Logo

Marketing MIX

Sopot usuwa ostatni bilboard reklamowy z przestrzeni miejskiej

W Sopocie od 2018 r. obowiązuje uchwała krajobrazowa, czyli uchwała dotycząca warunków usytuowania na terenie miasta obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Pierwsze efekty jej działania można było zobaczyć w 2019 roku – wtedy to z elewacji sopockich kamienic zniknęły wielkoformatowe banery. Pod koniec kwietnia br. z przestrzeni miejskiej Sopotu zniknął ostatni duży bilboard.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, czyli tzw. „ustawa krajobrazowa” to narzędzie, które od niemalże 7 lat daje samorządom możliwość tworzenia własnych uchwał krajobrazowych. W Sopocie taka uchwała – jako jedna z pierwszych w kraju – funkcjonuje od 2018 roku. Od tego czasu miasto jest sukcesywnie oczyszczane z wielkoformatowych reklam. Pod koniec 2019 roku Sopot mógł pochwalić się pierwszymi efektami realizacji zapisów uchwały krajobrazowej – z elewacji sopockich, zabytkowych kamienic zniknęły banery wielkoformatowe.

– Sukcesy uchwały krajobrazowej to efekt współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi, mieszkańcami, właścicielami firm oraz agencjami reklamowymi – mówi Marcin Skwierawskiwiceprezydent Sopotu. – Niezmiernie cieszy mnie na nowo „odkryta” aleja Niepodległości, główny ciąg komunikacyjny naszego miasta i to, że możemy oglądać zabytkowe kamienice, a nie wiszące na nich reklamy. Wielkoformatowe banery nie tylko przesłaniały ten widok, ale degradowały elewacje budynków. Sopot jest jednym z pierwszych polskich miast, które ma swoją uchwałę krajobrazową, ale które przede wszystkim podjęło skuteczną walkę z chaosem reklamowym w przestrzeni miejskiej – podkreśla Marcin Skwierawski. 

Do dziś z przestrzeni miejskiej Sopotu zniknęło ponad 1000 reklam, w tym wszystkich bilboardów reklamowych. Już w październiku 2019 roku zniknęły dwa pierwsze, zlokalizowane przy alei Niepodległości 659. W maju 2020 roku kolejne dwa zlokalizowane przy al. Niepodległości 891 i 872, niedługo później, bo już w sierpniu zlikwidowano kolejny bilboard stojący przy al. Niepodległości 711. Ostatni bilboard usytuowany przy alei Niepodległości 845-847 zniknął z przestrzeni miejskiej 27 kwietnia bieżącego roku. Warto podkreślić, że Urząd Miasta Sopotu rozpoczął akcję od siebie i jako pierwszy usunął własne nośniki reklamowe z przestrzeni miasta.

Obecnie działania Miasta koncentrują się wokół ujednolicenia identyfikacji wizualnej szyldów oraz usuwania pomniejszych tablic i urządzeń reklamowych. Jednym z głównych priorytetów jest „oczyszczenie” obszaru reprezentacyjnych przestrzeni w historycznym śródmieściu, a przede wszystkim najbardziej charakterystycznej osi urbanistycznej w Sopocie, ul. Bohaterów Monte Cassino.

Źródło: www.sopot.pl