Logo

Marketing MIX

Jak skutecznie wprowadzić CSR do firmy

Znaczenie CSR ciągle rośnie; firmy, które osiągnęły wysoki poziom dojrzałości zdają sobie sprawę, że odpowiedzialne istnienie w biznesie wymaga wdrożenia kompleksowej strategii działań z zakresu odpowiedzialności społecznej. Nie wszyscy mają jednak świadomość, że wdrażanie takiej strategii, a nawet tworzenie jej podstaw może rozpocząć się w formie imprezy firmowej lub wyjazdu incentive.

Takie rozwiązanie z pewnością przyniesie wiele dobrego. Oprócz oczywistych korzyści wizerunkowych należy zwrócić uwagę na niezaprzeczalne walory motywacyjne; pracownicy, którzy zostaną zaangażowani w opracowywanie firmowej strategii od podstaw, z pewnością będą bardziej chętni do włączenia się w jej realizację, a czas spędzony wspólnie na tworzeniu czegoś pożytecznego pozwala zbudować silne relacje w zespole.

Na zaprojektowanie całościowej strategii CSR podczas specjalnego eventu zdecydowała się jedna z firm farmaceutycznych. Podczas czterodniowego spotkania pracownicy firmy mieli możliwość wybrania trzech spośród sześciu tematów z zakresu CSR, którymi w przyszłości mieliby się zająć w ramach działalności firmy. Sama forma dokonywania wyboru była niezwykle ciekawa – uczestnicy prezentowali swoje pomysły na własnoręcznie wykonanych plakatach, po czym w głosowaniu wybrali te, które zdaniem większości okazały się najciekawsze. Podczas kolejnych spotkań firmowych będą angażować się bezpośrednio w jeden z wybranych tematów CSR-owych.

Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być również elementem wyjazdu incentive, który wzbogacony o aspekty CSR, nie będzie kojarzony jedynie z ekstrawagancką rozrywką. Uczestnicy mogą np. wspólnie posadzić drzewka lub wyremontować dom dziecka, czy inny wymagający pomocy ośrodek. Przykładem takiego projektu była organizacja wyjazdu dla ponad 150 specjalistów Human Resources ze wszystkich światowych oddziałów koncernu Shell. Mimo, że program obfitował w różnorodne atrakcje, to dla uczestników największą wartość miały elementy związane z realizacją idei „give insteadof take”. Zadaniem uczestników było odnowienie jednego z warszawskich domów dziecka wraz z przynależącym do niego placem zabaw w ogrodzie. Wszyscy byli dumni, że robią coś dobrego dla lokalnej społeczności, a przy tym mieli okazję lepiej poznać swoich zagranicznych współpracowników w niecodziennych okolicznościach, co skutecznie cementuje zespół.

Działania podejmowane w ramach Corporate Social Responsibility bywają wykorzystywane przez firmy jedynie w celach wizerunkowych z pominięciem dbałości o realne efekty. Na szczęście nie jest to nagminna praktyka, a dobre zaplanowanie działań już na etapie tworzenia strategii jest gwarancją sukcesu. Znaczenie CSR podkreślił ostatnio wicepremier Włodzimierz Pawlak, który zauważył, że firmy przestrzegające zasad CSR mają pozytywny wpływ na rzecz przezwyciężania społecznych barier rozwojowych, zapewniają lojalność klientów i budują pozytywny wizerunek firmy. Pod koniec maja 2011 Zespół ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw przyjął rekomendacje w zakresie wdrażania założeń koncepcji CSR w Polsce, które przekaże Prezesowi Rady Ministrów.