy mogą nie tylko zaprezentować produkt na miejscu, ale również zwizualizować od razu jego design np. w wirtualnym katalogu pomieszczeń, zróżnicowanych wielkością i stylem. Ułatwienie wyboru klientowi skraca jego proces decyzyjny.

Testowanie produktu

Możliwość sprawdzenia danego produktu na miejscu jest poniekąd „gratisem”, który może być solidnym wstępem do budowania lojalnej grupy odbiorców. Dobrym punktem odniesienia są tu np. różnorodne ekspozytory w branży farmaceutycznej tj. ekspozytory badające poziom cukru, wagę lub pomiar tkanki tłuszczowej pacjenta, dając mu oprócz natychmiastowego wyniku, możliwość przesłania go do urządzenia klienta lub do aplikacji na smartfonie, dzięki wspólnej platformie i połączeniu z siecią. Takie rozwiązania nie tylko zachęcają do korzystania z całej gamy produktów danej marki, ale i zwiększają atrakcyjność i mobilność oferowanych przez produkt funkcji.

fot. DZIEDZIK POSM SOLUTIONS

Obsługa klienta

Bardzo często klient znajdujący się w danym sklepie, podejmuje decyzje pod wpływem chwili. Ten bodziec zakupowy może zostać wzmocniony lub całkowicie rozbity, kiedy np. szukający obsługi konsument nie uzyska interesującej go informacji na temat dostępności lub funkcjonalności konkretnego produktu. Tu po raz kolejny przychodzi ratunek w postaci synergii działania stacjonarnej ekspozycji i jej połączenia z magazynem online producenta. Takie rozwiązania są już coraz częściej widoczne np. w sklepach z odzieżą, gdzie klienci mogący obejrzeć namacalnie produkt mają możliwość jego zamówienia do sklepu w przypadku braku rozmiaru czy chęci wyboru innej kolorystyki. Równie spektakularne wyniki osiągają restauracje, wprowadzające wirtualną możliwość zapoznania się z menu wraz z jego zamówieniem w kasie bezobsługowej. Przemyślane połączenie sprzedaży stacjonarnej z możliwościami oferty online, to rozwiązanie mogące idealnie wypełnić luki sprzedażowe, powstające w wyniku mnogości czynników zniechęcających do zakupu.

Edukacja klienta – zwiększanie świadomości

Wartość edukacyjna nowoczesnej ekspozycji, jest zbiorczym efektem wszystkich poprzednio wymienionych korzyści. Skrócenie dystansu pomiędzy marką a klientem – to bardzo ważny krok w jego pozytywnym odbiorze. Im więcej potencjalny klient zna korzyści wynikających z sięgnięcia po dany produkt, tym większa szansa, że nie tylko dokona zakupu, ale i będzie lojalnym odbiorcą, który sięgnie po daną markę ponownie. Największą zaletą ekspozycji stacjonarnej z nowoczesnymi rozwiązaniami, jest możliwość zaserwowania sensorycznych wrażeń konsumentom. Mogą oni zobaczyć produkt, poznać go namacalnie, poczuć jego mobilność, nauczyć się korzystać z jego możliwości jeszcze przed dokonaniem zakupu.

Nowoczesne technologie dają niesamowite możliwości produkcyjne ekspozycji dla każdej branży. W obecnych czasach istnieje coraz mniej barier technologicznych, dzięki czemu nasi eksperci tworzą nowatorskie projekty, kojarzone do niedawna jedynie z wizją przyszłości filmów science fiction. Jesteśmy w stanie zaprezentować produkt naszego klienta w bardzo nowoczesny i funkcjonalny sposób, usprawniając podjęcie decyzji zakupowej oraz dając możliwość np. zaprezentowania całego środowiska produktów i sterowania nimi poprzez aplikację online.

Z pewnością świat cyfrowego marketingu nie zaprezentował jeszcze pełni swoich możliwości, a każdy postęp widoczny w świecie komunikacji online oraz na rynku e-commerce będzie również bardziej zauważalny w świecie POS. Być może rozmach ekspozycji wzrośnie jeszcze bardziej dzięki rozwijaniu technologii wirtualnej rzeczywistości. Wiemy jednak, że wizja świata znanego z filmu „Powrót do przyszłości” nadeszła tylko w niektórych aspektach, więc pozostaje nam uzbroić się w cierpliwość i umiejętnie wykorzystać dostępne już dziś niesamowite możliwości cyfrowego marketingu.

Marek Dziedzicki – CEO w DZIEDZIK POSM SOLUTIONS. Dzięki doświadczeniu, które zdobywał przez 18 lat w budowaniu POSM, skutecznie wspiera przedsiębiorców oraz międzynarodowe koncerny z wielu branż.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.