Logo

Tylko w OOH magazineAktualności

Lynka z certyfikatem GOTS – nowe możliwości w druku i hafcie

Lynka otwarła 2022 rok z nową ofertą, poszerzoną o produkty i zdobienia zgodne z wymaganiami certyfikacyjnymi GOTS. O nowych możliwościach, rozwoju i rynku tekstyliów reklamowych mówią Katarzyna Niedźwiedź, Lynka Office and CSR Manager oraz John Lynch, Prezes firmy Lynka.

Certyfikat Global Organic Textile Standard, przyznany przez instytucję audytową Control Union, pokazuje, że Lynka spełnia surowe wymagania określone przez najbardziej powszechnie akceptowany standard branżowy i zapewnia rozwiązania w zakresie druku i haftowania, które są teraz również certyfikowane jako ekologiczne. Kolejne kryteria, które Lynka musiała spełnić aby uzyskać pozytywną weryfikację GOTS, dotyczą bezpiecznego środowiska pracy, poszanowania praw kadry pracowniczej, etycznego działania oraz ochrony środowiska.

Lynka jest dostawcom odzieży firmowej, rekreacyjnej oraz sportowej. Założona w 1992 roku w Krakowie, spółka ze swojego zakładu o powierzchni 10 000 m2 obsługuje tysiące Klientów z 32 państw europejskich. Firma dysponuje szerokim asortymentem gotowych produktów i akcesoriów, jak również oferuje różnorodne formy zdobienia. Od 2021 Lynka ma w ofercie usługi POD (Print on Demand) – czyli druk „na żądanie” i zapewnia wsparcie logistyczne tego procesu.

Lynka jest jedną z niewielu firm w Europie certyfikowaną przez WRAP (Worldwide Apparel Responsible Production). W 2021 roku siódmy już audyt WRAP zakończył się przyznaniem spółce kolejnego Złotego Certyfikatu w zakresie odpowiedzialnej i etycznej produkcji. Firma jest także sygnatariuszem ONZ Global Compact. Audyty prowadzone przez niezależne firmy są dla naszych Klientów gwarancją, iż poza doskonałą jakością produktów i usług, współpracują z etycznym i odpowiedzialnym partnerem biznesowym.

Czym jest GOTS?

Global Organic Textile Standard to wiodący i uznawany na całym świecie standard przetwarzania tekstyliów dla włókien organicznych, obejmujący kryteria ekologiczne i społeczne, poparty niezależną certyfikacją dla całego organicznego łańcucha dostaw.

GOTS obejmuje cały proces obróbki włókien (w tym przędzenie, dzianie, tkanie, farbowanie i produkcję) odzieży i tekstyliów domowych wykonanych z certyfikowanych włókien organicznych (takich jak bawełna organiczna i wełna organiczna) i obejmuje zarówno kryteria środowiskowe jak i społeczne.

Produkcja zgodna z poszanowaniem dla środowiska naturalnego jest jednym z najistotniejszych aspektów certyfikatu GOTS. Kluczowe założenia obejmują między innymi zakaz stosowania produktów modyfikowanych genetycznie (GMO) oraz wysoce niebezpiecznych chemikaliów (np.  formaldehyd). Według tego kryterium towary powinny zostać wytworzone przy jak najmniejszym wykorzystaniu substancji chemicznych, o odpowiednim stopniu nietoksyczności i biodegradowalności. Kryteria społeczne to absolutny zakaz korzystania z pracy nieletnich i wysokie standardy w zakresie zarządzania społeczną i środowiskową odpowiedzialnością biznesu.

Co Lynce daje certyfikat GOTS?

– Widząc ogromny wzrost w segmencie produktów organicznych w ciągu ostatnich kilku lat, byliśmy przekonani, że nie jest to przemijający trend, ale raczej trwała zmiana w podejściu do zakupów. Można zauważyć, że coraz więcej klientów jest nastawionych na ekologię i świadomie poszukuje zrównoważonych produktów. Jeśli chodzi o odzież, szukają bawełny organicznej, czyli produktów wytworzonych bez chemicznych nawozów, z certyfikowanym technikami zdobienia i wysyłanych w przyjaznych dla środowiska opakowaniach. Certyfikat GOTS, jeden z najbardziej rygorystycznych certyfikatów tekstylnych na świecie, jest pieczęcią jakości, który daje im pewność, że kupują PRAWDZIWIE ekologiczny produkt ponieważ cały łańcuch dostaw – od ziarenka po produkt na półce – jest kontrolowany. Mając w ofercie towary z certyfikacją otwieramy się na potrzeby Klientów i jesteśmy w stanie dostarczyć im produkty, których poszukują – mówi Katarzyna Niedźwiedź, Lynka Office and CSR Manager. 

Dodatkowo wielu partnerów firmy posiada certyfikat GOTS (np. Mantis, Neutral, Stanley&Stella, a ich grono ciągle się powiększa) i możliwość wykonania zdobień certyfikowanych organicznie było logicznym krokiem w celu zapewnienia kompleksowej oferty w standardzie GOTS.

Jak będzie się rozwijał rynek tekstyliów promocyjnych w Polsce?

– Polski rynek odzieży promocyjnej podlega ciągłym zmianom i ewolucji od czasu, gdy w 1992 roku założyłem firmę Lynka. Sytuacja z COVID miała również wpływ na nasz lokalny rynek w nieprzewidywalny sposób – mówi John Lynch, Prezes Lynka.

W tym trzydziestym roku działalności Lynka w Polsce John Lynch wymienia siedem najważniejszych trendów, które będą miały wpływ na przyszły rozwój polskiego rynku:

  1. Wyraźnie widoczny zwrot w kierunku produktów wyższej jakości.  Tanie produkty podstawowe tracą udział w rynku, podczas gdy marki wyższej jakości zyskują więcej klientów.
  2. Przejście od podstawowych kategorii (takich jak T-shirty) do szerszej gamy produktów, takich jak kurtki, polary i inne.
  3. Stale rosnący popyt na tkaniny organiczne, pochodzące z recyklingu i inne zrównoważone tkaniny.
  4. Dla polskich dostawców/eksporterów ważne staje się posiadanie certyfikatów firm trzecich, takich jak WRAP, GOTS lub innych.  Nie wystarczy zainstalować kilku paneli słonecznych na dachu.
  5. Rozwiązania typu Print-on-Demand dla B2C i niektórych zastosowań korporacyjnych zyskują na znaczeniu.  Właśnie z tego powodu, Lynka zainwestowała w sprzęt firmy Kornit.
  6. Duże inwestycje w branży IT: ERP, e-Commerce, interfejsy API i inne automatyzacje będą niezbędne dla długoterminowego przetrwania.
  7. Serwis. Serwis. Serwis.  Pod wieloma względami, postępy w rozwoju produktów i rozprzestrzenianie się wielu wysokiej jakości marek oznacza, że ostatecznym punktem różnicowania jest SERWIS.  To oznacza: Na czas, Szybki czas realizacji.  Wysokiej jakości dekoracje oraz dobrze wyszkolone, wielojęzyczne zespoły obsługi klienta, a dodatkowo świetne systemy, które łączą te wszystkie elementy w jedną całość.

– Ogólnie rzecz biorąc, w LYNKA jesteśmy optymistycznie nastawieni do polskiego rynku. Polska wciąż ma znacznie niższą konsumpcję odzieży promocyjnej w przeliczeniu na kapitał własny niż duże rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i innych krajów – dlatego uważamy, że wciąż jest tu dużo miejsca na wzrost – reasumuje John Lynch, Prezes Lynka.

Więcej informacji: www.lynka.eu