Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Jak polskie firmy wspierają Ukrainę?

W obliczu wojny na Ukrainie Polacy oraz polskie firmy szturmem ruszyli na pomoc. Jak działają i pomagają? Poniżej przegląd części z podejmowanych w ostatnich dniach akcji.

Ważne:

Polacy, zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorstwa zaangażowały się w pomoc naszym sąsiadom, oferując pomoc materialną oraz usługi, miejsca do spania oraz transport. Jeśli chcemy pomóc – należy korzystać z list zweryfikowanych zbiórek na rzecz uchodźców z Ukrainy. Zanim wpłacimy pieniądze, należy upewnić się, że ktoś nie podszywa się pod organizację zbierającą środki dla uchodźców. Takie sprawdzone listy można zobaczyć m.in. TUTAJ.

Pamiętajmy, aby nasza pomoc była zorganizowana i skoordynowana. Już w niedzielę prezydent Przemyśla Wojciech Bakun zaapelował, by wstrzymać się z dowożeniem jakiejkolwiek pomocy do tego miasta, zaznaczając, że mają dosłownie wszystko w dużych ilościach i sugerując, że taka pomoc już wkrótce może być potrzebna w innych miastach. Warto kontaktować się z organizacjami i samorządami, by dokładnie dowiedzieć się, jaka pomoc i działanie są aktualnie potrzebne.

Aby skoordynować pomoc Ministerstwo Spraw Zagranicznych uruchomiło stronę pomagamukrainie.gov.pl, za pośrednictwem której będzie organizowana pomoc.

BRAND24

Brand24 walczy z dezinformacją i udostępnia bezpłatnie swoje narzędzie organizacjom, których zadaniem jest walka z tą formą ataku.

PANEK CAR SHARING

Panek CarSharing zdecydował się wyłączyć 1000 samochodów z usługi i przeznaczyć je na wsparcie w transporcie osób z granicy Ukrainy. Już 25 lutego pracownicy wyruszyli w pierwsze trasy, a akcje zaplanowane były na cały weekend.

GRUPA ARCHE

Grupa Arche otworzyła dla uchodźców wszystkie swoje hotele, w których przygotowano pięć tys. bezpłatnych miejsc noclegowych z wyżywieniem. Więcej o tym pisze ONET.

MANUFAKTURA CZEKOLADY

PZU

PZU sfinansuje za obywateli ukraińskich składki za 30-dniowe obowiązkowe ubezpieczenie OC graniczne dla ich samochodów.

Goldenberry Group

Goldenberry oferuje przestrzeń magazynową oraz możliwości zakupowe i logistyczne.

Operatorzy telekomunikacyjni

Działający w Polsce operatorzy komórkowi oferują także swoim klientom specjalne pakiety ułatwiające kontakt z Ukrainą. Działania podjęli m. in.: T-Mobile, Orange, Play i Plus. Darmowe startery są m. in. rozdawane uchodźcom w przygranicznych terenach.

INPOST

InPost udostępnił m.in. władzom Warszawy swoje tiry do przewozu dóbr materialnych dla Ukrainy. Jednocześnie prezes firmy, Rafał Brzoska, zadeklarował wsparcie dla instytucji czy osób, które również chcą przewieźć dary.

BANKI

Polskie banki, m.in. mBank, PKO BP czy ING Bank Śląski zdecydowały się o zwolnieniu z jakichkolwiek opłat w przypadku wykonywania przelewów na Ukrainę. Pieniądze pobrane przy okazji tego typu operacji, zostaną zwrócone na konta.

Jak marki powinny reagować na obecną sytuację? Mówi Sławomir Stępniewski, CEO dentsu Polska i CEE:

Ataki na Ukrainę nie ustają. Czy cisza lub udawanie, że nic się nie dzieje jest dobrym rozwiązaniem dla marek? Zdecydowanie jest to zbyt częste zachowanie, które obserwujemy w naszym marketingowym świecie. Polecam Waszej uwadze 4 obszary, na które marki powinny zwrócić uwagę, a które mogą się też okazać dobrym kierunkiem działania:

  1. Marka to emocje i marka nie może milczeć gdy dzieją się rzeczy ważne. Z okresu pandemii wiemy, że wstrzymywanie komunikacji przez markę tworzy przestrzeń, która szybko wypełnia się konkurencją lub niechcianą narracją. Głosu oczekują konsumenci. Marki są żywe, muszą być aktywne w każdych okolicznościach i nie tylko w tym co nazywamy potocznie „dobrym czasem”. Tego oczekują konsumenci, to nagradzają i nie powinno być to przedmiotem debaty. W trakcie wojny każdy powinien robić to co robi najlepiej. Konsumenci z kolei odwdzięczają się swoją lojalnością. Dlatego tutaj jest ogromna rola do spełnienia przez agencje.
  2. Wydawcy i agencje powinny bardzo dokładnie weryfikować źródła/media. To w jakich mediach i w jakim kontekście pojawiają się reklamy jest bardzo ważne. Chodzi tu zarówno o niefortunne reklamy kontekstowe jak i o wiarygodność zamieszczanych informacji w mediach. Dzięki temu unikniemy sytuacji niepożądanych. To dzisiaj wyjątkowo istotny aspekt działania agencji. Ważny jest kontent, ważny jest też kontekst.
  3. Social Media/media. Użyczmy swoich kanałów i ich zasięgów tym, którzy ich nie mają. Oddajmy głos zweryfikowanym fundacjom, organizacjom pomocowym. Wesprzyjmy je naszym doświadczeniem w kreowaniu komunikacji do konsumentów. Dbajmy o język i wiarygodność informacji.
  4. Share of Values vs Share of voices. W sytuacjach kryzysowych liczy się wspólny mianownik wartości, a nie lęk o przychody. Wiedzą to w USA, wiedzą to w zachodniej Europie.