Logo

Marketing MIX

7 trendów w marketingu na 2024 | Alicja Chodkowska, Ancymony

Nowy rok to kolejne możliwości, wyzwania i nowości. W 2024 marketing zdominuje sztuczna inteligencja. Co jeszcze? Zobacz kilka najważniejszych trendów, które warto wziąć pod uwagę, tworząc strategię marketingową.

tam

Wideo, wideo i jeszcze więcej wideo

TikTok, Instagram Reels i YouTube Shorts spotęgowały dominację wideo. Użytkownicy platform chętnie scrollują krótkie formaty, które będą pożądane również w 2024 roku. Dlaczego?

Dzięki nim marki tworzą wyraziste treści. W angażujący i skondensowany sposób przedstawiają swoją historię, produkty czy nowości. Budują świadomość, zwiększają ruch i konwersję, a także dostarczają wartościowych dla odbiorców informacji.

Marki mogą również aktywizować konsumentów za pomocą krótkich formatów wideo, m. in. przez wykorzystanie user generated content. Użytkownicy popularyzują brand, tworząc związane z nim treści.

Przykładem są followersi Maybelline. Marka w ramach jednego z cykli komunikacji publikuje krótkie wideo – tutoriale lub prezentacje produktów tworzone przez makijażystki. Użytkownicy nagrywają podobne filmy i oznaczają markę przy publikacji. Przykład tutaj.

Hiperpersonalizacja

Współcześni konsumenci oczekują jak najbardziej dopasowanych rozwiązań, treści i produktów. Na pomoc przychodzi personalizacja. Choć już dobrze znana, to jej znaczenie wzrośnie w 2024 roku. Jak wdrożyć hiperpersonalizację i sprostać oczekiwaniom konsumentów?

Narzędzia AI i uczenie maszynowe ułatwią analizę dużej ilości danych o klientach, co umożliwi trafne dopasowanie ofert do konsumentów. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji personalizacja będzie coraz dokładniejsza, a strategie marketingu masowego odejdą w zapomnienie.

AI w obsłudze klienta

Sztuczna inteligencja błyszczy w wielu dziedzinach marketingu, ale skupmy się na automatyzacji z wykorzystaniem narzędzi AI, dzięki którym na wyższy poziom wejdzie obsługa klienta. W nowym roku jeszcze większą popularność zyskają chatboty, optymalizacja wyszukiwania głosowego oraz analityka predykcyjna.

Czasy, w których klienci cierpliwie czekali na odpowiedź ze strony marki już dawno minęły. Współcześni konsumenci oczekują natychmiastowej interakcji i szybkich rozwiązań. Rozmowy z chatbotami i wirtualnymi asystentami w czasie rzeczywistym to nasza codzienność. W 2024 roku trend ten zostanie utrzymany, a nawet udoskonalony. Klienci doświadczą profesjonalnej i spersonalizowanej obsługi. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji konsumenci poczują się jeszcze lepiej zaopiekowani przez markę, co wpłynie na zwiększenie satysfakcji i konwersji.

Decydując się na narzędzia AI, warto pamiętać, że nie działają one na zasadzie „raz ustawisz i koniec”. Musimy stale współpracować ze sztuczną inteligencją, aby technologia AI do automatyzacji dobrze się sprawdzała.

Chatboty w komunikacji przez Messengera oraz na infolinii wykorzystuje na przykład InPost. Co ważne, marka stawia na coraz bardziej inteligentną technologię, która rzeczywiście potrafi pomóc w rozwiązaniu problemów, a nawet przekieruje do rozmowy z konsultantem, gdy usłyszy „Mogę porozmawiać z człowiekiem?”. Czasy, w których chatboty były bardziej irytujące niż pomocne, odeszły w zapomnienie

AR i VR

W 2024 roku jeszcze chętniej wykorzystywane będą zarówno rozszerzona, jak i wirtualna rzeczywistość. Dostarczają one nowych sposobów na zaangażowanie konsumentów, a także umożliwiają tworzenie wciągających doświadczeń związanych z marką.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość oferują atrakcyjne, a przede wszystkim funkcjonalne narzędzia. Dobrze znane są już aplikacje, które wizualizują potencjalne meble lub nowy kolor ścian w mieszkaniu. Spacery po salonie samochodowym czy muzeum też nie robią już większego wrażenia. Ostatnio coraz większą popularność zdobywały wirtualne przymierzalnie oparte na rozszerzonej rzeczywistości.

