Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Jak utrzymać pracowników z potencjałem w czasach kryzysu? | Karolina Przygońska, smart2know

Nadchodzące miesiące to jedna wielka niewiadoma dla wielu firm. Prognozom dwucyfrowej inflacji na 2023 r., spadającym nastrojom konsumenckim i co za tym idzie spadającej konsumpcji towarzyszą oczekiwania pracowników co do wzrostu wynagrodzeń. Jak utrzymać pracowników z potencjałem w czasach kryzysu? To pytanie z pewnością zadaje sobie wielu przedsiębiorców i przedstawicieli firm.

Pytanie jest zasadne, bowiem według najnowszego badania Pracuj.pl „Praca w czasach zmian” przeprowadzonego w październiku 2022 r. aż 38% Polaków aktywnie poszukuje nowego pracodawcy.  57% z nich motywuje chęć zmiany pracy niskimi zarobkami. Inne powody chęci zmiany miejsca zatrudnienia to:


– brak możliwości awansu lub rozwoju (30%),

– brak docenienia w miejscu pracy (27%),

– chęć zmiany branży lub zawodu (21%),

– zła atmosfera w miejscu pracy (18%),

– chęć pracy zdalnej, kiedy ta nie jest dostępną opcją w aktualnym miejscu zatrudnienia (14%).


Czego oczekują więc pracownicy? W skrócie podwyżek, elastyczności pracy, cafeterii z benefitami np. nieopodatkowanych lub niskoopodatkowanych benefitów np. bony na posiłki oraz szkoleń.

Program benefitowy nie zastąpi podwyżek, szczególnie kiedy firma jest płacowo ustawiona nisko. Natomiast dobrze przygotowane, dostosowane i zakomunikowane programy mogą zmniejszyć presję płacową.

Warto uświadamiać pracownikom, że ciężkie czasy czekają wszystkie branże. Ograniczenie siły nabywczej pieniądza już wpływa na zmniejszenie wolumenów sprzedaży mimo, że nominalnie sprzedaż rośnie, ale jest to głównie związane z kosztami producenckimi. Dlatego zmiana pracy w trudnych czasach może się okazać niekorzystną strategią dla pracownika w dłuższym okresie, ponieważ wiele firm może planować zwolnienia, gdy sytuacja będzie się pogarszać.

Strategie utrzymania pracownika

W tych uwarunkowaniach można zastosować kilka strategii ukierunkowanych na zatrzymanie pracowników szczególnie istotnych dla firmy. Jedną z nich, bez wątpienia najbardziej oczekiwaną przez pracownika, jest podwyżka. Tylko jak ją sfinansować przy tak wysokich kosztach prowadzenia biznesu? Odpowiedź jest jedna. Należy poprawić efektywność pracy. A to można osiągnąć poprzez inwestowanie w kompetencje pracowników i nowe rozwiązania. Inwestowanie w rozwój systemów informatycznych pozwala na nowe możliwości zarabiania i na ograniczenie kosztów.

Innym kierunkiem jest wprowadzenie programów motywacyjnych, dodatkowych bonusów za realizację wyśrubowanych celów. Pytanie tylko, czy te cele będą realne do osiągnięcia w aktualnej sytuacji ekonomicznej bez zmiany procesów czy inwestycji w know-how, bądź technologię?

Kolejną propozycją mogą być programy ukierunkowane na poprawę kondycji fizycznej i psychicznej zatrudnionych. Kluczem jest jednak dobranie takich metod w ich przygotowaniu i wdrożeniu, aby odpowiadały na realne potrzeby pracowników i były przez nich realizowane.

Inwestycje w poszukiwaniu oszczędności

Poszukując sposobu na efektywne inwestycje w czasach kryzysu warto pomyśleć o podnoszeniu kwalifikacji pracowników. Nowe kompetencje to rozwój, możliwość awansu, czy zdobycia umiejętności pozwalających skuteczniej wykonywać obowiązki.

