Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Komunikacja Korporacyjna: podsumowanie 2023, prognozy na 2024 r. | Paulina Stępień, AP Communication

Paulina Stępień, Co-CEO, AP Communication podsumowuje miniony rok i przygląda się prognozom nowego.

Całościowa komunikacja firmy z otoczeniem biznesowym i interesariuszami marki przybrała zupełnie inny wymiar w mijającym już roku. Niewątpliwym trendem w branży było podejmowanie działań z obszaru ESG. I należy podkreślić, że nie są to jedynie puste słowa. Firmy – zarówno te z sektora MŚP, jak i większe przedsiębiorstwa – dostrzegają potrzebę bycia społecznie odpowiedzialnymi. Zatem w swoich komunikatach dedykowanych inwestorom podkreślały wszelkie działania, jakie podejmowały na rzecz otoczenia: środowiska naturalnego, inkluzywności czy pracowników. Odpowiedzialność społeczna zmieniła się z marginalnej kwestii niecałe dziesięć lat temu w jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed wszystkimi aspektami współczesnego biznesu i społeczeństwa.

Co ważne, odpowiedzialne podejście do ESG wpływa na rozwój firmy, jej postrzeganie, a także reputację. Marki w 2023 roku chętnie prezentowały swoje inwestycje w zieloną energię, a także coraz częściej edukowały swoich odbiorców. Co – mogłoby się wydawać – nie zawsze napędzało ich biznes. Przecież konsumpcjonizm nie idzie w parze z ekologią. Istotne jest, że komunikacja korporacyjna firm coraz częściej była nastawiona na pracownika. Podkreślano, w jaki sposób firma dba o pracowników i ich work-life-balance. Warto dodać, że już w 2025 roku wszystkie duże przedsiębiorstwa i spółki będące jednostkami zainteresowania publicznego będą miały obowiązek raportowania działań ESG za 2024 rok. To jeszcze bardziej napędzi firmy do podejmowania słusznych kroków.

Największy sukces 

Największym sukcesem w zakresie komunikacji korporacyjnej i nie tylko było wprowadzenie do naszej codzienności AI. Mam wrażenie, że do niedawna z ogromną ostrożnością podchodziliśmy do narzędzi z obszarów nowych technologii. Obserwuję, że coraz więcej firm, czy agencji PR korzysta z AI – co więcej: jest to jeden z ich atutów. Jasper czy ChatGPT3 to tylko wybrane narzędzia, które wspierają komunikację firm. Generują posty na LinkedIn, tworzą wpisy blogowe, piszą informacje prasowe i… całe strategie komunikacji. Co więcej – na porządku dziennym jest Minjourney, który wygeneruje dla nas wysokiej jakości grafiki, a także Gan.ai – narzędzie z obszaru sztucznej inteligencji tworzące spersonalizowane wideo.

Ostatnimi czasy, wprowadzenie sztucznej inteligencji do obszarów komunikacji korporacyjnej stanowiło przełomową innowację, pozwalającą firmom osiągnąć nowy poziom efektywności i personalizacji w komunikacji z różnymi grupami interesariuszy. Jednym z kluczowych atutów korzystania z AI w komunikacji korporacyjnej jest również możliwość personalizacji treści. Dzięki zdolnościom uczenia maszynowego narzędzia te są w stanie dostosowywać ton, styl i treść do konkretnej grupy docelowej, co zwiększa skuteczność przekazu i angażuje odbiorców na bardziej indywidualnym poziomie. I myślę, że ten trend będzie rozwijał się w nadchodzącym roku.

Trendy/ prognozy na 2024

Przewodnim trendem w 2024 roku w komunikacji korporacyjnej firm będzie rozwój sztucznej inteligencji. Chatboty, asystenci wirtualni i systemy automatycznego odpowiadania na zapytania będą bardziej zaawansowane, co poprawi doświadczenia klientów i interesariuszy. Rozwój sztucznej inteligencji niesie za sobą pewne wyzwania. Jak wynika z badań NASK, 60 proc. Polaków obawia się, że ich prywatność zostanie naruszona i są narażeni na ciągłe śledzenie. W związku z tym oczekują wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych związanych z AI. Ich zdaniem za regulacje powinien odpowiadać rząd oraz organizacje międzynarodowe.

Kolejnym trendem w 2024 roku będzie zwrócenie większej uwagi na kwestie ESG i CSR. Od 2025 roku duże przedsiębiorstwa będą miały obowiązek raportowania działań na rzecz szeroko rozumianej odpowiedzialności biznesu. Zarówno kontrahenci, jak i inwestorzy oraz odbiorcy końcowi coraz częściej wymagają od marek podejmowania realnych działań. W 2024 roku greenwashing zostanie bardzo szybko zauważony przez odbiorców. Jeśli zatem firma nie podejmuje realnych działań – niech nie komunikuje eko ściemy. Komunikacja korporacyjna będzie zatem podkreślać działania firm na rzecz społeczeństwa i środowiska, co stanie się kluczowym elementem budowania pozytywnego wizerunku marki.

Uważam też, że w 2024 roku firmy jeszcze bardziej skoncentrują się na pracownikach. Te, które działają w przemyślany sposób i wiedzą, jak chcę się rozwijać – nie pozwolą sobie na odpływ talentów. Zatrzymanie doświadczonych i lojalnych pracowników będzie kluczowe. Co więcej, wzrośnie znaczenie komunikacji wewnętrznej i Employer Brandingu. Doświadczone przedsiębiorstwa zadbają o work-life-balance. Na pewno nastąpi duża koncentracja na potrzeby Zetek. Jak wynika z badań Pracuj.pl „Praca w czasach zmian”, aż 40 proc. młodych osób jest znużonych wykonywaniem codziennych obowiązków. To ważny sygnał dla pracodawców i wyzwanie: co zrobić, by pobudzać ich do działania i rozwoju oraz jak ten rozwój zapewnić. Firmy zwrócą większą uwagę na potrzeby Pokolenia Z – a przy tym wszystkich pracowników. Raport „Pokolenie Z na rynku pracy – postawy, priorytety, oczekiwania” wskazuje, że Zetkom zależy na szczęściu, rodzinie, możliwości realizowania pasji, ekologii i niezależności. Zatem firmy powinny zapomnieć o nadmiernej kontroli i zrozumieć, że pracownik to najlepsza inwestycja.


Więcej newsów w podobnej tematyce można przeczytać TUTAJ.