Logo

Tylko w OOH magazineMarketing MIX

Afiliacja: podsumowanie 2022, prognozy na 2023 r. | Mateusz Łukianiuk, Admitad

Copyright: www.RafalNowak.com

Mateusz Łukianiuk, Country Manager przygląda się tegorocznym działaniom i trendom w segmencie afiljacyjnym, a także analizuje wyzwania i prognozy na kolejny rok.

Trend roku w branży afiliacyjnej

Rok 2022 przyniósł bardzo wiele zmian w obszarze komunikacji cyfrowej. Wynikają one z szeregu czynników, które doprowadziły do popularyzacji nowych kanałów komunikacyjnych, w tym komunikatorów takich jak Telegram czy nowych sieci społecznościowych, jak np. TikTok. Mogą one stanowić nowe kanały dotarcia do klientów i coraz częściej tak się dzieje. To z kolei owocuje wzrostem znaczenia influencerów – wykorzystanie pełni ich potencjału komunikacyjnego to chyba najważniejszy trend minionego roku. Mówię nie tylko o dużych, rozwiniętych markach osobistych, ale także o niszowych influencerach, którzy dzięki sieciom partnerskim znacznie łatwiej znajdują nowe okazje do zarabiania. Na takiej współpracy wiele zyskują obie strony, zwłaszcza w skutek włączenia link buildingu do działań prowadzonych przez partnerów afiliacyjnych. Dzięki lepszemu SEO i wyższej pozycji stron wydawców w wyszukiwarce, konwersja z linków afiliacyjnych na tych stronach może być wyższa, a co za tym idzie, rosną także zyski.

Największy sukces roku 2022

Rynek afiliacyjny przeszedł w 2022 roku prawdziwą rewolucję. Wszystko za sprawą innowacji w zakresie mechanizmów, zapewniających wydawcom wypłatę. Miniony rok przyniósł nowe rozwiązania, umożliwiające realizację wypłat jeszcze zanim zostaną one zatwierdzone przez reklamodawcę. Dzięki takim narzędziom wydawcy nie muszą czekać kilku tygodni czy nawet miesięcy na realizację płatności za swoje działania, a środki mogą wypłacić już nawet w ciągu 24h. W procesie usprawnienia płatności, których długi czas realizacji stanowił problem całej branży, dużą rolę odegrała sztuczna inteligencja. Algorytm sam prognozuje wynagrodzenie należne wydawcom, a rozliczeń z reklamodawcami dokonuje właściciel sieci afiliacyjnej, przez co wydawcy nie muszą się już przejmować tą kwestią. To ułatwienie bardzo pozytywnie wpłynęło na dynamikę rynku afiliacyjnego.

Największy kryzys branży afiliacyjnej

Rynek afiliacyjny niestety bardzo ucierpiał w wyniku spowolnienia gospodarczego. Większość firm, wprowadzając oszczędności w związku z trwającym kryzysem, w pierwszej kolejności instynktownie obcina wydatki na marketing. To z kolei przekłada się na zmniejszenie liczby zatrudnianych wydawców i w konsekwencji spowalnia rozwój całej branży. Dodatkowo, odczuła ona utratę tych rynków, na których afiliacja była dotąd bardzo popularna, a więc ukraińskiego i rosyjskiego.

Prognozy na 2023

Myślę, że 2023 rok przyniesie branży afiliacyjnej sporo wyzwań, w dużej mierze będących efektem kryzysu ekonomicznego. Można spodziewać się wyraźnej konsolidacji sieci, gdyż spadek wydatków konsumenckich skutkuje zmniejszeniem wpływów do podziału. Oznacza to, że część sieci afiliacyjnych przestanie istnieć lub zostanie przejęta przez te o większym znaczeniu. Z drugiej strony, strategie marketingowe realizowane przy wykorzystaniu CPA (cost per action) są bardzo bezpieczne i stosunkowo mało ryzykowne. Dzięki temu można spodziewać się wzrostu zainteresowania ze strony dostawców usług online (finansowych, edukacyjnych itd.), którzy w odróżnieniu od dostawców usług fizycznych nie ponoszą kosztów magazynowania czy logistyki, co może oznaczać, że chętniej poniosą koszty tego rodzaju marketingu. Podobnie jest w przypadku MŚP – małe i średnie przedsiębiorstwa są bardziej narażone na trudności gospodarcze, przez co można się spodziewać, że będą poszukiwać najmniej ryzykownych rozwiązań reklamowych. Duże znaczenie dla afiliacji będą miały również zmiany w polityce cookies Google i Privacy Sandbox.


Mateusz Łukianiuk, Country Manager Admitad, Ekspert w zakresie optymalizacji struktur i procesów, budowania strategii i e-commerce.

Doświadczony menedżer oraz mentor o profilu operacyjno-strategicznym, specjalizujący się w segmencie e-commerce, marketingu afiliacyjnym oraz reklamie on-line. Konsultant doradztwa strategicznego, strategii marki oraz komunikacji dla sklepów internetowych. Specjalizuje się w zarządzaniu, optymalizacji struktur i procesów, strategii oraz sprzedaży.


Więcej podsumowań przeczytasz TUTAJ.