Wraz ze zwiększoną dostępnością narzędzi opartych na AR i VR, coraz więcej marek wdroży te technologie do strategii marketingowej. W 2024 roku rozszerzona i wirtualna rzeczywistość staną się też prawdopodobnie integralną częścią strategii wielu firm, m. in. oferując cyfrowe doświadczenia próbne.

W butikach Tommy Hilfiger w Niemczech i Wielkiej Brytanii już teraz możemy znaleźć lustro Zero10, które umożliwia cyfrowe przymierzanie ubrań, dzięki czemu konsumenci unikają kolejek i szybciej kupują produkty. Póki co to innowacyjne doświadczenie zakupowe jest tylko tymczasowe.

Influencer marketing

Współcześni konsumenci mają dość sztucznych rekomendacji i influencerów, którzy reklamują prawie wszystko, a ich profile zalewają sponsorowane treści. Pomimo zasięgu, jaki osiągają najwięksi influencerzy, ich reklamy nie zawsze przekładają się na sprzedaż produktów.

Konsumenci oczekują przede wszystkim szczerości i autentycznych relacji zakupowych. Chcą zarówno poznać zalety, jak i wady produktu oraz dowiedzieć się, dlaczego ktoś zdecydował się reklamować na swoim profilu daną markę.

W odpowiedzi na te potrzeby jeszcze mocniej docenimy współpracę z mikroinfluencerami. Ich grupa odbiorców jest mocno zaangażowana w profil oraz tworzony content. Reklamy na profilach mikroinfluencerów nie pojawiają się zbyt często, a jeśli już są, to w dużej mierze wynikają z osobistych przekonań do reklamowanej marki. Followersi są bardziej skłonni kupić dany produkt, jeśli poleca go autentyczny influencer, z którym zapewne nie raz wchodzili w bliższe interakcje.

Zrównoważony rozwój

Świadomość zakupowa jest coraz większa. Konsumenci zwracają uwagę na marki i poszukują takich, które wyznają wartości zbliżone do ich przekonań. Nie wystarczy stosowanie ekologicznych opakowań w trosce o środowisko. Klienci oczekują znacznie więcej – zaangażowania w kwestie społeczne, etyczne i ekologiczne oraz wdrażania zrównoważonych praktyk.

Marki zorientowane na cele, praktykujące strategię CSR, pozyskają lojalnych i długotrwałych konsumentów. Trend świadomego konsumpcjonizmu jest coraz bardziej silniejszy, dlatego w 2024 roku warto zadbać o zrównoważony rozwój brandu.

Sprzedaż w mediach społecznościowych

Już w 2023 roku konsumenci chętnie robili zakupy bezpośrednio w aplikacjach społecznościowych. W nowym roku trend ten zyska na sile, zmieniając metodę interakcji kupujących z produktami.

Dlaczego użytkownicy robią zakupy w social mediach? Przede wszystkim jest to wygodne. Dodatkowo konsumenci odkrywają nowe produkty podczas codziennego scrollowania treści – dostają wciągające doświadczenia. Z kolei marki mają szansę dotrzeć do nowych baz klientów oraz zwiększyć sprzedaż. Kto już postawił na handel w mediach społecznościowych?

H&M korzysta z tej funkcji przez Instagrama, zamieszczając profesjonalne stylizacje i oznaczając produkty ze zdjęcia, a także proponując inne.
W nadchodzących latach platformy, takie jak Facebook, Instagram i TikTok, będą przodować w integrowaniu funkcji handlu elektronicznego. Firmy powinny strategicznie wykorzystać potencjał zakupów w social mediach, jeśli chcą przełożyć zaangażowanie użytkowników na sprzedaż produktów.

Podsumowanie

Trendów i przewidywań jest znacznie więcej. Jak mogliśmy zaobserwować, w minionym roku sztuczna inteligencja zdominowała marketing, dlatego również w 2024 będzie chętnie wykorzystywana na wielu płaszczyznach, umożliwiając indywidualne dotarcie do konsumenta. Ponadto marki położą większy nacisk na etyczny marketing i zrównoważony rozwój, a także współpracę z mikroinfluencerami oraz sprzedaż w social mediach. Dodatkowo i niezmiennie – podczas tworzenia contentu, warto pamiętać o krótkich formatach wideo, które sprawdzają się najlepiej.


Więcej newsów z branży TUTAJ.