Ponadto szybko zmieniająca się rzeczywistość wymaga sprawnego dostosowania biznesu do nowych warunków. Nie zawsze udaje się znaleźć sposoby rozwiązania problemów czy źródła inspiracji wewnątrz firmy. Dlatego warto skierować pracownika na szkolenie, które dostarczy nowej wiedzy, umiejętności lub koncentruje się na efektywności działania. Jeśli zdecydujemy się na ten kierunek, warto skoncentrować się na szkoleniach ukierunkowanych na aktualne potrzeby pracowników i rynku.  Z jednej strony pożądanymi formami edukacji są szkolenia online i tzw. mikrolearning, obejmujący kompleksową wiedzę przekazaną w prostej formie i popartą realnymi case studies.

Z drugiej strony, 3-4 godzinne szkolenie online sprzyja efektywnemu przekazaniu wiedzy, utrzymaniu zaangażowania uczestników bez wyłączania ich na cały czy kilka dni z pracy. Dodatkowo, formuła online sprawia, że koszty takich szkoleń są niższe, bowiem odpadają koszty wynajęcia sali, noclegów itp.

Według raportu „Future Jobs 2020” przygotowanego przez World Economic Forum obszary, w których rozwój kompetencji będzie kluczowy dla efektywności biznesów w bieżącej dekadzie to:


– zarządzanie ogólnie i zarządzanie projektami, mające na celu poprawę efektywności,

– marketing, obejmujący planowanie i przygotowanie strategii realizacji celów oraz komunikację do klientów i konsumentów poprzez różnorodne media,

– sprzedaż, rozumianą nie tylko jako techniki sprzedaży, ale również opracowanie polityki cenowej, warunków handlowych czy zarzadzanie przychodami.


Pozyskanie wiedzy i kompetencji w tych obszarach będzie szczególnie cenne od praktyków biznesu, którzy podczas sesji szkoleniowej czy warsztatowej mogą udzielić cennych, praktycznych wskazówek.

Jak utrzymać pracowników w dobie inflacji?

Gdy rosną ceny, rośnie presja płacowa. To naturalna konsekwencja w sytuacji, gdy realne dochody pracowników maleją. Wzrost wynagrodzeń z kolei oznacza podwyżki cen, a pracownicy znów oczekują podwyżek. Takie zjawisko nosi nazwę spirali inflacyjnej i jest szczególnie niebezpieczne dla wielu firm. Może ono prowadzić do utraty płynności finansowej lub konkurencyjności na rynku. Dlatego warto uświadamiać swoje zespoły na temat aktualnej sytuacji i inwestować w umiejętności i wiedzę pracowników, aby poprawiać ich efektywność i wydajność pracy. Bardzo ważne też są procesy i sposób organizacji pracy, które warto zmieniać angażując w nie pracowników, aby mogli czuć odpowiedzialność i satysfakcję z ich usprawniania.

Jak wspomnieliśmy na początku pracownicy myślą o zmianie pracy z powodu braku perspektyw w obecnym miejscu pracy m.in. możliwości awansu, rozwoju oraz niedobrej atmosfery w pracy.

Warto postawić więc na szkolenia dające pracownikom szansę  podniesienia lub zmiany kwalifikacji, a dzięki temu:

  • możliwość awansu i rozwoju,
  • pozwalają pracownikowi odczuć, że jest doceniany,
  • stwarzają pracownikowi możliwość zmiany stanowiska wewnątrz organizacji,

a szkolenia z zakresu zarządzania i wellbeingu wpływają na poprawę atmosfery w firmie.

Warto przy tym pamiętać, że często lepszym rozwiązaniem dla firm jest utrzymanie pracowników i rozwój ich kompetencji, niż pozyskanie nowych i  wdrożenie ich w strukturę organizacyjną.


Karolina Przygońska – Marketing Manager SANDEX.PL i współtwórczyni projektu szkoleniowego dla kobiet i sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw www.smart2know.pl. Przez siedemnaście lat była związana z komercyjną częścią biznesu w branży FMCG. Zajmowała się m.in. strategią rozwoju kategorii produktowych i inicjatywami rozwoju kanałów sprzedaży, działaniami promocyjnymi dla marek, wsparciem sprzedaży, opracowaniem strategii cenowych i warunków handlowych oraz e-rozwiązaniami dla uczestników rynku detalicznego, wspierających realizację działań konsumenckich. Zarządzała cross-funkcyjnymi projektami komercyjnymi zarówno w dziale marketingu, jak i trade marketingu i sprzedaży.


Więcej newsów o podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.